Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2091 ggr
Lyrik
0

Tunnar ur, igen

Var inte ut till stallet i sön, men igår.

Lyrik har trasat sönder utsidan på vb-hov, skon sitter på bra (igår iaf). Raspade bort allt löst, blötte ner hovarna och oljade in dem. Hade i lite TB i "hålet". Får ha boots bak tsv.

Han har tunnat ur igen, vid flankerna. Antagligen beror det på betet är dåligt och han har blivit mer beroende av kraftigt bete de senaste åren. Så det blir att mata med lusern och groov 125 hela sommaren. Stallägaren ger ingen mat - hon tycker att det är "jättemkt med bete"Ledsen Höet är nästan slut, det som finns kvar är dåligt (dammigt och mögligt), det ger stallägaren sina hästar… Något nytt har inte kommit ännu pga inget höväder. Det lär nog var lika dåligt som det Lyrik har ätit i vintras - proteinfattigt.Ledsen

Ska leta efter nytt stall.

Lyrik
0

Puut. Ingen som har tips?

Cilla89
0

Jag hade köpt mer hö och gett honom..

tessa
0

Lusern är ju bra för tunna pållar.. Proteinrikt hö, som gejsa har förklarat för mig en gång i tiden =)

Lyrik
0

#2 Hö tror jag ej att jag får ta hem.

Han går ute om nätterna nu, iaf denna vecka pga tvätt och målning av Lyrik och Sagges boxar. Sen hoppas jag att de kan gå in igen.

#3 Han äter dåligt nu, ville knappt ha sin pulvermat igår (betfor, kli, enzion, glukosamin mm). Men ren betfor och havre gick i…

Lyrik
0

#0 Glömde. Han är bara tunn i flankerna, ej mage (gubbmage) och över revbenen, ännu. Men det sista revbenen syntes igår.Gråter

Har gått ute sedan lördag natt. På "betet" dagtid sedan ca 2½ vecka. Går i både vinterdelen och sommardelen.

gejsa
0

#3# :) Precis! Alltid bra att ta till.

Cilla89
0

Konstigt att han tunnar ut så fort :S Maskarna, tänderna?

Får du inte tag på hö, hade jag gett lucern strå eller groov.

Lyrik
0

Träckprovskollad nyligen, inte en mask. Tänderna OK.

Åt lusern strå och groov125/edel häst innan han blev uteliggare. Ska försöka få tag på hö, men det äter väl Sagge upp… La ut igår 2 IKEA-kassar + 1 höbal (hyfsat fräscht) i hagen där det inte syns. Få se om de har ätit av det.

De har oxå sprungit en hel del pga bromsar och andra flygfän. Stallägarens hästar (5 st, går i samma hage året runt, inne nattetid jämt) får komma in vid bromsanfall, men inte hyresgästerna (Lyrik och Sagge). De får vara ute och pinas.Ledsen

Min kompis Arianne ska hälsa på mig idag och hjälpa mig med skon.

jen
0

vad är det för "skitstall" egentligen där man varken får ge hö, eller ta in dom???

du gör rätt i att byta stall!!!

min ena pålle (araben) har också tunnat ur i flankerna nu, troligen för dåligt bete eftersom det är en mosse med tunnt gräs som antagligen innehåller för lite med protein och näring. Jag stödfodrar just nu med hö, men ska börja med lusern till båda nu.

min beteshage har ej använts på 4 år och är inte gödslat på länge.

Believer
0

skulle oxå bytit stall. varför får du inte ta hem eget hö?

Lyrik
0

#9+10 Letar nytt igen.

Lyrik
0

Igår åt han mer. Fick 1 L lusernstrå, 12 dl havre, 5 dl edel häst, 5 dl betfor, 5 dl kli + hans pulvermat. Åt upp allt!Skrattande

divansson
0

skulle bytit stall på direkten.. men gå å hugg ned gräs och lägg in i hagen om du inte har hö som du vill ge han..

#12 det lät bra, kul :D

tessa
0

#6: eller hur.. =) Fast min gumma vill inte äta lusern nu under sommaren… Synd, för jag tror att det vore bra för henne.

Lyrik
0

#13 De hade inte ätit av det höet jag "smuggit" ut i hagen. Risken är mkt stor om jag köper hem eget hö eller slår gräs, är att Sagge äter upp allt…

Får väl ösa i honom mat varje dag. Tänker inte vara hästledig något mer, går inte att lita på dem.Skrikandes

Lyrik
0

#14 Min tycker om lusern på sommaren, iaf just nu strå. Sen kan även pellets duga.

På höst, vinter och vår duger strå, inget pellets.

Peppe
0

hörde nån som sa att när dom var insjunkna i flankerna så hade dom druckit dåligt?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lyrik
0

#17 Aldrig hört det. Dricker bra gör han iaf, tror jag. De har 2 svarta vattenbaljor (stora) i hagen. Men påfyllningen är dålig, stallägarna är snåla med vattnet.Ledsen

Igår åt han dåligt igen, ville bara äta upp lite av havren. Stod sen och sov i gången (boxen tvättas och målas, får ej använda boxenLedsen). Blandade ny mat med bara havre och betfor, blötte ordentligt (nästan soppa). Då slank det ner med lite övertalning.

E (stallägaren) sa att han inte vill/ska ha lusern för han går och äter gräs hela dagarna… Men det finns inte så mkt gräs i hagen, iaf inget näringsrikt.

Lindbygarden
0

#18.. snåla med vatten??? Det var det värsta jag hört!! De har alltså två stora svarta a 100 liter var eller?

Hur många hästar? När hblet och shettisen gick själva så drack de minst en halv svart (100 l) per dygn!

Lindbygarden
0

kan du inte vara snäll och ta en bild på lyrik så vi kan se hur han har gått ner? När du skriver bara i flankerna så får jag inte riktigt grepp om hur…

Lyrik
0

#19+20 Jo. De snålar med vattnet till hästarna (även halm, grovfoderLedsen). Lyrik och Sagge (kbltravare + hblval modell större, 175) har 2 svarta vattenbaljor (tror det går i 100 LFundersam) i sin hage. De fyller inte på fullt, ibland inte i båda. En gång när jag fyllde på vattnet (tomt i bådaLedsen), kom tanten ut och sa att jag inte fick fylla på mer vatten, för de har egen brunn.

Deras hästar (2 stora hbl, 1 hblåring, 2 fjord) har ett badkar i hagen. Men de går aldrig ute om nätterna, inte ens på sommaren. Har vattenkopp inne.

Kalvarna (3 st, egen hage) har ett badkar.

Ska försöka, men pappas digitalkamera åker nu till Tyskland med pappa idag (farfar döende).

Syntes mera igår när Lyrik hade blivit svettig och avsvampad.Ledsen

tessa
0

#16: Vad skumt… =) Yrla äter lusern strå under övriga året, och det har fungerat hittills men nu under sommaren går det segt.. Igår blandade jag i lite havre, och då gick det en smula bättre men eftersom det får bli en del strå för att göra nytta, så vete tusan om det hjälper.

Lyrik
0

#22 Han får sin lusern strå i en Miner-hink upphängd i boxen. Ca 1 kg, ibland mer. Plus lite lusernpellets (edel, 5 dl) och havre (5 dl). Så han har fri tillgång på lusern, han brukar tömma hinken innan han äter höet (fri tillgång där med).

Lär nog få göra så höst oxå, om vi står kvar i detta stall.

Cilla89
0

jag hade bara tagit min häst och dragit därfrån!! Alltså dem verkar ju vara helt j*vla pantade i huvudet :S

tessa
0

#23: Har gjort liknade till Yrla. har fått ca 2 kg lusern hackad strå per dag, i en separat. upphängd hink i boxen. Kraften är godast, sedan äts det lusern och sist hösilage.. =)

Lyrik
0

#24 Letar stall som sagt.

#25 Min gubbe äter hösilage (får egentligen inte äta det, men annars äter han inte höet), kraft, lusern och höet sist. Sen kan man ju oxå växla mellan kraft och lusernhinken.Skrattande

Cilla89
0

Du får flytta till Skåne ;) här finns det stall överallt, nästan för många :O

Lyrik
0

Det finns gott om stall här oxå. Men dåligt med stall med bara hö och halm.

