Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1080 ggr
joytick
0

OT. Hur skriver man?

Jag har alltid skrivit ridit, men har sett i många annonser att folk skriver ridigt.. Vad är det som är rätt egentligen? xD Ni får ursäkta min intressanta *host* funderingar men har man tråkigt så har man! :)

Murre_Uddiz
0

ridit tror jag väl? xP

jejjepejje
0

man skriver ridit…:P kanske nån annan tycker att det är konstigt eftersom att man till exempel skriver "konstigt" med gt och andra ord…=)

Believer
0

jag skriver oxå ridit

gejsa
0

ridit måste det väl heta

DojoKelder
0

Jag skriver iaf ridit! sen får det heta vad det vill.

fridak
0

det heter och skrivs ridit

mazze
0

Ridit, finns inget så vitt jag vet som heter ridigt

davidia
0

jag skriver ridit.

Loa-bg
0

Men hallå! RIDIT

;)

Cilla89
0

ridit ;)

wewwa
0

Helt säker på att det är ridit… ; P

divansson
0

Ridit skriver ja.. tror ja.. ;)

Goldie
0

att rida - rider -red -ridit-   riden

sil vou plais

Anna
0

Ridit, finns ingenting som heter ridigt.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

joytick
0

Bra, jag har bara stört mig på det så länge haha.. Står ju ridigt i många annonser ^^

Loa-bg
0

#13 S'il vous plaît    ;) Haha

jn84
0

Klart det heter ridit. Det är ju ett verb och man lägger inte till ett g när man böjer verb. Det gör man däremot med tex adjektiv =)

Believer
0

har oxå sett annonser där det såtr ridigt, störande som sjutton =P

Peppe
0

ridit

en annan sak som jag tänkt på här på forumet är "bytit", det heter "bytt" på svenska…Flört "jag har bytit avatar" "jag har bytt avatar"

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lisette
0

många överlag som slänger in ett g i ord som inte har det.

Maja
0

Ridit heter det..

*suck* Haha.. Det är ju nästan pinsamt med alla stavfel som man hittar överallt.. XD Läste t.ex. i Metro för ett par dagar sedan om ett "sommar jobb".. ^^ Tsssssss.. ^^

jejjepejje
0

men de stavas ju sommarjobb???

Peppe
0

#22 sommarjobb ja, men inte sommar jobb :P

Maja
0

Dessutom i Metro!! XD Kan inte ens tidningarna stava rätt?! Haha.. Tror det var i samma tidning någon skådespelare hade haft en "huvud roll" i en film.. HAHAHAHAHAHAHAHA!! XD

Hmm.. Kalv lever med kul potatis.. XD

Peppe
0

#24   XD

gejsa
0

Dom kanske har samma fel som jag. Mitt tangentbord hoppar ibland så det blir ett tomrum för mycket. Jag orkar då inte ändra det. Suck!

[slo]
0

#19 Men det är dialektalt talspråk ;) I vissa delar av landet säger man bytat. Jag tycker bytat låter mer rätt än bytt, även om jag vet att det är fel :P

jn84
0

håller med att särskrivningar är sjukt irriterande!!!

Var på bröllop för en vecka sen och då hade de ett häfte med en massa kuligheter i och vartenda hopsatt ord var ju särskrivet! Förvånad

Juve - Fryst kyckling lever ;)

Maja
0

#28 - HAHAHAHA!!

Haffi
0

Någon är fanatisk på bokstaver - att ord är rätt skrivit

Någon är fanatisk på ord -  att dom är rätt plasserad

men det viktigste är ju at förstå åsikten med vad som är skrivit

Om man inte gör så så får man hellre fråga enn kritisera, för önskemålet är ju god kommunikation inte leta upp fel vid andra.

Pedanter gillar leta upp fel, inte bara det men dom blir mentalt störd om dom hittar fel - Tolerans för andrs fel kan vara bra

Jag skriver fel varje dag och lever ut från ideen om "pareto optimale". så får jag unna en hel del

lisette
0

#30 men är ord/bokstäver felplacerade så kan meningen med ett inlägg bli totalt fel! eller åsikten. oxå något att tänka på. många har problem med stavningar, så är det och det får man med tänka på kanske.

jn84
0

Jag tycker alla ska sträva efter att kunna stava korrekt, men visst, alla har inte den möjligheten.

Det handlar ju om att göra saker ordentligt, man diskar ordentligt, man rider ordentligt, man borstar hästen ordentligt, man kör bil ordentligt. Så varför inte skriva ordentligt också?

Självklart är avsikten det viktiga, men precis som lisette säger så kan det bli onödiga missförstånd. Dessutom är det irriterande och onödigt tidskrävande att försöka ta sig igenom en felstavad text.

Jag dömer ingen med dyslexi, jag menar bara att om man är osäker på stavning eller hopsättning så är det ju bara att slå upp. Då lär man sig och det blir rätt. Man får inte vara för lat för att göra rätt..

bubbelbubbel
0

det är fler än jag som är spåkpoliser Oskyldig

Maja
0

#33 - Med både mamma och pappa som lärare så blir man lätt sån här med.. ;)