Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 506 ggr
gejsa
0

Släng av kolik!

Usch vad jobbigt! I går kväll upptäckte jag Gejsa (fjordingen) hade rullat sig massor ute i hagen när vi skulle släppa in dom. Hon hade rullat sig i sitt egna bajs. Hon var så bajsig så jag var tvungen att duscha av henne. När hon väl kom in så ville hon inte äta. Jag lyssnade på magen den lät. Men kanske inte så mycket. Så ut med täcken på henne och longera henne i ca 10-15 min. Sedan in igen. Då åt hon lite grand. Jag lät henne stå för att sedan gå ner igen ca 2 timmar senare kl 23 i går kväll. Då hade hon inte ätit så mycket och inte ens bajsat. Så jag fick gå ut igen för att longera henne i ca 10-15 min. När jag släppte in henne lät magen mera och hon började att äta. Men jag gick ner kl 3 på natten för att kolla henne ändå. Då hade hon ätit upp och bajsat flera högar. Faran var över för denna gång.

Hon får ju potatismjöl 1 dl per dag och Sorro också. För att dom är lösa i magen. Undrar om det var det som spökade. Vet att Sorro fick kolik när han fick vetekli förra våren. Dom verkar ju vara väldigt känsliga mina små hästar.

Just nu som jag är förkyld och mår jättedåligt. Har över 39 i feber just nu.

bubbelbubbel
0

usch, låter ju inte roligt för varken dig eller hästen.
hoppas ni kryar på er!

Thea
0

Vad skönt att det gick bra!!!!

Jag tror att potatismjölet kan ha med saken att göra! Du vet ju vad potatismjöl "binder" vätska effektivt! Jag tror det är en risk, ffa om hästen slarvar något dygn och dricker lite mindre än normalt! 

Håller alla tummar jag har för att hon inte ska få kolik igen! 

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

gejsa
0

Visst kan det vara så. Det är jag nästan säker på. Sorro är inte bra än. Fick tvätta honom i dag men inte i går. Gejsa har varit bra i 2 dagar nu. Skönt. Är ju fortfarande dålig. Hade hög feber i går. Men i dag har den inte ökat än iaf.

Mår du bra i dag då Thea? Förstår ju att du gör det kanske eftersom du jobbar i dag och är ute på internet. Flört

Thea
0

Ja, en tjej i stallet sa att du var rejält dålig! Hoppas du kryar på dig snart! 

Jo, jag mår bättre! Men jag är inte bra än. Får magknip och illamående när jag äter, men magen behåller det iaf. Flört Får äta lite försiktigt idag på jobbet. Tänkte jag skulle ridit igår, men eftersom jag var så korkad att jag åt en stadig lunch började magen "härja" och jag ville hem fort "utifall att" det ev skulle hända en olycka. Räcka ut tungan Idag tänkte jag rida dock!

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

gejsa
0

Ha, ha ja det är inte roligt med magknip.

Ja, jag var ju dum nog att följa gubben till stan i går för att få massage. Men dom ger ju inte massage när man har feber och är förkyld. Hade jag vetat det hade jag legat kvar i sängen i stället. Hade 38.8 när jag åkte. Men tyckte att det skulle bli skönt med det när man har ont. I kväll får jag vara hemma från vattengymnastiken också för det är väl inte heller bra antar jag. Men rida gör jag nog inte i dag eftersom det regnar. vill inte bli kall och blöt. Det är nog inte bra. Just nu rider min medryttare på Gejsa och han på Frida. Det är skönt att hon blir riden iaf.