Köpa ridskolehäst?!
Hej, undrar om det är smart att köpa en häst som inte går att hoppa med pgr av gammal skada? Har funderingar kring en häst på ridklubben o drömmen hade varit att köpa hästen när den blir "pensionär" om ca 1-2 år så kommer den säljas.
Då betyder det ju att jag inte kan hoppa med den pgr av det, vad tycker ni, är det smart att skaffa sig en sådan häst?
Sen har jag en till fråga, Nu skulle jag nog ha skrivit detta på körning men har en fundering… Kan man köra in hästen om den är ca 19-20 år gammal?
Om du vill kunna hoppa så är det inte så smart. Om du vill ha en häst att rida dressyr på (och om den håller till det) eller rida i skogen på så spelar det ju ingen roll om den kan hoppa eller inte. Viktigt bara att man är medveten om att man inte ska hoppa med den hästen och att man vet med sig om man kommer att vilja det i framtiden eller inte. Sedan är det även viktigt att veta om det är den enda begränsningen eller om det finns fler begränsningar och varför.
Sedan kan man ju fundera på om det är smart att köpa en gammal häst öht. Den kommer relativt snart att få tas bort och det är jobbigt (och kostar pengar). Det är även nu som krämpor, skador och sjukdomar börjar komma/visa sig. Dvs det kan vara mer veterinärutgifter med en gammal häst. Men behöver absolut inte bli så. Den kan vara frisk i många år medan en yngre häst kanske skadar sig hela tiden, så det vet man inte.
Ja man kan köra in en gammal häst. Men vissa gamla hästar kan ta längre tid, speciellt om dom redan har ett "bagage" som inte lämpar sig i körningen. Men även det går att arbeta bort, men det kan ta längre tid.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vill du hoppa så är det ju lämpligt att du köper en häst som håller till hoppning. Men allt är en prioriteringsfråga…är hästen speciell för dig och gillar du honom/henne jättemycket och det känns som att just NI har det speciella bandet, så kanske det är värt att ha hästen av den anledningen och då får man kanske lägga hoppningen åt sidan ett tag.
Du kan lära en häst vad som helst, oavsett ålder.
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Håller med #2 om det är så att ni har det där speciella bandet och det inte spelar någon roll hoppningen så kan det vara värt det. Trots eventuella kostnader. Du kan alltid hoppa med någon annan häst då och då. Kanske någon kompis eller på ridskolan?
Anna och taxen Max
Jag fick ett år med min finaste vän, en pensionerad ridskolehäst som lärde mig så mycket! Går inte en dag utan att jag tänker på den hästen! Tyvärr var han väldigt utsliten osv efter att ha gått på ridskolan många år, så när han var 19 fick han somna in, men som sagt, det år vi fick skulle jag inte byta bort mot något annat! Och då kände jag inte ens hästen sedan innan, men han var underbar, trygg, lugn och snäll, perfekt för mitt 15-åriga jag. Skulle gärna köpa en fd ridskolehäst igen, men det är klart att man måste ha ev förslitningsskador och att man kanske inte får så lång tid tillsammans i tankarna.