Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1238 ggr
Gullan_J
0

Klippt häst, vänja sig?

Har precis halvklippt min häst. Hon har varit en Isbjörn innan, pälsen var ca 4-5 cm lång  så den har ju verkligen skyddat. Men när vi bara hade hunnit tagit halsen började hon stå och skaka. I och för sig så var hon lite blöt. Så nu står hon med dubbla fleecetäcken inne i +10 graders stall och är normal varm. 

Tror ni hon kommer bli mindre frusen när hon vant sig eller blir det till att beställa 400g innetäcken och 700g ute täcken med hals?

-Bättre ökänd än okänd

CelsiusT
0

Hur mycket har du rakat henne? Tänker både hur stora fält och hur kort pälsen blev där du rakade.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gullan_J
0

#1 Har typ klippt hela halsen, bringan och bogen och som ett sträck ner  till ljumsken och under magen och mellan frambenen. Pälsen är riktigt kort, ca 2-3 mm. Kommer hon behöva halstäcke ute tror du?

-Bättre ökänd än okänd

majaliten
0

Inte hals täcke men ett täcke men inte 400gram Nu i dessa små grader . Har hästen hel klippt hon har 50 upp till -10 och sen 150 upp till -15 och 250 efter -15 och vid - 20 400 gram och är det så att hästen ska ut i hagen efter att den blivit blöt får den endast då hals på sig . Och lite varmare täcke efter HÅRDA träningar så att musklerna inte riskerar att bli kalla och hösten har fri tillgång på mat så att den icke fryser . Tränas för tävling jätte noga med att inte täcka för varmt häldre lite för kalt . Jag är noga med ATT inte täcka mina hästar i onödan samma rutiner på lalla hästar .

CelsiusT
0

Svårt att säga. Men normalt sett så kan dom ju tycka att det är lite kyligt och naket direkt man tar av pälsen, men dom brukar ju vänja sig, speciellt när pälsen börjar komma lite. Kanske att man skulle ha ett vindtäcke (regntäcke, ofodrat eller med fleece) på dom första dagarna så hon får vänja sig. Men tror det räcker med vanligt täcke, tror inte du behöver halstäcke. Det är väl bara att prova sig fram. Täcka inte för mycket till en början, kolla hur hon mår, lägg på mer om det behövs, prova att ta av om några dagar och se hur hon mår.

Medarbetare på westernridning.ifokus