brunstig eller inte?
hejsan hur vet man att sitt sto är brunstig?
pga tänker ta föl på henne om något år och vill veta hur man märker på ett st att hon brunstar??
Stona brukar brunsta när dagarna blir längre och ljusare på senvintern/våren i ungefär februari/mars. Du märker att hon är brunstig genom att hon t.ex lyfter på svansen och "står för betäckning", skvätter urin, får humörsvängningar (ibland är hon vänlig, ibland är hon sur) och ibland kan de "pipa" och låta mer än vanligt i vissa sammanhang. Allt detta är dock mycket individuellt från sto till sto. Brunsten varar i ungefär 21 dagar.
Mitt tips till dig är att läsa på, fråga erfarna personer runt omkring dig och gärna uppleva dräktigheter och fölningar på riktigt. Om du ska ta föl på till sto är det här om brunstcykeln bara en bråkdel av allt du behöver kunna. Det är väldigt viktigt att du är stensäker på hur saker och ting går till, vad du ska göra om något går snett, vad du vill åstadkomma med fölningen o.s.v, allt för att du ska ge sto och föl bästa möjliga förutsättningar. :)
#1 Brunst-cykeln är 21 dagar. Brunsten varar 3-8 dagar.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Tycker det aldra tydligaste är att de luktar illa 
#2 Oj, jag skrev fel! Tack för att du rättade. :)
Mitt ena sto brunstar året om. Urjobbig! Hela bakbenen blir nerkladdade :(
Ett säkert teckan på att stoet brunstar är att titta på slidans slemmhinnor som ändrar sig från blekt rosa till laxrosa eller t.o.m. starkt rosa då stoet brunstar.
Eftersom vissa ston visar dålig brunst utan hingst i närheten kan det vara en hjälp.
De första brunsterna på året brukar inte vara riktiga brunster utan det är lite längre fram på våren som de brukar vara "riktiga" brunster.
Vissa ston kan se ut att de brunstar året runt men de har sällan ägglossning under hela året.

#6 Mitt ena sto är så som du beskrev, visar ingenting hemma knappt, jätte svårt att märka på henne men när vi åker iväg någonstans på våren/sommaren och hon träffar någon ny, särskilt valack då sätter hon igång ordentligt :P
Smart det du skrev också om färgen, kan nog bli en bra hjälp :)
Carpe diem!

Man kan tempa också, tempen höjs när stoet går in i brunst.