Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 4499 ggr
examynia
1

något ni irriterar er på?

Finns de något som ni irriterar er på i hästvärlden?

vore kul att höra vad andra tycker.. disskutera på. men ingen smutskasting osv vill jag inte veta av.. alla har rätt att tycka precis vad man vill.. så håll diskusionen på en bra nivå=)

jag irriterar mig på folk som inte känner mig å min häst som lägger sig i hur han tex är skodd eller barfota osv. var ute å red för ett bra tag sen å red förbi en gård där de var en man som sa typ "ni kan ju inte rida utan skor(min är oskodd just nu).. men de vet ju itne han hur min häst fungerar utan skor osv.. sånt irriterar jag mig på.. speciellt när man säger på de sättet i en otrevlig ton.. de är skillnad om man frågar "klarar han att gå utan skor? vad bra" tex så.. känner man inte hästen så vet man ju inte om den klarar att gå utan skor eller inte..

ni då?

Skunken
1

Ja sådant är ju alltid jobbigt. Jag stör mig på folk som är så saliga i sin tro att de inte accepterar att det finns flera vägar till Rom och att tillvaron för hästar/ryttare är olika från fall till fall.

Men sådana dumma kommentarer är det bara att ignorera även om man såklart blir irriterad, de grundar sig i okunskap, alla hästar behöver inte skos och fungerar bäst utan skor och endel hästar måste ha skor! Strunt i sådant för du vet ju faktiskt bäst vad som fungerar för er!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

examynia
1

Ja sånt som du säger är åxå otroligt irriterande.. samma som i dieter å viktnedgång.. de som funkar på ena kanske inte funkar på en annan å de är samma med hästar å de finns mååååånga sätt att göra saker på utan att hästen far illa..

jo visst är de att gnorera..bara de att han har hästar själv å hållt på med hela sitt liv:P men soms agt man vet ju bäst själv.. å just nu hålle rjag på att testa min häst om han klarar att gå utan eller inte..

CelsiusT
0

Ja sånt är irriterande. Folk blir ju saliga på sin tro och jag har en kompis som är hovslagare som inte för sitt liv kan gå med på att mina hästar ska gå utan skor. Det går bara om dom går som sällskapshästar i hagen säger han. Men titta på mina hästar då.. det går ju hur bra som helst *suck*

Jag blir också irriterad på att folk pratar så mycket bakom ryggen på varandra. Att det inte kan sägas rakt ut och sen strunta i att prata med andra om det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Jessicahagstrom94
0

det enda jag irriterar mig på är att det är så fruktansvärt dyrt att rida.. ridit i samma stall nu sen jag var fyra,fem år för att jag inte kan ha egen häst, men nu ska det tydligen kosta över 5000 per termin att rida där för att jag blivit 18.. med mina fjantiga 1050 i studiebidrag är 5000 löjligt mycket. så nu lär man sluta med hästar bara för det är så fjantigt dyrt.

examynia
1

#3 ja de där skitsnacket som kommer fram till en förr elelr senare ändå.. vet inte om de är speciellt för hästfolk eller om de är så i andra "sporter" åxå..

#4 5000:- er termin!!!! de lät som rena rånetFörvånad ja de fattar jag ju inte att de ska vara så dyrt.. men kan du inte hitta en medryttarhäst? borde väl ändå avra billigare än ridskola? å du lär ju säert få rida mer.. för har du gått så länge på ridskola så borde du ju kunna en hel del i ridningen?

Sarah
3

Jag stör mig ngt enormt på att folk tror att just deras häst är totalt annorlunda från hur alla hästar är. Min fjording fryser mer än din lilla unghäst, nej det gör han inte, om du bara ger honom mat, min häst fryser om fönsterna är öppna han mår bättre av den dåliga luften, nej det gör han inte, ingen häst mår bra av dålig ventilation, men få hästar fryser, just min häst måste ha 3 kg kraftfoder, nej det måste den inte, ge den mer än 6 kg hö osv osv osv.

examynia
0

ja men precis.. hästarna är uppbyggda på samma sätt..

Gaiezza
4

Stör mig på att de flesta ridskoleryttare snackar så mycket "h*n drar så mycket i tyglarna", h*n har skänklarna för långt fram/bak", "h*n gör si och så blablablabla..

Det är så grymt irriterande och att dom som snackar skit oftast är de som tror att dom kan något men i sälva fallet knappt kan rida.

Bacon, svaret är bacon. 

examynia
1

#8 du menar om dom tittar på nån anna som rider så ska dom kommentera hur den rider? ja de är åxå irriterande

Gaiezza
0

#9 Exakt!

Bacon, svaret är bacon. 

examynia
0

har en sån kompis som alltid ska kommentera andra när hon tittar på… hon är jäääääkla dutkig i teorin å lära ut osv.. inte lika bra när hon ska rida själv.. men hon har lärt ut på en ridskola i usa.. men störande när de inte är hon som ska vara instruktören

Jessicahagstrom94
1

#5 ja ellerhur! jag vet inte, vi får se hur det blir men just nu ser det ut som om jag får vara utan ridning ett tag iallafall, hittar jag en häst som jag får vara medryttare på eller åtminstone hjälpa till med blir jag jätteglad :) mjo, kan en hel del. håller dock bara på med dressyr, har blivit hopprädd..

Offbeat
4

Det finns mycket man stör sig på men jag tror det värsta jag vet är när man är många i en träningsgrupp och en ska hålla på och käfta emot/ställa motfrågor om allt till tränaren. Är man där och betalar för träningstid så lyder man väl rådenoch följer övningarna och direktiven man får och är man inte nöjd behöver man ju inte vara med fler gånger tycker jag. Frågor/tankar kan man ta i slutet om tid finnes vilket det brukar göra.

Emmetem
5

Jag irriterar mig på när alla andra ska skryta och tycker att de har en mycket bättre häst än alla andra. Min "vän" gör så. Jag har ett varmblodssto som ser ut som ett halvblod, hur snygg som helst! Och innan hon skaffade häst så var min häst så snygg och hon älskade hur hon såg ut etc. Sedan skaffade hon själv en 22 årig fet NewForestponny som aldrig gör som hon säger som dessutom har näst intill stubbman och världens minsta svans. Helt plötsligt ser min häst ut som en älg i jämförelse med hennes häst som snart kan rulla fram.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[Rosarosor]
0

För några dagar sedan red jag i ridhuset på mitt varmblod. Hon är inte så utbildad och jag försöker utbilda henne. Lite senare kom de två andra tjejer in i ridhuset och skulle rida sina perfekta halvblod och kollade snett på mig som inte kunde hålla en "samlad trav" eller galopp på min häst. De började rida förbi mig mycket med en snyggt samlad galopp och kollade väldigt mycket snett mot mig. De skrattade även vid några tillfällen. Senare när vi ridigt klart kom tjejerna fram till mig och sa att jag inte kan rida. Först när jag förklarade att min häst är nyomskolad förstod de men hittade sedan en annan sak att klaga på. Vid några tillfällen blåste det till på dörren till ridhuset och min häst reagerade mycket på det och ryggade undan. De menade att jag inte kunde hålla henne och att det var löjligt att min häst är rädd för vind. Åhhhhhh!

