Hur praktiskt är bettlöst?
Jag har alltid ridit min häst bettlöst (remont med tyglar i), vilket funkar jättefint. Jag har helt enkelt inte sett mig rida på den nivån att jag behöver ett bett. Men nu när jag ska börja ta lektioner och börja försöka få ut mer av ridningen, för både mig och hästen, känns det som att bettlöst inte är lika optimalt när det kommer till att ställa och ge olika tygeltag.
Om man tex ska ge ledande med inner och ge stöd med ytter känns det som att det borde bli en förvirrande/förhållande mix (även om jag är övertygad om de olika tygeltagen blandas ihop rätt bra i munnen med ett bett oxå).
Vad tycker ni, ni som har erfarenhet av bettlöst, är bettlöst/remont lämpligt när det kommer till att ge stöd, ställa, osv?
skulle också vilja veta :)
Jag vet inte riktigt hur stor skillnad det är egentligen… Men jag kör iallfall min ponny lika intensivt och bra på bettlöst! 🙂
Om man har tränat med det tidigare så borde det inte vara allt för stort problem. Men man ska ju vara medveten om att de flesta träningar och rörelser är anpassade för att utföras på bett och därmed kan det vara svårt, just som du säger, med signalerna. Men försök vettja! Det kan ju inte bli värre än att det blir lite tafatt och klumpigt utfört. 😉

#2 Ja, vill hålla fast vid bettlöst då jag inte tror att en bra ryttare (kan diskuteras när det gäller mig) inte är beroende av bett men vill inte göra det tjurskalligt om det skulle underlätta den lite svårare ridningen för både mig och hästen..
Rider sällan bettlöst på nuvarande häst, men gjorde det enbart med tidigare. Upplever som du att bettet är bättre när det krävs lite "finess". Basic lättare övningar går bra med bettlöst, men när det behövs något för finare hjälper så känns det klumpigt och det är svårt att få fram rätt hjälper, blir oftare fel eller oklarheter.
Men det bästa är ju att variera bett för att slippa samma tryck i munnen på hästen jämt. Då kan du ju variera mellan bettlöst och bett beroende på hur du tänkt rida just det pass du ska påbörja.
Bettlöst är nog jättebra för hästen men då man vill börja med sk "finlir" så är nog ett bett lite enklare att använda. När hästen (och ryttaren) lärt sig hur de olika momenten fungerar med bett kan man sedan återgå till bettlöst. Det har jag sett flera exempel på.
Varför inte prova ett LG bridle alt. Center hackamoore? Det liknar mer ett bett då det är lättare att ge små hjälper med.

#6 Enda skillnaden jag ser mellan LG/centerhackamore och en remontnosgrimma är en liten hävstångseffekt, eller tänker jag fel?
#6 Jag hade själv remontnosgrimma till min unghäst men bytte till center hack. Kan inte förklara mekaniken bakom, men hacket är mycket tydligare och kräver mindre rörelse för att ha avsedd effekt. Lättare att ta ledande tygeltag med, hon blir känsligare med det. Sedan sitter hacket mycket stadigare än remonten, som ju faktiskt inte är avsedd att användas bettlöst. Dock rider jag inte dressyr eller tar lektioner än.
LG har jag bara läst att det ska vara så nära bett man kan komma. Hur och varför det fungerar så vet jag ej.

#8 Remonten har tyvärr en tendens att glida runt ja..
Jag tror det kräver lite mer av ryttaren (och tränaren) för att kunna rida bettlöst med lika mycket "finess" som man kan få till med bett. Det kräver mer ridning med säte/skänkel och mindre med tygel.
Du kan inte börja med bettlöst men ha med dig ett träns med bett på så du kan byta om instruktören vill att du ska bett eller om ni märker att det inte fungerar?
Medarbetare på westernridning.ifokus

#10 Hästen måste ridas in på bett.
#11 Vad menar du?
#11 Nej, detta är fel. Precis som att du kan rida in en häst på bett och lära den senare i livet att gå på bettlöst, så kan du göra tvärt om!
Min erfarenhet är att bettlöst är jättebra att börja med. När hästen känner sig trygg med att bli riden och inte går emot hjälperna (tex försöker lista ut vad som behövs osv, gå emot hjälpen behöver inte betyda olydighet utan oftare missförstånd) i stora drag, så kan ett tränsbett vara en god ide och till hjälp för fortsatt utbildning.
viktigt att välja ett tränsbett som funkar på just den hästen, vissa är lugnare på raka, andra spänner av bättre på ledade. Vissa trivs bättre med riktigt smala bett (Crow får inte plats med ett normal-tjockt, då stänger han inte ens munnen i stallgången) I övergången kan man rida med dubbla tyglar på bettlöst och tränsbett.
Ibland kan man tjäna på att gå tillbaka till bettlöst, eller testa ett ny slags bettlöst.
Jag rider för tillfälet på ett hackamore (mjuk nosdel) och upplever att Crow sänker hals och huvud (framåt-ner, inte in-ner vilket han gärna gör annars) och spänner av i ryggen bättre på det. Just nu har jag lagt finlir lite på hyllan, rider inte mycket i allmänhet. Men just nu funkar hacket bra för oss. Han har alltid trivts bra med hävstång oavsett om det är bett eller bettlöst.. det ger mjukare signaler eftersom det verkar indirekt. Starkare men inte lika plötsliga som tränsbett/sidepull/kapson.. han är väldigt känslig och spänner av lättare med stångbett/hack. Nackdelen är att ställning och böning m.m. är otydliga med stång och et lättare blir en dragkamp när ryttaren glömmer detta.
När jag kommer igång och tränar lite mer går jag antingen tillbaka till tränsbett, eller sätter extra tyglar i hacket så att ett par tyglar blir side-pull effekt och ett par går till hacket.
Jag kan rida, böja, fatta galopper, leka osv på allt slags huvudlag - inte för att jag är särskilt duktig, men grundläggande sådär - men i vissa situationer blir det enklare med olika slags bett/bettlöst. Varför göra det svårare än nödvändigt?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#11 Aha, du menar att hästen inte någonsin är riden på bett och därför behöver "läras" till det? Nej, det har jag aldrig varit med om. Jag red in min donna på bettlöst (olika varianter). När jag sedan en dag kände för att prova bett så gick jag bara helt sonika över. Var lite försiktig med bettet första ridturen, men det var verkligen inga problem. Den eventuella "inridning" du behöver göra kan du ju göra ihop med ridinstruktören i så fall.
Om du känner starkt att du absolut vill lägga massa tid på att lära in bettets inverkan så kan du väl göra det innan du åker dit i så fall? Jag menar, det är väl aldrig fel att hästen är van vid bett, även om du sedan aldrig kommer använda det.

#13 Nej, jag har inte fel. Menar precis som du att hästen måste ridas in på bettet - lära sig vad det betyder och hur det fungerar - innan man kan hoppa upp och rida som vanligt utan förvirring eller obehag.
#16 Jaha! Det var så du menade! Förlåt mig för missförståndet. 😇