Hjälp! Het häst!
Jag ska i veckan rida en väldigt stark och het häst, funkar det har jag lovat att rida honom några dagar i veckan. Det är en nordsvensktravare i tävlingskondition, och han går i princip inte att köra (om man inte är på banan och kan låta han springa tills han blir trött..) troligen för att ägaren inte vågar köra honom som han vill att jag rider. Han ska tydligen ska vara lite bättre att rida..Jag kommer inte kunna lägga ner tid på att få honom lugn och harmonisk osv, det måste komma efter hand isf och tills dess behöver jag utrusting som hjälper mig att orka hålla honom. Hoppas ni förstår hur jag menar.. Det är alltså en VÄLDIGT het och stark häst! Så vad skulle ni ha för utrusting?
Tror det är bättre du letar efter en annan häst. I övrigt låter det som du börjar från fel håll. Om hästen är svår att hålla är det bättre att markträna en period och se var det leder. Att använda någon utrustning för att hålla honom tror jag inte kommer fungera och särskilt inte i längden.

Jag ska inte rida den här hästen "för roligt" utan för att travträna den och tjäna extra pengar. Jag kan inte markträna en period för den måste tränas, det är en starthäst. Självklart tänker jag sträva efter att inte ha massa onödiga grejer men första gången vill jag vara beredd.
Inte för att verka otrevlig eller så, men det känns som om den här hästen behöver en erfaren ryttare som har tid, tålamod och kunskap att träna den "från grunden", som Rakach skriver. Dessvärre verkar du inte som om du har det eftersom du verkar ha väldigt bråttom med att få den till start för att tjäna pengar, samt att du vänder dig till en Internet-sajt för att få råd till vilken utrustning du ska ha… Om du ska ta dig an det här uppdraget känns det som att du borde veta det, om du förstår vad jag menar. :)
Det handlar inte om huruvida du har mycket eller lite utrustning, utan hur du använder den och hur du tränar hästen. Smackar du bara på ett skarpt bett så blir det ju ingen varaktig lösning, som Rakach också skrev.
Du kan ju alltid hänga på en fulllastad timmerkälke bakom så går det inte så fort, han får träning samtidigt som du klarar dig med livet i behåll och behöver ingen utrustning för att hålla han alls.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#2 Okej, pengar eller ej så tycker jag ändå att du verkar ta en väl stor risk för att du själv råkar skada dig och att hästen kan komma att behandlas fel.

Men herregud. Hästen startar redan. Jag ska hålla igång den mellan starterna. Har jobbat med trav i fyra år men den här hästen är snäppet värre än dom jag tränat och den här ska jag ut med själv och har ingen rygg att ligga i därför tänkte jag kolla här om nån hade nån idé på nåt bra hjälpmedel som jag inte har tänkt på. Smacka är det sista jag behöver göra på den här, bara hålla hålla hålla. Glöm att jag skrev nåt här. Känns som ni inte har så stor erfarenhet av travhästar eller behövt styra in i ett träd för att få stopp på hästen eller hålla så den väser. Måste tillägga att mina egna travare är lugna och fina ridhästar för dom har jag tid och möjlighet att träna som jag vill men så ser det inte ut i travstall där man har 10 hästar som ska köras om dan. ägaren skulle inte bli så glad om jag började rida dressyr på tiden han betalar för motion.. Inga påhopp nu tack. Lägg hellre ner tråden.

Har inte tillgång till tunga vagnar, snnars hade tryckvagn varit bra.
TS:
Men seriöst, om du frågar om råd får du faktiskt tåla att folk skriver sin åsikt om det. Du behöver inte hålla med om det dom skriver, men dom svarade ju bara på det du skrivit om problemet.
Kolla travhästen.ifokus istället, där pratar vi om travhästar. Jag har ridit en hel del heta travare för att underhållsträna mellan starterna (Jag har jobbat i travstall på heltid i 4 år, varav 6 månader i USA & därefter ytterligare 5 år deltids & helgjobb samt egna travare + pojkvännens).
När de är väldigt heta och ev. försöker sticka så har jag försökt börja rida dressyr på dem. Rid i dkogen runt träd, försök få hästen böja på kroppen och gärna även sänka huvudet. Det är extremt jobbigt för dem, har ridit ett flertal travare trötta och genomsvettiga genom att enbart skritta i skogen. Känner du sedan att det inte räcker med dressyrträningen så får du väl testa att betsla upp så att du kan träna utan risk för livet, exempelvis Pelhalm med dubba tyglar. Då kan du använda stången endast som "nödbroms".