Spiritinthesky
1

Haha mitt största störelsemoment är nog att de flesta fleece/ridtäckena har snöre som svansgjord. Fan det jobbigaste som finns när man fryser om fingarna. Eller med brunstiga ston. Letade på hela börjes fter ett ridtäcke med knäppe under svansen. Numera mitt favorittäcke.

För övrigt så stör jag mig på folk som försöker glida igenom sitt ridliv, genom att inte ta ansvar varken för hästen eller stallet den står i. Kommer till träningen, förväntar sig att hästen är i ordninggjord, är den det inte blir lektionen försenad, efteråt släpps hästen ut utan hjälp vid tex fodring, boxen hästen stod i är slarvigt mockad och saker ligger kvar i stallgången. ja fy tusan

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Aribigga
3

Jag stör mig på folk som inte förstår att man gillar olika saker. Att islandshästmänniskor tycker det är kul att rida just islänning, att folk som hoppar gillar det och folk som gillar ponnyer gillar det. Att nä då tycker alltid någon: "Hur kan du hålla på med det? ska du inte testa att rida på riktigt istället?" eller "Hur kan du hålla på med det där långbenta åbäket, testa en riktig tölt istället."

lurvponnyn.vimeddjur.se

Praefatio
15

Jag irriterar mig på ungefär samma saker som er andra, dvs folk som omöjligtvis kan acceptera att alla tycker olika. De finns i alla skepnader! Islandsryttare som tycker att storhästryttare är löjliga som vill låta hästarna stå på box och äta lite kraftfoder. Storhästryttare som tycker att lösdrift är djurplågeri och att islandshästar är löjliga ponnier. Skogsmullarna som fnyser åt de som vill träna och rida i paddock. Paddockryttarna som tycker att skogsmullarna borde ta sig i kragen och lära sig att rida. De med billiga hästar som tycker att de med dyra hästar är skrytiga och malliga, och de med dyra hästar som tycker att de billiga hästarna inte är riktiga hästar.

Det finns läger överallt, där man vägrar se fördelar med saker och ting. Jag själv står ofta med en fot i varje läger: En ryttare med en "dålig" häst (okänd härstamning) men som står uppstallad på ett fint ställe och uppskattar fin utrustning, tränar stenhårt i paddocken och rider femtimmars långritt ibland, vill att min häst ska stå inne om natten men gå ute minst 12 timmar per dygn och som ger min häst kraftfoder men likväl 15 kilo hö per dygn. Jag har mött alla möjliga fördomar:

• "Behöver du verkligen dyra läderstövlar och nya ridbyxor?" - sagt av en tjej som tycker att det är provocerande med dyr utrustning. Nej, det behöver jag inte, men jag vill ha och när jag inte lägger mig i vad du har på dig, så behöver du inte lägga dig i vad jag har på mig.
  • "Varför har du inte Cavallo- eller Königsstövlar?" - sagt av märkesryttare om mina 2000 kronors-stövlar. Nej, det har jag inte, för jag har inte råd att lägga 7000 kronor på ett par pjucks.
  • "MÅSTE du jaga runt din häst sådär, kan du inte använda en pisk och lina och longera på riktigt?" - sagt av en dressyrryttare som tyckte jag var fruktansvärd som löslongerade min häst, och som gärna använde ordet djurplågri i tid och otid.
  • "Jag tycker att skor ska undvikas så långt det går." - sagt av en ryttare vars häst ömmade kraftigt vid ridning. Jo, jag märker det…
  • "Åhh, vilken snygg häst du har, vad är han för något? …jaha, vad synd, du som är så duktig, ska du inte skaffa dig en riktig häst istället?" - sagt av en tjej som tydligen inte gillade tanken på att man red runt på en häst med okänd härstamning, hur snygg den än är…
  • "Din häst får gå i en egen hage från och med nu, för du ger så himla mycket mat." - sagt av en ägare till ett 180 cm högt halvblod, som fick sex kilo hö om dagen, om min 158-kilos kuse häst som fick 15 kg…
  • "Hästar behöver inte ha kraftfoder." - sagt om och om igen (mig också, innan jag fick min nuvarande häst!) av folk som aldrig haft en häst som faller ur trots att den får så mycket hö den orkar äta.
  • "Boxar är djurplågeri, hästar ska inte sitta i bur!" - sagt av lösdriftsfanatiker. Min häst råkar gilla sin box, så länge han får vara ute större delen av dygnet.
  • "Ska du slänga ut hästen på lösdrift - i december? Gränsar inte det till djurplågeri…" - sagt av ovan nämnda dressyrryttare när jag flyttade för två år sedan, från en kortvarig visit i ett stall där hästarna stod inne 18 timmar per dygn och både jag och hästen höll på att krevera.
  • "Klipper du inte din häst?!" - sagt av en ryttare som klippte sin boxvilande fånghäst, och sedan hade tre täcken samtidigt på hästen för att den frös.
  • "Har du inget täcke på din häst? Du vet väl att det blir nästan noll grader på natten nu…" - sagt av en tjej som hade ett 300-grams stalltäcke på hästen inomhus i november.

Människor har ofta ett av två problem: Antingen har de svårt att greppa att hästar är individer med olika behov och att de inte är vildhästar längre, eller så har de svårt att greppa att hästar är djur och inte fungerar som människor.

Det är tur att det finns många, många vidsynta hästmänniskor där ute också, det får man inte glömma! Folk som förstår att olika hästar har olika behov och att man inte ska ropa DJURPÅGERI!!! bara för att någon tycker lite annorlunda.

viktoria91
0

#18 Håller med dig! Många tycker jag är dum i huvudet som låter min ponny gå själv. Hon har en senskada sen innan på ena bakbenet och en spark där skulle antagligen innebära slutet för henne, dessutom är hon inget stort fan av hästar. Hon hade hellre gått med kor, älgar, rådjur eller får. ;)

Skunken
2

#18 "Människor har ofta ett av två problem: Antingen har de svårt att greppa att hästar är individer med olika behov och att de inte är vildhästar längre, eller så har de svårt att greppa att hästar är djur och inte fungerar som människor."

Superbra skrivet, stämmer så väl!

www.sweetolga.blogg.se

[Wijsa Kaberg]
4

#18: Alladin har okänd härstammning men aldrig någon som har påpekat de, bara en gång när jag prata med en tjej som har en jättefin häst, hon bah "vad har han för härstammning då?" Då svara jag att han hade okänd eftersom han kommer från irland. Då lyfte hon bara på ögonbrynen och flina lite!

