Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1592 ggr
Mapel
0

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är det någon som vet vad dessa kala fläckar beror på? De har kommit gradvis och var från början väldigt små och han var bara lite tunnhårig. Nu är han nästan helt kal och fläckarna har växt. Han har även något som liknar rasp i hovskägget precis ovanför hoven. Kan även detta vara rasp, fast utan att han blivit sårig? Om det är någon som har nån idé på vad det kan vara så säg gärna till!

Mapel
0

Kanske skulle tillägga att han har detta på alla fyra ben på in och utsidan men mest på bak. Och han går på utedrift så är konstant blöt.

CelsiusT
0

Min första reaktion när jag såg bilden är ringorm. Men jag vet inte om detta är det, men min häst såg ut exakt sådär när hon hade ringorm.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mapel
0

#2 har redan läst den och det gjorde mig övertygad om rasp på baksidan av benen men gav mig inte riktigt hundra procent säkerhet på de kala fläckarna, men tack ändå. #3Ingen av de andra har några fläckar och kan ringorm verkligen sätta sig på exakt samma ställe på alla fyra hovar? Är det inte mer utspritt då?

CelsiusT
0

#4 Alla hästar behöver inte få det bara för att en får det. När min häst fick det var det bara hon som fick det i stallet och där fanns 6 andra hästar som inte fick det.

Min häst fick sådana kala fläckar på båda bakbenen, på exakt samma ställen på båda benen. Det var dom två benen som var vita (om det kan ha någon betydelse har jag ingen aning om). Efter ett tag så kom det även en fläck bakom ena ögat, men annars var det inget mer någon annanstans. 

Tvättade med ivomectin-preparat och då blev det bättre.

CelsiusT
0

Men det kan såklart vara något annat, även om man kanske inte ska utesluta ringorm helt innan man vet vad det är. Jag ville dock bara dela med mig av min första reaktion då det ser ut precis som när min häst hade ringorm och jag fick en flashback av bilden ;P

Mapel
0

Hm, jag ska helt klart ha det i åtanke då! Vi ska testa med att tvätta med desinficerande schampo och salva, blir det inte bättre inom några dagar så får vi nog ta in vet och se om han kan göra skraptest eller nått sånt! Men det är inte min häst så måste prata med tjejen jag rider honom åt först 😊