Hjälp!!!
Hej!
Ägarn till stallet där jag står släppte i hop min hingst med en relativft ny kastrerad valack och en shettis valack i går,, och nu i dag på morron ringde hon och sa att min häst har ett stick sår in i knäskålen och ett stort blödande,rinnande sår på insidan av benet,, han har 38,6 i temp..
Vad krävs för att man ska få slakta hästen? måste man åka in till klinick och få honom utdömd eller?
Vad kostar det att slakta honom?
känner mig helt hjälplös jusst nu vet inte vad jag ska ta mig till!!

Åk in till kliniken, ofta ser det värre ut änn vad det är.
Vänligen/Linda
…varför ska du slakta honom ?
du måste nog inte få honom utdömd, men det måste väl finnas papper på att han inte har tagit något medicin som är skadligt för köttet, om du nu ska slakta honom och låta honom bli mat..
..rätta mig om jag har fel !
Ok!
Slakt blir mitt sista alternativ, för att´:
Jag har kommit på kant med stall ägarn och hon vill inte ha kvar honom i stallet för att han är för hingstig, jag känner att vi inte passar så bra i hop och försöker sälja honom men hittar ingen köpare!
Vad ska jag göra när det känns som den ända vägen??
Ok!
Slakt blir mitt sista alternativ, för att´:
Jag har kommit på kant med stall ägarn och hon vill inte ha kvar honom i stallet för att han är för hingstig, jag känner att vi inte passar så bra i hop och försöker sälja honom men hittar ingen köpare!
Vad ska jag göra när det känns som den ända vägen??

Du tar ut en veterinär först, men det borde du ju gjort redan för annars kan du ju inte veta att han inte går att rädda. Du är skyldig att ta ut en veterinär till en skadad häst med det samma.
Han måste ju få behandling och smärtlindring direkt.

#3 kastrera kanske, slakt kan ju inte vara ett alternativ
hm. svårt val.
du kan ju kastrera honom, se om det blir nån skillnad, kanske är det då lättare att få honom såld, om det är det du vill.
lite tråkigt att låta honom gå till slakt bara…
Jo det är juh inte kul.
Tack
tycker du ska överväga en kastrering, kanske så blir han trevligare, och ni kanske rent av passar bättre ihop efteråt ?

Han är ju bara 3 år gammal din häst. Inte ska den behövas slaktas. Gjorde stallägaren detta med flit tror du? Flytta hästen till något annat stall vet jag. Kastrera och sälj sedan i lugn och ro.
Jag hoppas att det var ett förhastat uttalande om slakt. Ta omedelbart ut en veterinär så djuret slipper lida. Hittar du ingen köpare så kanske det finns någon som kan ha honom på foder, eller byt stall. Hasta inte och sälj ett djur, risken är att de hamnar i fel händer.
Jo jag tror att hon gjorde det med flit!
Byta stall blir det nog med en kastrering,, rätt splittrad av dagens händelser såslakten var bara en förhastad tanke!!
Hoppas ingen tog illa vid sig och tycker illa om mig för det!

-Har du inte tagit kontakt med veterinär ännu?
mvh Linda
-Förstår att allt känns lite jobbigt för dig men se till att din häst har det bra oavsett stallägaren, dessutom tycker jag att du kan kräva att hon betalar veterinären.
Först blev jag lite upprörd. Men jag har ju mina gamla skäl till det. Det var i situationer som denna vi fick rycka ut och ta hand om hästar. Nu är ju din häst säkert välskött, vilket de som vi tog hand om inte var. Det var bara första känslan när jag läste ditt inlägg som fick mig att skälva!.
Hur har det gått med hästen? Var det allvarligt?

-Ja det såg lite tokigt utformat.
en fråga till dig JoJo, visste du att hästarna skulle släppas ihop?
jag tycker det var oerhört dumt av stallägaren att göra på detta sätt med en HINGST och en NYkastrerad valack… var hon själv eller fanns där fler människor?
hoppas hästen blir bra, och jag tycker också att du ska kastrera den och byta stall!!
lycka till

Vilken tur att det bara var förhastat. Finns säkert många som vill och kan ta hand om den annars. Tycker att slakta en sådan ung häst som kan bli bra igen är väldigt taskigt mot hästen. Blir väldigt arg när jag läser sådant. Det finns ju folk som hellre slaktar än låter dom stå en viss tid för att det krävs för någon sjukdom. Det är så grymt tycker jag.
Hörde senast i går en tjej som berättade att hennes kompis ev ska slakta sin nyinköpta 15 åriga halvblodsvalack som är jättefin. Hon köpte den för 50.000 kr för ca 5-6 månader sedan som hopphäst. Efter första tävlingen blev hästen halt för ca 3 månader sedan. Har fått vila och så. Nu ska hon till veterinären igen och blir den inte bättre och ska stå i flera månader till vill hon ta bort den. För hon har ju köpt den som tävlingshäst. Fy fan säger jag bara. Jag sa att hon skulle lämna tillbaka den om det går. Det kan ju vara ett dolt fel. För den hade ju tex opererat bort en lös benbit som vet såg när hon kom dit. Vilket hon inte visste när hon köpte hästen. Eller isf triangelmärka den och sälja den som promenadhäst. Tycker det är så elakt att ta bort en häst som går att fungera som vanlig häst. För just hoppning sliter ju så mycket på en redan sjuk häst. Men som promenadhäst fungerar den säkert efter vila trodde hon också. Men tjejen ville inte vänta. Hon ville tävla.