Stör mig bla på oordning i stall. T.e.x att täcken ligger slängda i stallgången, trådarna på staketet hänger osv. Nej, ordnig och reda är tummen upp Flört

Hatar också folk som "delar" in människor i olika klasser, bla på tävling. Vissa kommer med världens lyxigaste hästtransport eller kanske till och med hästlastbil, lastar ut värsta ponnyn för flera hundra tusen, har värsta dyraste utrustningen. Vissa kommer med ett rostigt gammal släp, kanske inte har råd med värsta ponnyn i stan eller den dyraste utrustningen. Är så jäkla trött på det här med "status" indelning. Dessutom har jag sett på tävlingar att såkallade "snobbungar" flinar elakt åt dem som inte är svinrika! Blir så j*vla arg (ursäkta uttrycket) Skrikandes

viktoria91
7

#21 Har en kompis som kom med en gammal Boj transport, lite rosig och dåligt med färg kvar. Korsningponny utan stam men jävlar vad den kunde hoppa! Efter den hoppat en runda slutade snobbarna att flina.;)

[Wijsa Kaberg]
3

#22: Det är det som faktiskt är bra med hoppning (håller själv på med dressyr där det är mycket såntdär "status") man behöver inte ha en jättedyr häst för att ha åtminstonde en liten chans i hoppning, men i dressyr är det tyvärr så att dyrare och "finare" får högre procent eftersom dem ger bättre intryck och bla bla bla. Synd  för det finns många duktiga tjejer men som aldrig kommer upp i klasserna för att dem faktisk inte har råd med bättre häst. Tänk på det ni snobbungar (om det finns några på iFokus, hoppas inte det)

Sarah
3

Har aldrig mötts av fördomar i träningsstallen jag stått i. Hade en jättefin korsningsponny med okänd härstamning tidigare och stod bland alla hårt tränande superduktiga ryttare med stora halvblod. Har bara fått höra, vad fin hon är, jäklar vilken bakbensaktivitet osv. Jag ha tränat hårt och bara mötts av respekt för det.

Cederin
3

Jag tål inte när människor hyllar sina hästar till himlen, när de sedan erkänner efter 1-2 provridningar (inom medryttarskap, då) alla fel och brister. "Ja, han kan ju skena iväg… Men han är vääärldens goaste!" Typ sen stilen Obestämd

Medarbetare på Naglar och Hår

olympiathurfjell
6

Något som jag stör mig något så fruktansvärt på är att många inom hästvärden är så sjukt trångsynta. "Jag rider på rakt bett, och det är det enda som är bra". Många blir liksom experter och beter sig som att dem vet det ända rätta.

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Zaphix
2

Det jag stör mig allra mest på är at det ännu inte kommits på ett smidigare sätt att mocka på än grep och skottkärra, eller i alla fall att jag inte känner till något..

Det tar tid, det sliter på kroppen då man felbelastar lätt, men framför allt är det sjukt tråkigt att mocka.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gullan_J
5

Jag stör mig på folk som sågar ner sina hästar! Höger vänster höger vänster med ryttarens hand och hästes huvud!

Jag  fick en kommentar av en tjej:

-Kan inte du rida din häst i form?

-Jo, men inte nu för att han har stått i 3 dagar och är stel. Jag måste först koncentrera mig på att få lös bakdelen och Sen kan han arbeta! Utan att sitta och dra ner han eller såga som en galning!

Jag stör mig på ungar på ridskolan som säger "titta vad fult han rider" eller "titta hur hon rider lätt" osv! Filma varann då så kanske ni inser att ni inte är värdsmästare själv.

Jag stör min på att NÄSTAN alla barn (10 och yngre) ska ha svindyr utrustning till sina shettisar. Dom ska ha 300g vintertäcken när dom redan ser ut som isbjörnar, dom ska ha dressyrsadlar och hoppsadlar (när dom nöjer sig med att rida 3-4 dar i veckan och då skritta i skogen) ska ha ridstövlar för 2000 + som ska användas en gång/mån. Finns oändligt

MED MERA MED MERA………….

-Bättre ökänd än okänd

PennyScarlett
2

Jag stör mig på folk som anser att straffa hästen när den gjort något fel är det bästa sättet att fostra en häst. Samt, detta gäller dock utrustning, men alla REMMAR folk sätter på sina hästar så att hästarna ser ut som en inbunden kassler…

T.ex när jag hade en häst som stegrade, så tipsade alla om att sätta en martingale på henne så att hon inte skulle kunna stegra. Men då har man ju inte tagit itu med problemet.Typ "Hmm..vi har problem med hästen, vi sätter dit en till rem!" -.-

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Charliiiee
2

Jag kan ju säga att jag irriterar mig på allt det ni säger!! Stör mig enormt mycket på snobbig ryttare som jar allt det dyraste och bara skryter om sina 50.000+ hästar. Bara för att min häst är billig och en travare som inte är helt omskolad än så betyder det inte att han inte kan någonting eller att han är för ful och dessutom är han ett varmblod och dom går verkligen inte att göra till rihästar!! Ååååhhh vad jag stör mig på dom! Och allt ni säger.

Jag ska söka till ett NB gymnasie dit man får ta med hästen och då är jag rädd för att min häst och jag ska bli nersågade totalt bara för att jag kanske inte har råd med den dyraste utrustningen eller de bästa tränarna så min häst kanske inte kan hoppa 120cm eller gå i piaff och klarar av ett dressyrprogram. Jag kanske inte heller kan rida som ett proffs bara för jag inte gått på ridskola eller tränat för tränare för att jag inte har pengar.

Det finns så otroligt mcket jag stör mig på i hästvärlden!!

Emelieeliesersson
3

Stör mig OTROLIGT mycket på dom som säger åt mig att: •Lösdrift är dåligt •Att tinker inte är en bra ras att hoppa med/ dressyra med •att jag inte matchar mina ridkläder •att jag rider för mycket i skogen •att min häst borde vara smalare Och oftast hör jag det där från sånna checka dressyr tjejer med hästar för 70 000…

Emelieeliesersson
3

Oj råka skicka.. Forts. Det är väl mitt val hur jag rider eller ser ut? Finns de lag på att man måste satsa SM och ha alla dom fina märkes prudukterna. Kan man bara inte få ha sin tjocka lilla tinker ponny och lunka fram i skogen och kanske tävla klubb nivå? Fy va jag hatr det!!

Skunken
5

Haha rida för mycket i skogen :) Hur gör man det ?! ;)

www.sweetolga.blogg.se

examynia
3

De där med att folk tycker att man rider för mycket i skogen har jag åxå fått höra.. att man inte tränar tillräckligt.. man kan väl träna minst lika mycket i skogen;) bara att de är en myyyyycket roligare miljö enligt mig..=)

Emelieeliesersson
0

Haha ellrr hur?!

ella99bella
4

Jag irriterar mig på alla ryttare som ser ner på dom som inte har en massa dyr märkes utrustning…

Och dom som tycker att man inta kan rida om man inte typ hoppar över en meter fast man rider egentligen rider bättre än dom..

