Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: exteriör
Läst 1295 ggr
Ebba_Hamster
1

Betala för att mäta ner?

Hörde av en i stallet att man kan betala för att mäta upp sin ponny går det även betala för att mäta ner? :)

[Moa-]
0

Mäta upp ponny? Varför vill någon göra det? (För att passa in i rasstandard?) Du betalar för mätningen, oavsett om det är "upp" eller "ned", sedan är det hästens höjd som avgör… Är hästen slutmätt så är det den mätningen som gäller.

Peppe
0

#1 man kan "mäta upp" en ponny till storhäst till exempel, för att få tävla den även när man är över 18 år.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

#0 men mäta ner går inte att göra på samma vis! Däremot kan man vara med utom tävlan i avd B tror jag. Men man ska tänka sig lite för eftersom avstånden inte stämmer nå vidare i hoppning.

[Moa-]
0

Peppe; "mäter du upp" ponnyn då? Är det inte endast så att du tävlar din ponny i klassen för stor häst?

Peppe
0

#4 Det heter att mäta upp när man tar upp ponnyn en kategori

[Moa-]
0

Okej, aldrig hört det begreppet tror jag, du ändrar ju inte siffran så tyckte att det lät långsökt, men ok… =)

Peppe
0

#6 siffran är egentligen oviktig, det är kategorin som är det viktiga. Det är därför storhästar inte behöver mätintyg

Mäter du upp en b-ponny till c-ponny så får du inte tävla den som b-ponny igen hur som helst. TROR det är så att ponnyn är c-ponny i minst 6 månader. sedan blir den B igen.

Ebba_Hamster
0

Min häst blev 149 på slutmätningen, ni tror inte det går att ta ner den en klass? :(

bell
3

Nej du har en häst. Det är nog dax för dig att sluta försöka ändra din häst. Om du mätt om honom från 151 till 149 tycker jag det är på tiden att du istället njuter av din lilla häst, alternativt säljer/lånar ut tills du vill tävla stor häst. 

http://ridsport.ifokus.se/discussions/50f28955d3b4fd0b65242bd8-slutmatning-tips

Var glad för det du har.

Ebba_Hamster
5

#9 Jag tycker det bara är synd när han inte kommer ha en chans mo storhästar på 180. Sluta lägg dig i om du ska va då negativ till det..

[RC1393]
2

#10 En häst som mätts som häst som senare visade sig vara en stor D-ponny har hoppat 150cm klasser mot storhästar och vunnit, tills de insåg att det var en ponny de hade ;)

Gronstedt
4

#10: Det är ju inte synd om hästen, utan om ryttaren.

pebb
1

Men numer kontrollmäts väl ponnisar även ute på tävling just för att man inte ska kunna mäta ner hursomhelst genom att verka mycket inför mätning och sånt, eller? Och är den för stor får den inte tävla?

bell
0

#10 Kapaciteten sitter inte i mankhöjden på hästen.

Peppe
3

#13 bara på större tävlingar. 

som sagt sitter inte allt i mankhöjden, så man kan ju likagärna vända det till att vad sjutton gör det om en 149 "häst" tävlar mot d-ponnyerna om dom lyckas mäta in den till ponny till slut. däremot lär det dubblera högen i deras plånbok om dom lyckas.

niare
0

dock får ponny mätas upp till häst och mätas ner till ponny igen med annan ryttare (tex mamma tävlar som storhäst och dottern som ponny) nytt för iår :P 

jag har hört folk som mätt ner sina hästar men det krävdes ju att två vet godkände detta, och hårdare blir det med kontrollmätningar, men visst jag kan med tycka det är synd på dendär cm, även om man älskar sin häst kanske inte dottern är redo att gå upp i storhästklasser eller vill missa sina ponnyår.

Linnea
0

#16 Nya regler, nu kan en ponny tävla som ponny och häst samtidigt med olika ryttare. Te x kan jag (som är vuxen) tävla min ponny mot storhästar och en ev medryttare som är barn kan samtidigt tävla den i ponnyklasser.

Skynda långsamt så går det fortare.

Mantissa
0

#17 bra!

Tusen
1

Kontrollmätningar kan (och ska) ske när som helst, var som helst. Inte bara på stora tävlingar utan även på mindre.

pebb
1

Jag tycker det hade varit bra med en E-variant också..