Inte egen motor =/
Mon foderhäst, Calle ( fjording ) Är jättebar att rida ( speciellt på sommaren ) Men det är inte alltid att han bjuder frammåt på hoppningen. Tnkte att han då behövde göra något nytt innom hoppningen och jag hade rätt. testade kombinationer, men sedan så slutade han bjuda frammåt igen. Så jag testade att lös hoppa honom. jag har nu inte kunnat hoppa honom eftersom att det är så hårt i marken. Men tror ni att han bjuder farmmåt om jag fortsätter att löshoppa honom då det är lite mjukare i marken? Har ni fler tips ? Eller helt annorlunda ? EN ganska mörkbild men den är tagen då han är löshoppad.
Jag bygger upp hinder tvärsöver 4-kantspåret och tar långpisken, smäller den i luften ett par ggr, sen så hoppar han i fullfräs av egen motor. Kolla bilden. ( han hoppar ca 70cm )

Det kan ju vara så att han inte är helt säker på dig som ryttare… I så fall kan löshoppning hjälpa, plus att hoppa låga banor, studs och annat smått som övar teknik mer än det anstränger.
…Eller så kanske hästen är trött på att hoppa. Hur ofta hoppar du?

Är det bara vid hoppning?
Kanske inte tycker det är kul? Mer variation? Du gör något fel? Sadeln kanske inte är så trevlig? Foderstaten?
#1 Jag har inte så många hinderstöd, så jag brukar lägga upp dem på staketet. men då är det lite högt. Jag är rätt utbildad i hoppning. Så jag tror inte det är att han inte litar på mej. Men om det nu är så, kan man träna det iså fall? Tack.
#2. Jag hoppar högst 2 ggr imånaden. sen kan det dröja 2-3 månader igen. Vill inte att han ska sluta hoppa för att han inte har en motor av fri vilja ( förutom på sommaren )
Tack för svaren
:)
#3Nja, det är i dressyren med. men det brukar hjälpa om man rider ut fler dagar. Vi har ändrat hans foderstat. Till ½kg kross ½ kg hel. jag brukar hoppa kombinationer när det är dsom mjukast i paddocken. Jag driver och drar fram händerna. ställer mej oftast i fältsits 2-3 meter innan hindret och står så tills jag hoppat kombinationen. och lite efter för att inte dunsa i sadlen. Det är ju inte ahsn sadel. Kan ju prova hans egna. ägeren tke inte den va skön. så han delar med ett halvblod. men den ligger bra. men jag ska ta hans sadel och prova! TACK FÖR TIPSET ! :)

Ja då, det går att träna, exempelvis på det sätt jag beskrev. Och han kanske inte vet hur välutbildad du är (det kanske räcker med ett intyg från din tränare *ler*)… Sedan kan det ju vara något i hans egen tidigare erfarenhet, eller utrustningen som Snuttan skrev. Eller något helt annat. Låga hinderstöd går ju att ordna med lite fantasi (träbitar, stubbar, sandfyllda dunkar…), det har jag själv fått göra under många år.
#6. ( det kanske räcker med ett intyg från din tränare*ler*) JAg har ingen men jag ska ev få rida för en instuktör. Vi har som små stocker. så läger man på en bom blir hindret ca:30-35 cm
okey, ska testa det med. Underbart vad man kan få tips alltså. hoppas de funkar med.Jag vill ju tävla lite med vad jag tror. gjorde det 3 ggr på skoj när jag red på ridskola.