Mvh/Ellen<3Glad

Offbeat
2

#29 det kanske inte hör hit men en martingal hindrar definitivt inte en häst från att stegra.

Till topic; Det jag stör mig mest på någonsin är folk som köper en travare för att den är billig och sen märkesutrustning, snordyr sådan. Jag kan personligen aldrig för mitt liv fatta varför man inte lägger pengarna man har på en RIDHÄST då och sen köper billiare utrustning.

Pelzi
2

37# beror ju på också om man vill just ha den hästen fast det är en travare ;P

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Skunken
4

Varför skulle man inte få ha märkesutrustning till en billig häst?! Hur dyr/billig utrustning folk har till sina hästar (oavsett prisklass) är verkligen inget jag orkar störa mig på :) Det är sådana skitsaker som är så tråkigt att behöva disskutera med i stall, jag menar, vem har med det att göra?! ;)

www.sweetolga.blogg.se

Cederin
2

#37 Vissa kanske vill ha en travare men ändå glänsa i fin utrustning :) dock aldrig stött på fenomenet.

[Loca Diaz]
2

Jag irriterar mig på att hästvärlden har så mycket jag vet bäst" attityd. Och att många kritiserar negativt eller snackar skit om hur alla andra rider eller sköter om sin häst. Håller med #18 Nä lösdrift OCH box är bra! Beror på vad hästen föredrar och trivs i. Min häst står på lösdrift tills nu om två dagar då flyttar han till box igen :) Irriterar mig på hästägare som förmänskligar hästar (och andra djur). Vet en (hon har dock avlivat hästen nu) som hade filmkamera i stallet och hon tog inte ut hästen för än att hon såg att hästen hade "vaknat" och hon gick ut promenader med den på nätterna och lät den knappt göra sina behov i boxen utan hon hade en liten spånhög i hörnet bara och ville inte hästen in (hon ropade) då behövde den inte ridas. Allt gick på hästens villkor och hon dammsög stallet - det fick inte vara något damm (hästen var inte allergisk). Och man fick inte rykta hästen i stallet om den var skitig. Hon var väldigt speciell… #25 håller med. Var ärlig från början. Jag har jätte svårt att lita på folk när de berättar om sina hästar. Typ "ja men han är guda snäll!" Så typ tar han bettet och sticker. Provred en häst där som sa att han var super snäll, skötte sig bra på ridskolan en månad (inlånad i brist på hästar) och deras barn red han osv. Jo visst säkert jätte snäll att lunka runt på men så fort jag försökte jobba med han, då bocka han och skulle visa att det var han som bestämde. Blev jag envis blev han värre. Han nafsa i husse och drog iväg med han i grimman hur han ville. Ingen respekt eller lydnad i princip. Han fick bete sig hur han ville och kunde inte ens stå still när man rykta. Snäll innerst inne ja men inte uppfostrad eller trevlig.

Zaphix
1

#37: Jag har iofs en kallblodstravare, en billig häst, men en aning dyrare än varmbloden i alla fall.

Köpte den rasen delvis för att jag inte hade så mycket pengar att lägga på en häst, men också för att den passade mina behov.

Men ändå har jag endel rätt dyr utrustning till honom, en vagn för 20 000 bland annat.

Men det är utrustning jag skulle haft även om jag köpt en dyrare häst, så hade inte lagt samma summa totalt på en häst även om jag köpt en dyrare häst då jag inte hade lagt mindre pengar på utrustning för det.

Jag vill helt enkelt ha denna vagn, jag vill ha det huvudlag jag har fast det var dyrt o.s.v.

Min och Dackes blogg

Pelzi
2

Varmblod är ju också bra i distans dom är ju ganska uthålliga och inte lata arbetsvilliga så det är inte så konstigt att man köper ett varmlod och tävlar distans med den tycker jag och då köper man kanske dyr utrustning

WinterPrince
1

Jag stör mig på folk som inte har några argument när man ifrågasätter dem. (gäller förstås inte bara i hästsammanhang).

Ex. "Vet du hur många unghästar jag rider varje dag?" Bara för att "du" rider massa unghästar betyder inte det att du rider dom på det sätt jag vill rida min unghäst.

Att man måste ha/göra saker bara för att alla andra använder det.

Ex. Personen tyckte jag skulle byta till remontnosgrimma på min unghäst. Varför när han går utmärkt på en vanlig engelsk?

Folk som lär sig springa innan de kan gå.

Ex. Unghäst som inte går stadigt i trav, ska man envisas med att försöka galoppera på…

Peppe
2

irriterar mig på folk som kommenterar bilder utan att ha en aning om vad de pratar om.

Travhästägare som hela tiden tjatar om att deras travare inte ser ut som en travare, utan ett halvblod. Var nöjd med hästen du har eller köp ett halvblod istället och sluta tjata. Och jo, din travare ser ut precis som alla andra travare.

Folk som ger fodertips utan att ha en aning om någonting.

Folk som höjer sina hästar till skyarna som "elitponnys", "enorm kapacitet" när det bara är en vanlig kuse. Jaja, visst, jättespeciell.

Folk som har sina hästar på box 18 h om dygnet, har skor, täcke och ger mängder med kraftfoder för att deras häst är minsann en tävlingshäst. Jo visst, ni tävlar ju hela 10 ggr per år. I lätt klass.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

viktoria91
2

Folk som proterar tävling framför hästens välbefinnande och inte kan taemot tips från andra.

Hade en sån i ett stall, henens häst blev oförklarligt halt med puls i hoven. Min ponny har haft likadant och hade då trampat på en spik hon fått in i hoven så sa att han säkert trampat på något. Men det hade han ABSOLUT inte gjort! När dem sedan kom hem från klinik hade han ett häftstift i hoven. ;)

Sedan blev han trött på att tävla då ställdes han av 1 månad, med tjockt täcke på sommaren så att han inte blev skitig och vatten orkade hon inte fylla på. Tränade en gång efter att stått en hel månad sen var tävlingar varje helg igen, suck!

PennyScarlett
5

#37 nej det var lite det jag ifrågasatte också, därför testade jag aldrig den meningslösa idén.

Nu kan det hända att jag får allsjöns människor emot mig, men jag är av åsikten att ju fler remmar man väljer att ha på sin häst, desto sämre ryttare är man.

Jag förstår heller inte riktigt vad du menar med att man inte borde ha dyr utrustning till en billig häst? Varför inte? Skulle varmblod vara sämre hästar och därav mindre värda att lägga pengar på, eller hur resonerar du?

Gronstedt
1

Jag är medryttare och rider dressyr i ett stall med distansare och de retar mig lite för att jag som dressyrryttare är petig med utrustning till både mig och hästen medan de som distansare skulle vara mera "fältmässiga". Men det är inte jag som har 5 olika färgade träns, blingbling på varenda rem där det får plats, 17 schabrak med matchande benlindor, 7 olika par ridbyxor och får ågren om ridbyxorna inte skulle matcha västen, och det är inte jag som har 4 lika tjocka täcken att byta mellan så att de ska ha snyggaste täcket när det är fruset och fulaste när det är lerigt - och det är inte jag som byter grimma titt och tätt för att det ska matcha täcket.

