Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: efterlysningar
Läst 1147 ggr
Gronstedt
0

"Passet är väl registrerat ..."?

Hej alla kunniga människor!

För ett drygt år sedan lämnade jag ifrån mig min hyrhäst, och jag fick höra att hon sålts till Finland. Sedan dess har jag inte kunnat hitta henne, säljaren (en hästhandlare) vill inte tala om exakt vart hon tog vägen. Men en person som hörde om detta sade i förbigående att "det kan väl inte vara så svårt, passet är väl registrerat". Men VAR är det registrerat? Finns det något slags "hästregister"?

En finskspråkig person här på RiF har hjälpt mig att leta på diverse finska sidor utan framgång …

Tusen
0

Har man gjort ägarbyte kan man genom rasföreningen ta reda på vem som äger hästen. Annars är det nog kört på den fronten (Passet registreras inte på något vis alls)

[Loca Diaz]
0

Passet reggas inte, men vanligtvis står det med i en rasförering så, det beror på ras…
Min förra och min nuvarande korsningsponnyer är reggade hos Svensk ridponny. Är det haflinger finns det en haflinger förening, samma med cob, arabiskt fullblod m.m.

Men utan hans chip nr kan du inte kolla upp det tror jag.

Gronstedt
0

Det var en oldenburg, med pass från tyska oldenburgföreningen. Men jag kan inte hitta var oldenburgar reggas, varken i Sverige eller Finland. Hästen var inte chipmärkt, men det finns ju ett "lebensnummer" i passet.

Cezanne
0

Man behöver inte omregistrera importerade hästar i Sverige, det räcker med att de har sitt originalpass, så ägare registreras inte någonstans.