Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2563 ggr
ebengtssson
2

Onödigt men oh så intressant

Har ni några onödigt men oh så intressant om hästar? :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Linnea
6

Intresssant och intressant.. jag kan iaf säga att alla hästar har kastanjer på frambenen men bara en del har på bakbenen.

Skynda långsamt så går det fortare.

ebengtssson
0

Fräckt! Det har jag aldrig tänkt på, får kolla in detta på jobbet sen ;)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Eliinn
1

Att Hästens svaga sida(oftast) är den sidan där manen är.

Jens fredrikcson sa så på sin clinic och det stämde in på de fyra hästarna som red för honom då.

Myt säger många och kanske är det så. Men lite kul är det ändå att det stämde in så bra på dessa fyra hästar.

Man får ta det med en nypa salt tror jag ;)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Peppe
0

#3 en annan version är att ett av hästens framben är kortare än det andra, och att manen faller åt det kortare benet Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
2

#4 Fast hur ändrar man längden på benen? Jag menar, efter ett tag så kan ju manen ändra sida. Manen kan ju ändra sida utan att man aktivt försöker sig på att tvinga den.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Peppe
0

#5 vissa hästar är säkert jämnare än andra, precis som människor Glad

examynia
0

min förra häst hade lika mycket man på båda sidor så han hade nog lika långa ben då:P hihi

Peppe
0

#7 eller så hade han helt enkelt för tjock man Tungan ute

examynia
5

nä lät roligare att han verkligen har lika långa ben:P hahah

ebengtssson
0

En sak kiropraktorn berättade för mig var att om hästen man byter sida rätt tvärt (t.e.x mer än halva ligger på vänster sida och resten på andra) kan vara ett tecken på att hästen har en låsning där manen byter sida.

satilaryttaren.se

Aribigga
3

Det finns väl inget onödigt vetande om hästar? 

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
0

#10 Intressant. Min hästs man har varit delad mitt på halsen, alltså första delen från öronen och halva vägen bak låg åt vänster och från mitten och bak till manken låg det på höger sida. Nu plötsligt så ligger all man på höger sida.

examynia
0

min häst man är lite grann bakom öronen typ 5cm brett som ligger på andra sidan å sen nere vid manken är de en tuss som ligger på "fel" sida åxå.. undrar vad de betyder då? hmm

pebb
0

#12 Då har låsningen på din häst släppt helt på egen hand så manen har ramlat rätt ;)

Kompisens unghäst hade all man på ena sidan när han var liten, men en av dom andra hästarna gnagde av den så nu ligger den på två :P

WornOut
0

Tass :)

sasha_setter
1

Många hästar (som jag har mött) fiser när man kratsar bakhovarna.

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Linnea
8

#16 En sak är ju säker iaf, om dom fiser när man kratsar så är det ju aldrig när man står där fram…

CelsiusT
0

#16 Och för att spinna vidare på det… Om man kratsar en bakhov (eller av annan anledning håller upp den) så brukar dom dra upp benet lite och ibland höja magen precis innan dom ska fisa.

ebengtssson
0

mina vågar inte fisa när jag kratsar verkar det som :o ;)

satilaryttaren.se

JustMySelf
0

#19 En sådan häst vill jag också ha ;)

sasha_setter
0

He, he… En gång för jättelänge sedan så skulle jag tävla en av ridskolans (som jag gick på då) hästar. Jag hade ryktat och så och skulle kratsa hovarna… Ena framhoven, bakhoven, andra framhoven och sedan sista bakhoven. När jag lyfter upp sista hoven så lyfter hästen på svansen och BAJSAR! Det var jätteäckligt…

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

niare
0

ska finnas nått inom körningen med,tror iaf att om hästen har manen på båda håll blir den en bra körhäst, har den åt ett håll bara är den mer svårkörd (detta har stämt med våra hästar)

ebengtssson
0

#22 fräckt!

satilaryttaren.se

Spiritinthesky
0

En islandshäst är en fin och trevlig individ som man bör hålla fast vid fall de har två virvlar i pannan!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

ebengtssson
0

hästens tänder tar med plats i huvudet än hästens hjärna

satilaryttaren.se

[CarolinaBabica]
0

#21 Hahah förlåt men jag dör av skratt! Min häst är också en riktig bajshäst ni vill inte veta hur stallgången ser ut efter hon stått där ett tag. En gång bajsade hon fyra gånger! Hann precis få in henne i boxen innan hon började kissa också. Hahah åh.

En annan onödig sak. Hästarnas urin innehåller ammoniak. Man kan känna doften när man mockar boxen. Luktar som min hårfärg.

ebengtssson
0

Ett hästhjärta väger ungefär 4,5kg

satilaryttaren.se

[[AcsJulia]]
1

#25 Och de gamla hästkarlarna sade att en häst med två eller fler virvlar i pannan är en olämplig körhäst! 

CelsiusT
1

#24 Ju fler virvlar i pannan desto mer galen/vild häst har jag hört ;P

#26 Allt urin innehåller ammoniak, inget som är speciellt för hästar ;P

Tusen
1

Japp! Ju fler virvlar desstå galnare häst. Stämmer bra med den arfarenheten jag har. Ha-ha

[[AcsJulia]]
0

#30 Min stämmer det också löjligt bra in på… 

Spiritinthesky
1

#30 haha mina också, men ingen av de är islandshästar, så jag går fortfarande och tror att isisar med flera virvlar är änglar 

Isa Aronsson

www.stallequino.se

WornOut
0

Har hört att "värsta" hästen man kan hitta, är en fux med två virvlar i pannan och tre vita ben/fötter.

Av mina erfarenheter att döma verkar det stämma ganska bra ;)

[RC1393]
0

#10 Eller så kan det vara som på in unghäst, man växer "underifrån" och tvingar manen att ligga på fel sida :P

Mantissa
0

sitter virveln i pannan högt så är det en nervös/lättstressad och lite korkad häst. Långt ner (nedanför ögonen) så är den tjurskallig och envis:)

En ensam virvel mitt emellan ögonen ska i så fall vara det bästa utgångsläget

[[AcsJulia]]
3

#33 Min är fux, har två virvlar i pannan, är märr och shettis… Räcker gott och väl utan tre vita ben!  

PennyScarlett
6

De allra flesta hästar har problem och det är som regel deras ägare….// Min far

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

-Cissi-
0

Tass! :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Linnea
0

#37 Tyvärr så är det nog ofta så..