I fråga om sårvård och hästhantering tenderar de ibland att utgå från att jag är mindre vetande och när jag rider med dem frågar de så snällt om det går för fort, om jag törs, om jag orkar och så vidare. Men pålle och jag har inga svårigheter att hänga med upp och ned i berg och backar eller på en 2-timmars konditionsrunda. Däremot är det ingen av dem som hakar på mig och passar på att göra lite skolor under skrittpauserna Glad. Och vi har inga problem med det praktiska heller. Vi skulle förstås inte klara en riktig 8-mils distansritt, men å andra sidan skulle inte de andra klara ett rejält dressyrpass heller.

Så det är nog mest en reflex hos dem att retas lite, byggt på förutfattade meningar om hur dressyrare "är". Lite stör det mig, men på det hela taget är det inte värt att ta vid sig.

Susanna_w
0

Nu var det ett par år sedan jag hade häst - Då ett eng fullblod. Jag är av sorten att folk har benskydd/remmar/täcken/olika nosgrimmor fast det inte behöver det enbart för att det är snyggt. Ja alltså inte alla men väldigt många unga ryttare har martingall, benskydd osv så hästen knappt kan gå enbart för att dom tycker det är snyggt inte för att det behövs och det irriterar mig samma som när ryttare har jätte skarpa bett fast det inte behövs och dom inte vet hur dom ska rida och ändå sågar ner hästen.

När vi skritta på långa tyglar hade min häst en fin förmåga att trampa på sig så blev det lugna skritturer där hon inte var samlad öht så blev det boots men enbart boots - Visst det var inte snyggt men det var heller inte mitt syfte. Folk har täcken och skor sina hästar fast det inte behövs. Varför?

Jag hade hästen oftast oskodd så länge hon inte ömmar - Varför ska jag ha henne skodd?  Men även om jag tycker så här så ifrågasatte jag inte andra ryttare om dom inte gjorde/tyckte som jag. Vad får jag utav det? Vad skulle jag få ut av att snacka om det till andra? Förstår inte poängen.

Min häst störde sig inte om det regna (Dom hade ett vindskydd i hagen som hästarna kunde gå under) så varför skulle jag ha ett regntäcke på henne? Bara för att det skulle bli enklare för mig? Nej skulle inte tro det.

Folk som tyckte jag var konstig som inte måste ha en pullargrimma utan tyckte det det var befriande för min tjej att inte ha en nosgrimma öht, eller hur jag inte kunde ha skior på min häst m.m dom sket jag i totalt. Min häst - Mitt val - Din häst - Ditt val.

Och att rida iskogen är ju det bästa som finns - Hur kan det bli för mycket?

Men det är likadant överallt - hästvärlden - Hundvärlden - Råttvärlden - kattvärlden. Det är bara att skita i dom - dom mår bra av att dra ner andra.

Nu blev det ju en hel novell men men ;)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Lina
3

#45 "Travhästägare som hela tiden tjatar om att deras travare inte ser ut som en travare, utan ett halvblod. Var nöjd med hästen du har eller köp ett halvblod istället och sluta tjata. Och jo, din travare ser ut precis som alla andra travare."

Håller med till fullo!

Susanna_w
1

#45 Ja håller med lite, säger man så för att man skäms över sin travare eller vadå? Fattar liksom inte poängen? Ärligt talat har jag aldrig sett en travare som ser ut som ett halvblod och jag hade ändå min häst i ett travstall en sommar och även sett en hel del travare som enbart används som ridhäst.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

sofiek90
2

Irriterar mig väldigt mycket på alla som säger att man inte kan ha roligt med en shettis, att det inte är riktiga hästar och att jag inte kan lära mig och utvecklas med en ponny/häst som jag inte kan rida. Jag har hur kul som helst med min lille Wiktor fast han är 90 cm hög och jag har lärt mig massor tillsammans med honom även om jag inte kan rida. Hade jag velat rida hade jag väl inte haft en shettis, då hade jag haft en stor häst. Men jag vill köra och en roligare ponny att köra har jag inte träffat :) Vi har även tävlat, till skillnad från många av dem som sågar ner oss totalt. Vi har roligt tillsammans och han går lös som en hund efter mig. De som sågar ner mig och smågrabbarna har inte några lösa hästar, där är det inspänningar och ridning med hästen i fel form som gäller eller flängridning 1 gång varannan månad och sen blir dom sura för hästen är pigg. Ja, gissa varför när ni proppar i den kraftfoder. Varför lägga så mycket pengar på en ponny du inte kan rida? han ska väl må bra även om jag inte kan rida, utrustningen måste ju passa oavsett. Är det nödvändigt att träna för tränare i tömkörning? Ja, jag vill ju komma vidare.. Måste du motionera ponnyn så mycket? Ja, annars blir han helt ohanterbar, odräglig, får inga muskler, ingen kondition och tappar livsslusten. En shettis behöver inte skor - alla världens shettisar klarar av att gå barfota. Men Wiktor kan inte gå utan skor, hade han kunnat hade han mer än gärna fått vara utan skor. Behöver han ha så mycket mat? Ja jo, han ska väl få sina behov uppfyllda som alla andra hästar och ponnyer. Även en shettis behöver ha mat.. Och så har jag fått frågan om jag kan rida. Jepp, det kan jag. Men jag föredrar körning, tömkörning, agility, promenader och att ha roligt med ponnyn från marken. Har ridit i över 10 år innan jag slutade :) Har även fått höra att jag inte kan något bara för att jag har shettisar, fått frågan om jag inte ska sälja Wiktor och köpa en riktig häst, varför har du häst du inte kan rida osv. Irriterande när jag hela tiden måste försvara mitt val. Stör mig också på när det kommer dåliga ursäkter för att inte kunna följa med mig ut på en rid/körtur. Hästen är ju såååååå livrädd för vagnar när den lugnt står å tittar när jag går förbi. Oja, verkligen livrädd.. (Ryttaren däremot såg totalt livrädd ut och väldigt spänd ut). Ang. Utrustning så har jag inte det dyraste, men utrustningen sitter bra och är anpassad för ponnyerna. Köpte i somras en ny sadel t.ex. som jag sparat ihop till och då var den inte jätte dyr men passar båda ponnyerna. Ridbyxor används inte mer än möjligen på tävling då jag inte tål nikel. Ridstövlar äger jag inga, utan har gummistövlar eller vanliga gympaskor i stallet, ridskor på tävling/träning. Täcken finns inte många olika som passar, och det dyraste täcket jag har har sömmarna gått upp på. Så jag kommer numer köpa nya billigare täcken. Har ingen paddock som jag kan nyttja regelbundet så håller mig på ridvägar, asfalten och i skogen. Blev en roman från mig med, men det är störande när många inte accepterar att jag vill ha shettisar och dom behöver tas om hand dom också.