Believer
0

#28. Men det är väl bara köpa eget hö och halm då? =)

Lyrik
0

#29 I vissa stall får man inte ens det.

Ska ringa på 3 stall i kväll. Har varit lite mkt nu, med oron för Lyrik, jobbet och farfar som dog igår kväll.

Cilla89
0

#30 Men usch, din stackare *skickar måååånga tröstekramar* :'(

Cilla89
0

tredubbelt..

Cilla89
0

tredubbelt, mitt internet flippar idag..

Lyrik
0

#21 Igår skulle gubben (Åke) fylla på deras baljor i hagen. Men han fyllde bara en, den andra hällde han ut det gamla vatten, sköljde ur den. Sen gick han in med slangen igen. J-ä snåljåp!Skrikandes

Hade tänkt och bada Lyrik nu någon dag ordentligt om det forsätter vara varmt. Men det får jag väl inte, då slösar jag med vattnet.Flört De kanske badar bara en gång i veckan oxå.Skrattande

De hade öppnat en hösilagebal igår till sina hästar (Lyrik och Sagge får inget). Den luktar jäst och äckligt, nästan svart. De öppnade den pga att hästarna hostade av höet. Inte undra på, så dåligt höet är. Dammigt och mögligt…

Lyrik åt bättre igår, blandade ihop all mat och blötte på det rejält. Fick stå och äta det medan han blev ompysslad i gången.

Måste handla hem mer lusernstrå snart, men hur ska jag få hem det nu när pappa åkt ner till Tyskland för att hälsa på släktingarna (farfar dog igår kväll)? Gg har ju ingen hemkörning.Fundersam

Lyrik
0

#31 Tack.

Sitter ensam på jobbet igen idag, men det är rätt så skönt. Då kan jag jobba i egen takt och surfa runt här imellan.Flört

Ska ut till pållen sen och mata, smörja mm.

Beställt hem ett nytt flugtäcke från Haglunds oxå. Det han har nu är lite trång i bogen, även om han kan ha det. Men bra att ha ett i reserv. Beställt hem Flexijoint oxå. Så nu är det bara lusern kvar.

Cilla89
0

#35 Haglunds täcken är bra :) Det är min tränares man som har den "affären" Jag fick ett fleecetäcke med hals när jag praktiset där 6 veckor :) Woohoo jättefint och satt som en smäck på Schess :D

Lyrik
0

#36 Har deras regntäcken, både med och utan foder. Sitter bra på Lyrik. Har även deras transportskydd, skyddar bra.

lisette
0

lyrik, de är inte så att de gör så med vattnet för att det står o blir gammalt?

hästarna i hagen hos oss dricker inte spec mkt nu när det regnat så mkt.

Lindbygarden
0

beklagar verkligen sorgen! *tröstkram*

vet du vad, strunta i att bada hästen och ge honom det att dricka istället!:O)

jen
0

ett tips Lyrik! vänta med att bada efter sommaren då insekterna har lugnat sig lite ;)

säger som Mrs Dibs!  ge honom det att dricka istället…

Lyrik
0

#38 Han sa att det blir varmt, därför dricker de det inte. Min dricker det iaf.

2 stora hästar dricker en hel del. Minst en hel balja om dagen när det är varmt ute. Nu regnar det så det blir ju påfyllning från ovan.

Har inte badat honom än, inget väder för det. Regnat både igår och idag.