Hehe, jag kommer ihåg i början av mitt och Mangis liv tillsammans… Hinder bestod då ofta av "hinderstöd" i form av stubbar i olika storlek staplade på varandra som torn, med tunna slanor som bommar. Tur att hon alltid varit aktsam om benen, för det tog tid om hon rev vill jag lova. Ett under att hon ens såg "bommarna" mot sanden.
#8 Hehe, ibland tog vi hinkar och la tunna "träd " på i ett annat stall^^
PUTT**
Putt*
har själv en fjord som jag ridit iordning helt själv. Hon är snart 6 år.
Har haft henne i 1 ½ år ungefär och det e först nu vi börjat hoppa banor. Är han inte framåt och lyhörd i dressyren så ska du utan tvekan skippa hoppningen. Ta reda på vart problemet ligger.
Du kanske tjatar på honom genom för mkt skänkel.
Han kanske är hoppad alldeles för mkt under sitt liv innan du börja rida honom?
Eller så kanske du kräver alldeles för höga höjder än vad han klarar? Kanske hans självförtroende är i botten i hoppningen?
/Elin
Han har inte hoppat mycket alls för Mia som red han innan inte tyckte om hoppning. Han är helt klart ,ycket bättre nu. Joo, lite för högt kanske vi kräver.

Lånade en fjordis för massor av år sedan, han var hemsk. Enda han egentligen tyckte var kul var att äta. Hon som ägde honom red bara när det var hopptävling. Vilket hade gett honom ca 80 kg övervikt!!! Efter lite bråk och stök blev det ändå en fin dressyrhäst av honom när han gått ner sin övervikt och kom på att det var ganska kul ändå..:)
#14. Vad kul att det gick bra (:

#15 Ja fast ägaren blev lite sur när hon var tvungen att köpa ny utrustning till honom lite nu och då…. Gick ett par sadelgjordar i början och sedan även sadeln….
#16. Jo, men man ska ju alltid tänka på hösten först (:

#17 Ja. Det var riktigt synd om honom faktiskt men det gick ju att få ordning på honom till slut. Det som var så bra var att ägaren sa till mig att han var jätteduktig i dressyr…han kunde alltså inget. Knappt det gick att få till en hyffsad ryggning… Sen missade hon att berätta att han inte var trafiksäker för mindre lastbilar och bandvagnar, bara vanliga personbilar… Också en kul sak att få reda på när man väl sitter där..:)
Haha, jaa :) Jag tycker att man borde ge ut all info, visst om man inte vill ta hästen. men det är en risk omde inte är utbildde och det får man ta!
Lägg hoppningen på hyllan ett litet tag och rid ut och galoppera på ängar , om ni rider i grupp rid jämsides med ngn. Han lär få tillbaka sin bjudning då, rid sen lite hoppning.
Tack för tipset OliviaT, men tror inte jag kan följa det.. Inget illa menat. Han bockar ute när man galloperar, och värre på öppna fält och när man har någon med sig.. han är stark så amn orkar inte hålla honom.. annars hade ditt tips varit guld värt!
#21 så du brukar inte galoppera ute? Eller galopperar du och han bockar?
Först e det ju bra om du kan galoppera ut i skogen, jag har inget bra råd på att få honom lugnare, men det finns säkert andra här som har :P Och så kan du ju pausa från hoppningen ett tag och sen börja hoppa lite i skogen för det tycker ju typ alla hästar är kul så då kanske han börjar tycka det är lite roligare . Och sen börja hoppa på banan ibland och fortsätta rida ut och så.
lite svårt att hjälpa eg när man inte känner dig lr pållen :P
Jag galopperar så klart ute med honom också, men inte lika mycket då han bocjkar som en tok ;)
Okej.. nån som har nåt bra tips på att få honom lugnare? :P

var lugn och dra inte i honom, håll inte i honom en massa utan låt honom galoppera fram med bjudning. vet många som förstört bjudningen på sina hästar genom att ständigt hålla i dom och tänka bakåt (menar nu inte att stenhålla dom i munnen utan att tänka bakåt, sitta emot och vara allmänt bromsande). en tränare vore inte heller helt fel, synd att min gamla inte kommer hit längre. hon var helt fantastisk på att få fram bjudning
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#25 han bockar också :)

upp med huvudet och driv lite mer då så blir det inte så lätt att bocka (om han gör det för att slippa, inte har ont eller nåt)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
när vi är ute gör han det för att han älskar och springa och gärna vill ha lkängre tyglar och fräsa på. men jag vågar inte för då tar han bettet och springer..