MVH

Sofie

Lussie
1

Jag rider på en ganska lantlig ridskola, där hästarna inte klipps på vintern, hästarna går ute så mycket som möjligt i stora hagar o.s.v. stallet var förut ett travstall, så det är inget fel på måtten på stallet.

Mina två kompisar följde med en gång dit, (var av en har ridit på den ridskolan förut) o det första min kompis som inte ridit där frågar är: -har många hästar dött här?

Jag blev väldigt arg, men svarade som det var, att nej det har det inte gjort.

-konstigt, det är en ganska torftig miljö här. fick jag till svar! Bara för att det inte är som på hennes ridskola så behöver ju inte min vara det!? Visst, stallet är kanske inte det nyaste, men på de 7 åren jag ridit där så har de tagit bort EN häst för att hon blev för gammal. Och ingen häst har varit sjuk under de 7 åren jag ridit där.

Det gör mig så förbanad att det var det förta hon frågade, hon vet ingenting om min ridskola, det var första gången hon var där, hon vet inte vilke rutiner stallet har o.s.v. Förlåt om jag förklarar dåligt… Skäms Men jag blev bara så förbanad… Och hon som frågade det tror visst att ALLA hästar går framåt med sporrar o spö…

I ett annat samanhäng så berättar min andra kompis om en häst hon hjälper till o rida som stått typ i ett år, pga fång, och börjat sättas ingång igen, och hästen har typ "glömt" hur hjälperna är o.s.v. då säger min andra kompis, (hon som frågade om många hästar hade dött )

- med sporrar o spö går han nog framot… -.-

Förlåt för en osaman hängande text, men jag var tvungen o skriva av mig… Skäms

Salish
0

Det jag kan irritera mig på är att det ofta är så viktigt att allt ska vara snyggt och dyrt och att vissa ser ner på andra som inte riktigt bryr sig om sånt där. Andra saker förutom det ni andra redan har sagt är att människor på ridskolor och sånt är såna individualister. Tycker att det ofta är så att det pratas väldigt lite och det hade varit trevligare om folk hade kanske peppat varandra när det gäller ridningen, istället för att på något subtilt sätt försöka mäta sig med varandra? Det är mycket annorlundare när det gäller lagsporter. Jag kan väl inte vara den enda som upplevt det här? Jag bytte grupp till en vuxengrupp där folk red mest för att det var roligt, det var en helt annan stämning!

Zaphix
1

#53: Alltså.. Jag tyckte din kompis var riktigt rolig ju.. Försök se humorn i henne istället för att irritera dig på henne.

Jag orkar inte irritera mig på folk längre, väljer att se det roliga i människors du,het istället. Gör mitt liv mycket trevligare. :)

Min och Dackes blogg

Lussie
2

#55, Det kanske är ganska kul, men det var inte det när hon sa det… :)

[Loca Diaz]
0

#50 (#45) håller också med haha. Har aldrig sett ett varmblod som INTE ser ut som ett varmblod -just precis vad de är- utom en. Min svärmors den såg mer ut som en ponny (den var liten) men hade fortfarande lite varmblod över sig. En häst i mitt stall ä hälften varmblod och ser inte alls ut att ha det i sig (lite grövre och dessutom skäck) men det KÄNNS lite i ridningen även om den främst rids dressyr :) När jag gick på ridskola favoriserades eleverna och vissa fick rida hästarna gratis, hjälpa till att provrida och rida igång hästarna efter sommaren och rida de nya hästarna. Medan andra gott fick betala om de skulle rida. Dessa som fick hjälpa till var liksom 13 år gamla och jag trodde det var för att dom var där mkt eller att de hade ridit länge men nej för sen dök en kompis upp till dom som i princip aldrig hade ridit mer än grunderna (alla gångarter styra stanna osv) och hon fick plötsligt hjälpa till jätte mkt. Orättvist var det då (jag var bara 12 då, det var 8 år sedan)

Pelzi
0

57# EXAKT så är det på min ridskola fyfan säger jag bara för att föreldrarna till barnen som får rida gratis får det just för att föreldrarna sitter i styrelsen eller är kompis med dom FYFAN usch hatar sådant jag har slutat på den ridskolan nu just på grund av det men hittade en mkt bättre ridskola då :D

Offbeat
0

Läste igenom tråden och såg att ganska många reagerade på det jag skrivit, jag menar att de sticker mig i ögonen när folk köper en travare á 5000 kronor och sedan tror att man måste ha en butet á 35000 för att kunna tävla hoppning på sin TRAVARE. Köp en hopphäst för 35000 istället och lägg 5000 på sadel så ska du se att det i 99% av fallen går mycket bättre.
Menade självklart inte att en travare inte är värd att lägga pengar eller en väl tillpassad sadel på. Jag menar bara att jag tycker det är väldigt konstigt hur man kan välja att prioritera på detta sätt.

Kitty41
1

Det jag stör mig på är nog världens löjligaste haha, men måste skriva det ändå för det kliiiiiar i hela kroppen när jag ser någonting sådant haha! När utrustning sitter snett, exempelvis ett pannband eller nosgrimma, när schabraket inte är tillräckligt uppdraget där framtill och baktill och när PANNLUGGEN inte är tillfixad ordentligt!!! Aaaaah panik haha! ObestämdSkrikandesTungan ute

sofiek90
0

#60 Då hade du blivit galen varje gång du sett min ena ponny, han har fullt med spån och hö i hela pannluggen Tungan ute

MVH

Sofie

Offbeat
1

#60 Du har rätt! När någon har satt på tränset utan att fixa pannlugg/man så det ligger rätt så vill jag dö lite!

CelsiusT
0

#60/62 Wow.. varför bry sig =S

Cederin
1

#63 Jag är likadan, och det är för att jag är pedantisk och dessutom estetisk av mig, så jag vill alltid att saker ska se perfekt ut. Inte att man ser ner på någon som har det så, men man stör sig när man ser det haha =)

Kitty41
0

#61: Haha, det är okej så länge man tar bort det när man ska rida för min del! Glad

#62/64: Hahaha tack för att ni är med mig, visst är det irriterande! Flört

#61: Ja du, som sagt så skrev jag i inlägget att jag nästan tyckte att jag själv var lite löjlig så du behöver ju inte påpeka det på ett nedlåtande sätt. Sedan om jag vore häst så skulle jag inte direkt uppskatta om min pannlugg låg och skavde bakom nackstycket eller för att pannpandet tryckte för att det låg fel. Vet själv hur irriterande det är med hår som ligger fel och klädesplagg som sitter illa! Rynkar på näsan

Kitty41
1

Och för att folk som sätter på utrustningen slarvigt ofta rider slarvigt, tycker jag och har även hört av andra. Dock vet jag inte om det finns en studie på detta Flört

sofiek90
0

#65 Innan han rids borstar barnen noga, men ja ska väl inte säga att jag är så noga med hur pannluggen ser ut när vi går promenad i mörkret och är ensamma ute på vägarna Flört Det är mer noga när jag kör honom eller om vi ska iväg.