Undrar när de ska slå höet? Det finns väl snart ingen näring (protein) i det?

tessa
0

#6: Om det är svårt att få i pållan just lusern, är du groov nästa, bästa alternativ? pållan har blivit väldigt tunn övber just rygglinjen, nästan så att ryggraden syns.. =/ Hon är avmaskad och går på hyffsat bete, andra hästar verkar vara lättfödda och vettiga i hullet. Eneldo iaf ;)

Vad är ditt tips?

ursäkta lite OT, men hoppas det är ok för Lyrik, säg till annars så skapar jag en ny tråd - ämnet kom ju upp =)

gejsa
0

#42# Ja, äter inte hästen lusern så ger jag groov 125. Det fungerar iaf för mig och mina hästar.

tessa
0

#43: Hur mycket är rimlig mängd tycker du? För att det ska göra nytta..

gejsa
0

Svårt att säga. Jag har inte sett betet. Men börja med ½ kg iaf. Det borde väl ge lite resultat om det finns mycket att äta ute. Går dom ute på nätterna med?

tessa
0

#45: jag kan fota betet… och den något tunna pållan ;) Fast de byter hage ett par gånger under sommaren men i den de går, kommer de nog gå i ett tag till. Inget fett bete. De går ute dygnet runt. Finns tillgång till att ge hästarna havre, men det är ju inget "tjockismedel".. =)

gejsa
0

Ja, det är ju svårt att se ändå även om du fotar tycker jag. Men hon kanske inte trivs att gå ute dygnet runt. Hon behöver mer vila och då går det åt mer energi för att hon inte ska tunna ut. Så ge henne lite groov ett tag och se om du märker någon skillnad.

tessa
0

#47: Jo antagligen.. men det kan ju ge en hint. Det är iaf mycket högt gräs och lite av det lägre, "frodiga" (i mina ögon sett) men kanske mer än vad man tror då det lätt döljs av allt det höga.

Så kan det faktiskt vara, tyvärr finns det nog inga direkta möjligheter att låta hästarna stå inne om nätterna. Men jag ska testa groov, gissar att det är 125 vi pratar om =)

horspawer
0

Hej låter inte som det är något vidare bra stall. Jag har också varit med om skitstall där det var ungefär samma problem som dina. Min häst blev bara sämre och sämre ju längre han stanade där och jag fick ta dit veterinären hela tiden. Jag måde inte heller bra eftersom jag hade dåligt samvete och tyckte att jag var en dålig hästägare.

Men nu har jag flyttat min häst till ett stort sommarbete med massa häst kompisar och mycket gräs. Sedan har problemen löst sig allt eftersom, hästen gick upp i hull igen och slutade att vara sur närjag red och jag blev ochså mycket gladare.

Miljön där hästen står spelar väldigt stor råll så jag tycker värkligen att du ska flytta din häst så snapt som möjligt

Lyrik
0

Jag är lite kluven.

Fördelar: Lyrik trivs i stallet och mår bra där. Har stor hage, både vinter och sommardel. Lugnt stall med lite folk i, är bara jag, Sagge matte (där ca 2-3gg/veckan, på kvällarna, så jag träffar nästan aldrig på henne) och Erika och Åke. Blir lätt stressad och orolig av mkt folk och stök. Bra med rid och körvägar. Låg stallhyra - 2000 kr för fullskötsel (mockning, 3 fodringar), halm, hö och havre ingår, fri mängd. Kan be Erika köpa hem foder från Gg, eftersom hon jobbar där. Kan extramocka och halma om det behövs.

Nackdelar: Långt att åka, tar ca 1½ timme enkel resa med buss och gå sista biten. Inget sällskap. Slarvig mockning, snål halmning. Slarvar ibland med att lägga in rätt mängd hö, lusern och kraft de dagar jag är hästledig. Dåligt bete. Hagen blir dålig/gyttjig höst/vår. Ibland är Åke mkt tjatig om ridning, foder, hösilage mm. De ger Lyrik hösilage fast han inte får äta det. Sagge flyttar 1/8, då blir Lyrik själv i sin hage, och det funkar inte. Höet blir antagligen dåligt näringsvärde på igen, får hoppas på att det inte blir dammigt och mögligt igen.

Lyrik
0

#47 Nu har Lyrik tjockat på sig lite, på rätt ställe i flankerna. Är i fin hull nu, varken för mkt eller för lite.

