Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 777 ggr
jejjepejje
0

knott, mygg o broms sår.

precis framför skapet, är min häst lite svullen och har massor av småsår såret är ca 1 dm långt och 5 cm brett det varar och blöder litegrann, jag sköljer (duttar med en bommulstuss) med desivon, sen så drar jag på fyra ess sårspray, är det nån som vet nått annat knep man kan ta bort såren, och hålla rent? ska man ha på myggmedel? eller blir de för mkt kladd? ska man sätta på nå sår plåster eller ska man låta det luftas? är lite klyven!!!

jejjepejje
0

*putt*

gejsa
0

Tål din häst salvan? Min fux blir sårig av den salvan på känsliga ställen. Du kanske ska ta idomin i stället. Sedan tvätta med utspätt jodopax. Men vad har hänt eftersom det varar?

jejjepejje
0

det varar för att de e nog en aning infekterat, blir de inte bättre snart så lär ja ringa vet. men hon har ju inte ont eller så, det kliar bara en jäkla massa .aah, men ska man ja jodopax på variga sår?? jag testar idomin=)

gejsa
0

Men eftersom det är så långt sår som varar, tror du inte att hästen har skurit upp sig då? Broms gör ju bara ett bitsår som kan bli lite svullet.

jejjepejje
0

jag har nog beskrivit lite fel, alltså det är kanske 15 st småsår av broms tror jag, kan va knott, men tror inte det, och de sitter som i en klump, så varje sår eller åtminstånne 10 av dem varar och blöder litet. och hon kommer inte åt med nått annat än svansen…

jejjepejje
0

*putt*

jejjepejje
0

putt**

gejsa
0

Är det inte bättre?

reddie
0

kleta in med helosansalva. Det brukar fungera bra och "drar" ut smuts och var.

jejjepejje
0

9# då ska jag testa det med =)

8# jo det har blivit en aning bättre, detr är inte lika varit längre, men det kliar ju fortfarande på henne, och det är något svullet !

*suck*