Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 726 ggr
bambiiii
0

Börjat på ridning...

Hej hej! Det är så att jag har börjat rida för at jag ÄLAR hästar och tycker att det verkar vara jätte intressant

Men problemet är, jag är lite rädd att hästen kastar av mig eller sparkar mig nr jag sköter om den…

Kan ni ge lite tips och råd för nybörjare?

MVH

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

[Juliaammouri]
0

Hästen känner av sig om du är rädd så då blir den typ sur eller arg och försöker skrämma dig. men du får absolut inte bli rädd. om du är bestämd och envis och visar att du inte är rädd för hästen så går det bra. Det är du som bestämmer!

CelsiusT
3

Prata med din ridlärare så h*n får visa dig första gången/gångerna hur du ska göra när du sköter, sadlar, tränsar, sitter upp osv.

Men generella tips är; var inte för "mesig" mot hästen utan stå "stadigt på jorden" och försök att känna dig trygg. Var nära hästen så att om du får en spark så blir det inte så hårt. Håll koll på hästens rörelser och främst på dess huvud, om den lägger öronen bakåt (slickade längs nacken) så börjar den bli grinig, höjer den huvudet och visar mycket ögonvita så är den orolig. Står den med sänkt/normalt huvud och har öronen framåt eller vända mot dig så är hästen lugn och tillåter/tycker om det du gör. Prata alltid med hästen innan du går in till den så den vet att du kommer och inte blir överraskad. Tänk på att du är på besök i hästens hem, så visa den respekt (men var inte osäker och låt den inte köra med dig, be då om hjälp).

Lycka till och hoppas du får kul! Skriv gärna här och berätta hur det gick sen =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Pelzi
0

Var inte rädd för att trilla av hästen då blir det ju inte så kul att rida om man tänker på det och är spänd utan då är risken större att man flyger av för då blir ju hästen spänd om man själv är, och i princip alla ryttare trillar i backen nån gång. det är oftast när man börjat rida innan man hittat balansen :) jag har själv flygit som en vante för några år sen men det är bara att bita ihop :P

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[hästängeln-love]
0

Det är bara att vara lugn när man hanterar/sköter hästen och sen finns det ju både ridlärare och kanske även andra som kan hjälpa dig i början, Var inte orolig att du ska ramla av eller bli sparkad, det är inte bra att tänka på det viset då kan det lätt hända att hästen känner av din  rädsla och då kan det kanske hända något tråkigt, men bara du är lugn och känner dig trygg både när du sköter och rider hästen så ska det nog gå bra, Prata med din ridlärare och ta hjälp av andra i stallet det ska nog gå bra, ps, jätte roligt att du börjat rida, jag önskar dig lycka till i stallet!  Hästar är bara för underbara djur, man kan inte leva utan dom! 

PennyScarlett
0

Det är lätt att säga att man inte ska vara rädd. Jag vet hur du känner. Jag har själv en häst som både bits och sparkas och har även börjat bocka vid ridning, så jag är också rädd.

Jag hade kollat om det fanns en häst som gillade att kanske bli kliad på rumpan, så att man får testa att stå bakom en häst som uppskattar att man är där, för att bearbeta rädslan att vara bakom hästen. Sen hade jag faktiskt övat på fall. Jag rider ofta barbacka och riskerar ofta att trilla av när man tappar balansen i någon kurva, men det är helt okej att trilla av! I de allra flesta fall så blir man lite mörbultad och oftast klarar man sig utan problem.

Försök att slappna av och ha roligt med hästar! Många tar det alltför allvarligt för man ska se ut på ett sätt, sitta på ett sätt, så folk glömmer bort att bara chilla och ha roligt. Om du har roligt, så lovar jag att din häst också har roligt och det är väl ändå det allra viktigaste? :) ersätt din rädsla, med nyfikenhet!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Pelzi
0

Du kanske även kan låta någon leda dig på en häst barbacka i skritt och så glider du sakta av i snö eller i mjukt ridhus underlag så du får testa hur det känns att rammla av låter tokigt men kan funka :) jag gjorde det och det funka för mig :P

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Anna4077
0

Oftast är det inte så farligt när man ramlar av. Visst är men lite öm men oftast ingen fara. Använd hjälm och väst. Ha roligt med hästarna det är det allra viktigaste :)

Anna och taxen Max

MoonysElin
0

Jag skulle tro att de allra flesta nybörjare känner så i början, sedan blir man sparkad eller åker av och då upptäcker man att det inte är så farligt (för det händer, ja, men det är väldigt sällan allvarligt) :) Så det är helt normalt att de känner så, och det kommer säkerligen försvinna med tiden! Lycka till och ha så roligt på hästryggen!

bambiiii
0

Tack så jätte mycket alla, ska verkligen tänka på det ni har skrivit till mig 🐶

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3