#8 Det är bara det att jag inte orkar höra om "det är inte bettet utan ryttaren bla bla" man kan inte riktigt säga så när man pratar om travhästar. Visst om du får tid på dig kommer du att kunna rida starthästen utan varesig bett eller sadel när du tränar men så är inte fallet nu/än..
För övrigt kan jag berätta att det gick jättebra! Hade bomull, huva, entömsbett och pullburk. Visst var han pigg och stark men jag kunde skritta på halvlång tygel både i början, mitten och slutet av ridturen! Men byter nog bett nästa gång, blir nog pelham! Och snöpulsning!
Jag är otroligt nyfiken på hur den stackars hästen mår….trav och galopp branschen är hemska, där hästar inte är något annat än något man tjänar pengar på. Kryper i hela mig när jag läser all extra utrustning du behövde för att hålla hästen…
(Nej, det är inget personligt påhopp och jag kritiserar inte dig, utan den vidriga bransch som dessa fantastiska hästar avlas till)
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

#11 Menar du att branschen är hemsk ur ett etiskt perspektiv där travhästar föds upp och hela deras existens hänger på att det finns en yrkesgrupp som livnärar sig på travsporten där hästar ska tjäna in pengar?
Eller tycker du branschen är hemsk pga hur hästarna reellt sköts/hanteras och mår?
#11 Ja många hästar far illa och blir dåligt behandlade. Ofta så behandlas de som maskiner och byts som handdukar, men det finns bra stall också! Vi slänger inte på en massa extra utrusting för att kunna hantera dem. Vi löser problemen som ligger bakom. De hästar vi har fått in i träning har vi snarare plockat bort en massa onödig utrustning än lagt på. Våra hästar går ute i stora hagar, startas inte skadade eller innan de växt klart. För övrigt så har vi nog aldrig gått med vinst på våra hästar, men så började vi ju inte med trav av den anledningen heller. Vi som tar hand om och bryr oss om hästarna finns också:)
Fast om TS väljer ett skarpare bett för att hålla hästen så betyder ju inte det automatiskt att hon kommer slita sönder munnen på hästen. Att välja ett skarpare bett som hästen lyssnar på vid mindre tygeltag känns snällare en ett "snällt" bett där man måste slita i hästen för att få stopp på den.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

Håller med #13 till fullo! Det finns många många bra stall! Många dåliga också men man ska inte dra alla över en kam! Tänk också på alla privatpersoner som lägger ner hela sin fritid på sina 2-3 travhästar och lever för dom och travet. Åker till veterinären för minsta avvikelse, tex att den är lite hängig någon dag. Kämpar på med samma häst tills den inte får starta längre trots att den inte springer in mer än sista pengen ibland.
Jag kan ju givetvis enbart tala utefter vad jag har fått se, samt höra från andra som jobbat i både trav och galoppstall. Självklart finns det de som verkligen ser efter hästarna, men jag är inget fan. Jag ser för många tecken på rädsla och smärta när jag kollar på sådana hästar för att kunna ha överseende med det.
Men jag är glad att det finns stall som ser till hästarnas bästa och jag önskar att alla stall kunde vara sådana.
När jag gick på wången så blev jag riktigt chockad över vilken utrustning som användes till travarna. Alla bett med alla möjliga konstiga mojänger.. Istället för att hitta vad som var problemet så använde man saker för att dölja det. Dessutom så verkade många elever ha en konstig syn på hur man behandlar hästar. Bara en sån sak som att man inte värmde bettet innan man tränsade, när det var 20 minusgrader ute. Sedan så har jag träffat på bra travfolk också :) Jag vet hur det är att sitta på eller bakom en het travare, förstår din situation. Men samtidigt så känns det trist att man ska behöva ta till skarpare saker istället för att få tiden till att hitta problemet.

#15 Vilka tecken ser du? Frågar bara av eget intresse och nyfikenhet :)
#18 fast det är ju polo 8) haha nej men förstår vad du menar. men bilden är ju också tagen i ett dåligt läge. Likadant med många bilder inom galopp och travsport
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#18 Jag menar mer vilka tecken du ser på smärta och stress (är nämligen väldigt intresserad av detta!). klart det gör ont om man blir ryckt i munnen.
Försök tänka på att tråden handlar om tips och råd vid ridning, inte behandling av hästar inom trav- och galoppsporten.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Är någon intresserad av att diskutera detta med mig så är ni välkomna att pm:a mig
TS: Nu har inte jag någon som helst koll på travsport, så det kanske blir helfel att dra in "ridträning" i träning av en travhäst från ryggen. Men det absolut viktigaste vid ridning av en sån häst är ju drivningen. Driver man inte rejält så kommer man heller inte kunna få kontakt med munnen, utan en häst som bara går emot när man försöker bromsa, samla, reglera tempo eller vad man nu vill göra. Något som folk ofta glömmer när hästen är såpass framåt av naturen. Utan drivning spelar det ingen roll vilket bett man har, det kommer bli dragkamp av det hela ändå. Och sen är ju jag av åsikten att man absolut inte rider med skarpare bett än tränsbett om man inte vet hur man hanterar t.ex stång, utan då ser man till att lära sig det först. Annars är risken stor att det gör mer skada än nytta.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst