Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1195 ggr
alicekanin
0

Behöver hjälp

Hej jag och min kompis är fodervädar på ett gotlandsruss. I ett tag så har hon varit lite bongstyrig men det blir bara mer och mer. Vi kan inte rida i padock för hon vägrar att gå någon stans. Och när vi rider ut så kan hon tvär stanna flera gånger och då får vi sitta av och leda henne en bit. Sern så bockar hon väldigt mycket. Jag har åkt av henne det sista några gångre (hon har blivit värre nu) och fått hjärnskakning. Hon är ju liksom väldigt ouppfostrad och hur bestämd man än är så lyder hon inte. Innaan vi började rida henne så blev hon inte riden av någon bara ibland kanske 1-2 gånger i månaden. Skulle ju passa bra i ponnyakuten men det är ju inte stor scans att man kommer med så nu prövar vi här och hoppas på att få något bra tips iaf ;)

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

Aribigga
0

Först och främst uteslut att hon har ont någonstans. Sedan ta hjälp av en tränare som kan titta på er när ni rider och ge råd.

Rent spontant känns det som att hon kanske kan ha träningsvärk? Om hon har varit väldigt lite riden innan och sedan har två ambitiösa ryttare som ska rida och ta hand om henne kanske det har blivit för mycket? Men det är bara en gissning.

lurvponnyn.vimeddjur.se

alicekanin
0

Asså vi tror inte att hon har ont men det är ju värt ett försök ;)

Hur "botar" man träningsvärk? Ska man ta det lubngt eller fottsätta?

Aribigga
0

Ni tror inte det nej. Därför utesluter man det innan man fortsätter för då vet man att det bara är en träningssak.

Man vilar några dagar så brukar det gå över.

lurvponnyn.vimeddjur.se

alicekanin
0

Nej asså vi har inte sett något som om att hon skulle ha ont och då inte tänkt på det men vi ska ju kolla upp det.

Men on rids inte varje dag typ varannan.

Aribigga
0

Att hon vägrar gå och bockar av er kan vara tecken på att hon har ont. Det är inte säkert men man brukar utesluta det först med hjälp av veterinär eller kiropraktor eller liknande.

Som sagt det var bara en gissning.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Anna4077
0

Är det något nytt att hon blev bångstyrig? Eller hade hon en sån läggning från början? Har det ökat? Hur länge har ni haft henne? Satte ni igång igång henne eller hoppade ni bara upp och började rida?

Anna och taxen Max

lilla_x
0

Jag skulle direkt kolla upp om hästen hade ont med röntgen och sedan kiropraktor eller massör. Kan man utesluta smärta, så tittar man på utrustning. Är det något som klämmer, trycker eller skaver någonstans? Är ryttaren för hård i händerna, för bestämd eller använder sporrar på ''fel'' sätt? 

Har man uteslutit allt detta, så är det oftast tillit och respekt som fattas. Om hästen inte litar på ryttaren, så kommer ingenting fungera. Respekterar inte hästen dig, så kommer den ''köra över'' dig. Respekt får man genom att först visa respekt mot hästen och inte som många tror, genom att vara bestämd.

Träningsvärk ''botar'' man genom lugna promenader med hästen då man går bredvid. Är det en ordentlig träningsvärk kan man massera hela kroppen för att få igång blodcirkulationen innan man går ut och efter att hästen stått stilla länge.

Hoppas detta hjälpte något =)

MVH lilla_x

Inspiration: Riding Through Feel

https://www.facebook.com/pages/Riding-Through-Feel/200530906695930?fref=ts

Gullan_J
0

Jag kan kalla mig russexpert! ;) Har ridit in ett russto vilket tagit tid, tålamod och energi. 

Jag kan ju börja med att säga att hon är smartare än både dig och din kompis tillsammans och kanske ännu lite smartare. Uteslut allt som har med spö att göra. Det din medryttarponny behöver är att få veta: Dom här 2 tjejerna bestämmer, jag får Inte bocka eller frysa fast i marken!

Nu vill jag inte skriva ett skylångt inlägg då dom ibland kan vara svåra att ta in allt, men kort och gott jobba på ledarskapet med ponnyn, Ni bestämmer. Bestraffa aldrig om hästen inte förstår, men det är okej att säga ifrån om den beter sig illa. Beröm vid minsta lilla framsteg och klappa och säg Bra så fort den går fram när den frusit fast, ta till de metoder som behövs när hästen bockar men sluta så fort den slutar och BERÖM! 

Lycka till! :)

-Bättre ökänd än okänd

Mapel
0

Om ni uteslutit smärta så kan det mycket väl vara så att hon inte respekterar er, precis som många redan påpekat. Jag har precis börjat rida en häst som har stora tillitsproblem men är väldigt dominant och respektlös. Detta och en hel hög med människor som bara kört över honom har lett till att han hugger och sparkar efter en så fort han får chansen, springer över en, fryser fast och vägrar gå mm. Jag har dock fått hjälp på hormanship iFokus och han har blivit så mycket bättre på bara några dagar. Jag har fått massor med bra tips därifrån på hur jag göra men det allra viktigaste är att arbeta med hästen från marken och att vinna dess respekt där innan man bara hoppar upp och börjar rida vilket vissa hästar kan anse vara väldigt oförskämt och agerar därefter. Jag har övat mycket på att bara leda, flytta honom åt alla håll, framåt, bakåt, flytta bakdelen, flytta framdelen och flytta huvudet. Man ska också vara noga med att hästen ska respektera dig, tex att hästen inte ska gå fram och knuffa på dig eller flytta på dig, det är väldigt respektlöst. På nhifokus kan ni läsa om allt det här ifall ni är intresserade, det har i alla fal hjälpt mig otroligt mycket!