Svårfångad
Usch och blää.. nu har Astra blivit jättesvårfångad sedan hon kom ut i den gigantiska sommarhagen med sina två nya flockmedlemmar. Igår försökte jag med allt under 1½ timme för att få in henne - ingenting fungerade. Inte ens morötter dög. Sur som bara den åkte jag hem igen utan att ha fått någonting uträttat.
Fick veta idag att Astra vaktar de två arabstona (varav en ettåring) och tar med dom bort när nån kommer in i hagen. Suck. Jag ska nog börja kalla Astra samma sak som hovslagaren säger: Morsan!
Idag fick jag iaf tag på henne efter ungefär 10 minuter. Blev ganska förbannad på henne och hotade med att göra äkta prickig korv av henne. XD Funkar nästan alltid. Sen får hon massa skryt och beröm när hon kommer.
Några tips på hur man övertalar en överbeskyddande gräsälskande häst att följa med ut ur hagen?
*fniss* en äkta prickigkorv….:P

Jag brukar sätta mig på huk och vända mig ifrån hästen ;) De flesta är väldigt nyfikna och kommer fram till en, och har man tur så stannar dem kvar ;) Men har funkat på min systers ponny som är svår att fånga..
#2 Det har jag också testat. Men då blev jag omringad av alla förutom henne. Kändes lite osäkert att sitta kvar där och vänta då araberna är ganska snabba på att vända om och göra något man inte är beredd på.
Idag funkade det dock att gå hukandes fram mot Astra. Har gjort det några gånger tidigare och ibland fungerar det, ibland sticker hon.

lite foder i en spann?

Lite foder i en hink som skramlar brukar funka.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Dubbelskick
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Det är ju lite knepigt i en jättestor hage. Men när hästarna är dumma i små hagar brukar jag springa runt efter dem och jaga med grimskaftet. Så det blir som löslongering fast på väldigt stor yta. Så dom tycker det är jobbigt att vara dum istället för att bara stå still och bli infångad. Har hittills funkat bra, men det har ju som sagt varit i små hagar. Jaga i en stor sommarhage känns rätt meningslöst. Hästar är ju lite snabbare =)
Har nog inga tips tyvärr… Ta in dom andra hästarna kanske? Väldigt jobbigt, men går lite snabbare än att springa runt i en och en halv timme utan att lyckas =)
Fast dom kanske inte gick att fånga heller nej…
Värdelösa tips det här ;)
#4, 5 Alla reagerar förutom hon XD
#7 Igår blev det löslongering för Astras del :P. Hon sprang mellan Kepson och arabstona vilket gjorde att jag också fick motion. Hade bara Kepson gått i hagen hade det gått bra att ta in honom, men dom andra två vet jag inte ens vart dom står. Plus att jag är lite småskraj för den ena, haha.
Hmmm Quito var likadan när han fanns. Ingenting hjälpte, även om man gick in med Windy före. Jag brukade göra som Cilla89 i #2 säger, sätta mig och vänta på honom. Det fungerade faktiskt, men Astra kanske är lite smartare än så ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#9 Sitter man tillräckligt länge så kommer hon nog efter ett tag. Det har funkat förut, men det var inte i en sommarhage och det var inte med tre andra hästar runt sig.. :P
Jag har varit skötare på en häst precis som denna. Du kan ge dom andra hästarna lite morötter och sånt gott. Då blir hon nog avundsjuk, det har funkat med mig. Men det finns en regel GE ALDRIG upp, även om man vill, då lär dom sig att dom har vunnir och gör om det. Äevn om dom är omöjliga så försök
#11 Astra bryr sig inte om dom andra äter godsaker :P
Jag har nog löst det. Jag får ta med Ante (min hund) varje gång. Astra älskar verkligen honom! Idag när jag skulle hämta henne så följde pappa med in i hagen med Ante. Alla hästar stod lååångt låångt ner i hagen. När vi kommer närmare går pappa åt sidan med Ante för att inte skrämma dom och jag går mot Astra. Astra däremot börjar lugnt traska fram mot pappa och Ante. Hon brydde sig inte ett skvatt om att Ante skällde på henne, utan hon ville verkligen fram till honom. Då kunde jag fånga henne utan problem.
Även i förra stallet gjorde hon något liknande. Jag stod inne och mockade och mamma skulle gå en sväng med Ante. Astra och Kepson stod lååångt ner i sin hage, men Ante såg dom och skällde på dom. Då kom Astra i full galopp mot staketet med spetsade öron och ville hälsa ^^
jag satt i hagen i flera timmar ibland för att "vänta ut" min gamla häst.
hon var en riktig sur-tant när hon skulle fångas.
vi tog in de andra hästarna först, och jag gick bara in i hagen och satte mig och ignorerade henne totalt. det var HON som skulle bli nyfiken på mig, inte tvärtom. efter låång stund kom hon fram, då klappade jag bara henne lite och vände ryggen åt henne ett par ggr. men jag fångade inte henne på flera dagar.
till slut började hon komma fram till mig!!
skam den som ger sig! jobbigt var det, men det lönade sig.
det hände ett par ggr efter detta, men då bara jag satte mig på stenen igen, så kom hon sen
e ju gullit av henne å vakta hästarna :) fast inte så kul när man ska hämnta i henne. Fast väldit gullit o duktigt håller ju borta alla monser som ska ta vännerna.

när jag hade såna problem med lucky för 2 år sen, gjorde jag precis som jen beskrev i sitt inlägg. det var HAN som skulle komma till mig, inte tvärtom. det tog tid i början, men det var värt det! nu kommer han alltid så fort jag kommer in i hagen.

Typiskt ston, jo hon kunde allt vara rätt envis vissa dagar..suck…

Ha, ha Linda, och du fick springa i flera timmar då antar jag. Så stor hage som du hade. *fniss*
Idag gick mot henne i hagen och när hon började röra sig stannade jag och väntade. Då gick hon fram till mig och jag kunde fånga henne. Det kändes väldigt bra måste jag säga.