MVH

Sofie

Gronstedt
2

#66 med flera: Att man lämnar spån i man och svans betyder ju knappast att man sätter på utrustningen slarvigt, och ännu mindre att man rider slarvigt.

[FarbrorNöjd]
6

Jag stör mig extremt mycket på folk som säger att man inte kan ha en viss utrustning på en häst bara för att det är en travhäst!!… T.ex "Du kan ju inte rida med ett kandar på en travhäst" Varför inte?? :O Du kan ju inte ha en dyr sadel på en travhäst?? Varför inte, det är väl upp till mig om jag vill lägga 50 000 på en sadel till en häst som jag fått gratis!!.. En häst som är gratis har lika mycket rätt att få bra utrustning som ligger rätt som en häst som kostat 100 000… Varför göra skillnad på hästar pga ras eller stam.. En häst är en häst, spelar ingen roll vilken ras eller stam det är!!

Stör mig även på alla snobbiga ryttare som ska racka ner på en för att man har en äldre häst! Har ett halvblod på 29år och jag vet inte hur många gånger jag fått höra "Varför harvar du fortfarande runt på den där gamla hästen, köp en ny som går att rida istället" Varför ska jag avliva min häst för att det tydligen sticker i ögonen på folk att han är gammal?

claudiaanna
0

jags tör mig på folk som är okunniga men som tror att dom kan allt. och folk som sitte roch kommenterar nadras ridning på läktaren…

Kitty41
1

#68: Tro mig, jag vet att det inte betyder att man rider slarvigt. Du väljer själv om du vill förstå mig rätt eller inte. Flört

Gronstedt
3

#69: Jag stör mig i så fall mer på folk som har en sadel för 50000 bara för att de SKA ha en sadel för 50000 för det MÅSTE ju vara bättre med en sadel för 50000 än en för 5000 eller 10000 - och helt bortser från att hästens rygg är formad så att den billiga sadeln passar bättre.

Det är lika irriterande med folk som bryr sig mer om att tränsets färg måste matcha schabraket än om vilket bett som sitter på tränset. Eller folk som hellre rider sin ryggstela häst utan ländtäcke än visar sig med ett ländtäcke som inte matchar den jacka man råkar ha på sig. Folk som lägger tusentals kronor på utrustning med inte har råd till veterinären.

För att inte tala om alla dessa som fördömer oss som inte bryr oss om sadel och träns har olika färg, utan bara om hur grejorna fungerar för hästen.

Offbeat
1

#72 det är ju det jag menar med mina inlägg :D
Passa ut grejerna efter dig själv och hästen, istället för att stirra dig blind på märke/pris/färg. Hallå när blev outfits viktigare än hästens välbefinnande?

examynia
0

håller med om att hästen ska ju må bra å ha passande utrustning innan man tänker på att matcha färger å annat.. sen kan jag tycka att de är roligt att matcha åxå ibland men då är de ju med saker som man vet passar hästen självklart=)

Peppe
1

idag finns så mycket utrustning på marknaden att det är busenkelt att både få det snyggt och funktionellt.

[FarbrorNöjd]
0

#72 Tror du missuppfattade lite min poäng med det jag skrev, skulle aldrig köpa en sadel baserad på märke, pris eller vad det är för ras på hästen.. Köper en sadel som är anpassad till hästen som häst och ryttare trivs med och sen spelar det ingen roll om den kostar 50000 eller om den kostar 500kr..

Jag och min häst är världens största missmatch vad det gäller utrustning men vem fasen bryr sig när både hästen och jag trivs med den utrsutning vi har..

PennyScarlett
1

Kom på en annan sak jag stör mig på…rassnobbar.

Det är bara ryttaren som begränsar hästen från vad den kan göra och hur bra den gör det. Oavsett ras.

examynia
0

#77 de håller jag med dig om..

Peppe
1

#77 jag håller inte med. Hur ska du som ryttare få en shetlandsponny att hoppa 170? eller ett halvblod att vinna grand national? Lite realistisk får man ju vara

[Loca Diaz]
1

#79 håller med, alltså visst "kan" alla hästar göra "allt" till viss mån. Men de är avlade för en specifik inriktning. Varmblodstravare och kallblodstravare är avlade för att trava fort, de har stort steg och lång rygg. Hopphästar har ofta lite kortare rygg och höga ben osv. kallbloden är avlade för att vara robusta och starka för att kunna dra stockar etc. så att se en nordsvensk hoppa SM eller ett varmblod tävla FEI dressyr? Njaa.

Spiritinthesky
2

Tycker alla hästar är fina som det är. 

hahah kort och gott. vi får ändra oss efter dom helst enkelt

Isa Aronsson

www.stallequino.se

CelsiusT
3

#80 Fast hur många av rassnobbarna (som #77 syftar på) tävlar/vinner SM eller FEI dressyr och alltså behöver en specifik ras för ändamålet?

Även om du kanske inte kan få en shettis att hoppa 170 pga fysikens lagar (hur bra ryttaren än är så kan den inte få hästen att klättra i träd heller, eller att stå på händer, fysikens lagar liksom) så innebär det inte att dom flesta hästar går att göra låångt mkt mer än just det dom är avlade till. Bara för att travare är avlade att trava fort så innebär det inte att dom inte kan trava långsamt också, och galoppera osv. Bara för att nordsvensken är avlad att dra stockar i skogen så innebär inte det att det inte går att hoppa, köra barrel race/pole bending eller dressyra med den.

exitingsvillemo
1

irriterar mig på alla snobbiga småungar som använder sina svindyra ponnyer som leksaker, utan en tanke på hästens välbefinnande. (Eller, ja, mest föräldrarna jag irriterar mig på)

Irriterar mig också på hoppryttare som väljer att straffa sin häst med ett spörapp i arslet. när den vägrar vid ett hinder, istället för att faktiskt tänka till och fundera på VARFÖR hästen stannat.

Irriterar mig sjukt på folk, som ber om råd och sen blir sur när dom inte får det svar dom förväntat sig

Vidare håller jag med 45 och 50 ang ägare till travare, som inte kan vara nöjda över sina häst utan vill få den att se ut som ett halvblod.
Var stolt över att er häst ser ut som den var tänkt att se ut, att den följer SIN rasstandard. Det vill man väl att alla hästar ska göra? Följa sin egen rasstandard, that is…

Lena90
2

Håller inte rikigt med att kallblod inte kan gå högt i disiplinerna. Här är ett exempel på ett ekipage och jag har för mig hon rider msv dressyr med honom nu.

http://www.youtube.com/watch?v=Rj8sPz3LNKw

:)

Carpe diem!

examynia
0

#84 vad snyggt alltså:-D om man kunde komma dit med mitt kallblod:P

PennyScarlett
1

79# Nej, givetvis är det den generella övertygelsen att en shetlandsponny inte kan hoppa 170 cm. Du kan heller inte få en häst på 165 cm att hoppa ett hinder som är 4 m högt. Det är inte heller realistiskt. Vad jag menar är, att med tid, träning, tålamod och förståelse så kan du få din lilla shetlandsponny att hoppa lika bra som din välavlade hopphäst på 165 cm i förhållande till storlek och fysisk kapacitet. Du kan lära en häst som gått på travet att göra felfria galoppombyten, gå i form osv.