Jag och Anna var ute och körde igår i regnet. Var ute i drygt 1h 20 min, men vi skrittade bara. Han var lite trött, men det var väl tungt att dra oss 2 + att det var mkt tungt grus (blött) på vägarna. Han blir oxå trött av att sova ute. Vill helst ha honom inne om nätterna, iaf sådana ruggiga nätter som det har varit nu de senaste 2-3 dagarna. Körde i lördags oxå, var ute i ca 50 min då. Doris (min vovve, var hundvakt) fick hänga med, satt bredvid mig. Lyrik var dunderpigg då, ville bara trava alá Solvalla!Skrattande Råkade även "jaga" en cyklist i galopp!Förvånad Min gubbe var helt fräsch, såg inte till det minsta tillstymmelse av hälta. Så nu kommer jag bara köra honom i stället för rida, sliter mindre på hans dåliga ben. Bara ta en tur barbacka då och då, eller när syrrans jänta vill ha lite barnridning.

Ska få vila i hagen, med pyssel och matning denna vecka. Han har motionerat tis, ons, lör och sön.

Lyrik
0

#42 Är det lagom med ca 1 liter lusernstrå, 1 liter havre, ½ kg edel häst, 5 dl betfor, 3 dl kli + pulver till Lyrik nu?

"Jobbar" ju mera nu än tidigare, betet är dåligt. Han får äta upp edeln innan jag går över till grooven igen. Den var inte lika omtyckt som grooven.

Tittade på stall igår. Men det kommer jag inte flytta till. Dyr stallhyra, många fodringar, lite hästar, dåliga hagar.

Believer
0

#50. med alla dom där nackdelarna så skulle jag flyttat min häst direkt.

Lyrik
0

#53 Men samtidigt så trivs han urbra i stallet, första stallet på länge han har trivits så bra.

Han är gammal, vet ej hur han klarar en flytt till. Flyttade ju från "Knäppa galningens stall" till detta stall 1 december. Om det blir en flytt till - nytt folk, nya hästar (skaderisken blir ju stor), nya rutiner, nytt foder.

Ska höra med dem idag om Lyrik kan "låna" några av hennes hästar som hagkompis när Sagge flyttar. Tills det kommer några nya hyresgäster.

Jag fortsätter att leta stall. Men jag vill inte hamna i samma sits igen.

Lyrik
0

Puut.

reddie
0

hmm, ett stall där hästen knappt får vatten, mögligt, dammigt hö, dålig mockning, folk som ger hästen hösilage- trots att han inte tål det och blir sjuk - varför skulle man vilja vara kvar!?
Skulle inte tveka en sekund att flytta, trots att hästens trivs med sitt sällskap.

gejsa
0

Nej, ärligt talat efter allt jag läst om stallet, så skulle jag inte brytt mig om något annat än att söka efter ett nytt stall så fort som möjligt.

Lång resväg har du ju också fram och tillbaka.

Lyrik
0

Har grubblat och gråtit de senaste 4 dagarna. Nu har jag beslutat mig för att stanna kvar i stallet pga Lyrik trivs så bra i stallet, är lugn, inte så stressad han har varit i andra stall. Men letar stall ändå.

Har pratat med stallägarna. Lyrik får sällskap i hagen när Sagge flyttar 1/8, då flyttar hon dit sina hästar, så de kan beta av hagen. Någon av hennes hästar får vara sällskap tills det kommer någon ny hyresgäst.

#56 Det har blivit ordning på vattenfronten nu. Det är bara det sista höet i botten som är dåligt, resten var bra hygienmässigt, dåligt näringsvärde bara, men det kan de rå för. De dagar då det är ej mockat när jag kommer, mockar jag själv+halmar in extra om det behövs.

Lyrik verkar tåla deras hösilage - små mängder. Han har fått innan de slutade med hösilaget och gick över till hö helt, 2-3 kg hösilage + fri tillgång på hö - utan problem alls. Tror att det är för deras hösilage håller samma TS hela tiden, inte hoppar upp och ner som Surmulens hösilage gjorde (ena balen hötorr, nästa dyngsur.

Långt att åka ja, men det får jag överallt.

Lyrik
0

#58 Glömde. Nu har Lyrik tjockat på sig igen, är i normalhull nu, överallt. Betet har friskat på sig efter allt regnande ( 3 dagars regn Ledsen), så nu är det bättre bete.