[CarolinaBabica]
0

Varmblod och varmblodiga travare är väll inte samma sak eller har jag helt missuppfattat allting? Om man kollar upp rasen sv varmblod så står det att inriktningen är dressyr inte trav som det är för varmblodiga travare. Eller har jag fel?

[CarolinaBabica]
0

Om man kollar på wikipedia står det att det svenska varmblodet även kallas svenskt halvblod. Så det är samma ras nu? O att det svenska varmblodet är bland världens främsta tävlinghästar i b.la hoppning, dressyr, fälttävlan o körning. Nu blir jag förvirrad

[Loca Diaz]
0

#87 Jo varmblod och varmblodstravare är egentligen olika raser :) så det stämmer

[CarolinaBabica]
0

Ok vad bra haha blir så förvirrad.

Salish
0

Varmblod är ju egentligen massor av olika hästraser. =)

CelsiusT
0

Varmblod är egentligen ingen ras alls, det är en blodstyp eller vad man ska säga (liksom fullblod, kallblod osv), en sorts häst som finns i många olika raser. 

Svenskt Varmblod (det som i vardagligt tal ofta kalls halvblod) är en ras. Varmblodig Travhäst är en annan ras. Men det måste specificeras vilket varmblod det är för att det ska vara en ras man pratar om, annars är det bara en typ av häst. Båda raserna kan slarvigt kallas för Varmblod, så man kan inte veta helt säkert vilken ras man pratar om när man bara säger varmblod (fast gammal tradition är att det är den varmblodiga travhästen man syftar på när man säger varmblod, men det behöver absolut inte vara det eftersom det finns andra raser som också är varmblodiga).

Revolt
0

Jag stör mig på när småungar som tror dom kan allt sitter och kommenterar på läktaren, trots att de knappt vet vad dom pratar om. Sen stör jag mig-som någon annan skrev ovanför- på när tex. Pannluggen ligger under pannbandet eller när schabraket ligger snett under sadeln, hahaha usch jag blir galen!! xd Fast jag är väldigt stilmedveten och har tvångstankar så inte så konstigt ! Haha. De är väldigt fånigt men jag blir jätte irriterad verkligen!

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

FotoAlle
0

Jag stör mig på människor som inte lär sig rida och handhavande av häst _innan_ de köper häst, eller inte tar hjälp för att utvecklas i sin ridning och sin häst. Man behöver inte rida för svindyra instruktörer flera gånger i veckan, men se till att man har nån som kan lite mer och kan hjälpa, det har nog alla. 

Hästen behöver arbetas så att den bygger de musker som de behöver till det den ska användas till, annars går den sönder. Hästen är ett flockdjur, och jag är dess ledare - annars kan det bli farligt för både mig och hästen.

Lina
0

#77 Håller inte med dig. Hästens exteriör och fysiska förmåga sätter stopp för mycket.

En shire kan tex inte hoppa en bana på 160. Möjligtvis ett hinder men hästen är för stor och tung och hade med största sannolikhet gå sönder om det händer upprepade gånger.

En travare kommer aldrig kunna galoppera lika snabbt som ett fullblod.

Ett fullblod kan inte dra lika tunga lass som en ardenner.

Ett halvblod kan inte trava lika snabbt som en travare osv..

Kvittar om det är den bästa tränaren, hästen är inte bra nog pga sin fysik, mentalitet, exteriör osv.

CelsiusT
2

#95 Nää en shire kanske inte kan hoppa 160, men den kanske kan hoppa 60.

En travare kanske inte kan galoppera lika fort som ett fullblod (vilket inte heller ett halvblod eller en ponny kan), men den kan galoppera, även ökad galopp.

Ett fullblod kanske inte kan dra lika tunga lass som en ardenner, men den kan ändå användas till att dra stockar i skogen, om än inte lika stora.

Ett halvblod kan inte trava lika snabbt som en travare, men halvblodet kan även det trava ökad trav.

Visst måste man se till hästens begränsning, men man kan ändå göra mycket mer med hästarna än just det dom är avlade för. Man kan rida dressyr eller hoppning på en travare, men man kanske inte kan tävla  grand prix. Man kan tävla hoppning med en fjordning, men kanske inte på lika hög nivå som du kan komma till med ett halvblod.

Om man hade kunnat vinna vilken tävling som helst med vilken häst som helst så hade det ju inte funnits anledning att ha olika raser och avla dom på olika sätt. Men bara för att man avlar en häst till ett specifikt ändamål så innebär inte det att det är enda användningsområdet för den hästen.

majaliten
0

Jag bryr mig inte om hur folk har sina hästar eller hur de gör . Men det som stör mig är när dey går runt och säger att de hattar icke ödmjuka människor som tror de kan allt och är en sådan själv . Och kan sätta diagnosen fång på din häst utan någon utbildnigni något ,när hästen gentlgen har ont av mugg och ens Hovslagare som är högt utbildad säger att det finns igen shans inga täken på det så fortsätter denna person ställa diagnos fåg och jag är tröt på att alla som har häst vill att allt ska va billigt när man vet att häst inte är billigt . Fattar inte ens varför sådana ska ha häst! Det gör mig störd och ens får tag på häst köper de så billigt

CelsiusT
0

#97 Fast bara för att man vet att det kostar och kan betala så betyder väl inte det att man vill betala överpriser? Det betyder väl inte heller att man alltid vill välja det dyraste? Man sätter väl en budget för saker och ting, vissa saker prioriterar man upp och andra prioriterar man ner. 

Jag kan betala ganska mycket och kan tänka mig att köra längre för ett bra hö. Men när det gäller torven så sitter jag och räknar ören och mil, torv som torv i mina ögon och då vill jag betala så lite som möjligt för det är en tråkig utgift. Sedan kan ju dessutom ekonomin variera från månad till månad och än mer från år till år, just nu går tex både jag och sambon på sjukpenning och då blir det absolut inget dyrt till hästarna.

Men jag håller helt med om att det är irriterande när folk ställer diagnos på ens häst utan att kunna eller veta eller ens ha utbildning. Än värre när folk ställer diagnos utan att ens ha sett hästen.

majaliten
0

Nej jag vill häller inte betala över pris men när vaje Hö bal vägs i minsta gram för att priSet ska bli exakt gör mig galen ! Och varje månad betalar man helvitt olika priser istället för att ha ett fast pris som man har i vanliga stallar

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.