Sådant stall borde man ha!
INGåAktivstall ger mer
tid för ridning
Publicerad: 26/03/06 22:08
På Gunnarsbergs gård i Ingå finns Finlands första aktivstall. Fjorton hästar går lösa i en flock, utfodras automatiskt och stallägarna kan sova så länge de vill om morgnarna.

En häst i varje hand. Maiju Paukku med fjolårsfölen Agatha och Alphons.
Hästarna bär så kallade transpondrar runt halsen och de innehåller all nödvändig information för att det automatiserade systemet ska fungera.
Inne i sovavdelningen under tak ligger alla fyra fjolårsföl utsträckta i halmen och snarkar i allsköns ro. Några fullvuxna står ute vid höhäcken och småäter. Men det är vid foderautomaterna det händer. Alla fyra automaterna är i användning och ett par hästar står till och med i kö.
- Det har funnits automatiserade lösdriftsstall både för kor och svin redan länge och vi funderade i tio år på varför det inte händer något liknande på hästsidan, berättar kompanjonerna och grannarna Fredrika Nyberg och Maiju Paukku.
De är i färd med att starta upp en småskalig ridskola främst för vuxna.
- Vår verksamhet passar bäst för vuxna. Lösdriften passar inte riktigt för små barn, säger Nyberg.
Utomstående ridinstruktörer har hand om ridlektionerna. En ridplan finns redan och manegen är på väg.
Båda ägarna hade hästar från förut och flyttade dem till Gunnarsberg i september. Ett aktivstall betyder inte att hästarna är lämnade vind för våg. Hästarna tränas normalt, sköts om och hanteras dagligen. Men man har mer tid över för ridning.
Aktivstallets grundrutiner kräver bara cirka två timmar per dag. Traditionell stallverksamhet med samma hästantal är ett heldagsjobb. Nyberg och Paukku klarar stallet själva trots heldagsjobb men har valt att anlita en person som sköter rengöring. Här är det ingen mockning för hand som gäller utan dynghögarna skrapas raskt ihop med en minitraktor.
- Vi har vanliga boxar också men använder dem bara när vi sköter om och sadlar hästarna, berättar Nyberg.
Tog tid att vänja hästarna
Hästflocken består främst av finnhästar, både avels- och ridhästar. Men ingen hingst, han skulle röra till det hela.
- Visst tog det tid att få hästarna att vänja sig vid det nya utfodringssystemet. Vi var rädda att de mest glupska skulle hänga vid automaten hela tiden i väntan på nästa ranson.
Under invänjningen sparkade och bet hästarna varandra men klarade sig utan allvarliga skador. Det är största risken med hästar i lösdrift. Automatiseringen med tillbehör har kostat 35 000 euro.
- Kostnaden för rasthagens botten kommer till. Efter två år har investeringen betalat sig, säger Nyberg.
Aktivstallet ger hästarna möjlighet till ett mer naturligt beteende. En häst äter ofta. Gunnarsbergshästarna får mat tjugo gånger per dag från en kombiutfodringsstation som ger både hö och kraftfoder. Varje portion väger 30 gram. Allt går att programmera in enligt eget behov. Varje häst har en transponder runt halsen med information. Det finns också en variant av mikrochips under huden. En elektrisk grind hindrar hästar av högre rang att köra ut de svagare för att stjäla maten. På datorn ser man om hästarna ätit alla matransoner.
- Mellan klockan 14 och 18 får de ingen mat. Det är ridningstid. Vill vi ge specialtillskott åt hästen så gör vi det efter ridningen, säger Paukku.
Ett lösdriftssystem utarbetat för kor går inte att applicera på hästar på grund av hästens beteende. En häst flyr vid inbillad eller verklig fara, äter ojämnt och lyfter på huvudet ibland vilket gör att automaten måste reagera därefter.
Kanske det är vanligare hos er i Sverige?
lösdrift finns ju, men jag har aldrig hört talas om det i denna form.
men det låter ju rätt smidigt.
fast kanske, så förlorar ju hästeriet sin charm, om allt går på automatik..
Jo, men tänk, 14 hästar men bara 2 timmar stallarbete. Man hinner ju ängna sig mera åt hästarna och ridning då. Kul!
ja, det är ju helt klart en fördel ! :)
förresten, nu när jag kom och tänka på det.
var i finland bor du ?
I södra Finland vid kusten. Ca en timme från Helsingfors.
en timme från helsingfors åt vilket håll ?
för pappa är ursprungligen från Kotka.
men sen flyttade dom flesta upp till Joensuu..
Mot väst, mot Åbo om man säger så. Staden jag bor i ligger typ mitt emellan Åbo och Helsingfors. Det är en timmes resa åt båda hållen.
Så du är lite finne du med då?
ok ok, åt andra hållet då :)
joho, 50% tillochmed. :)
ska dit i sommar, då min kusin ska ha nån offroadtävling.
som jag råkade erbjuda mig att hjälpa till på ;P

det var ju lite häftigt det där tyckte jag.

-Jag ser ingen fördel med så lite människo kontakt på ridskolehästar, den "enda " kontakten de får med människor skulle ju då innebära bara arbete ju..
-Mina hästar ser mig som deras ledare mer änn de andra i stallet kanske just för att det är jag som fodrar dem mest..
-Transponder?!
-Låta datorer ta över skötseln av hästen..Varför????
För 35 tusen euro kunde de anställt en mer morgon pigg personal tycker jag!
Mycket har med pengar att göra, dessa kan arbeta på sidan om tillika som de driver en ridskoleverksamhet.
Den ända "skötseln" som försvinner som människan vanligtvis tar hand om är att ge krafftodret åt hästarna, resten sköter fortfarande människan om.
Jag tycker också att på detta sätt har man mera tid åt hästen när man slipper stallarbete.
Jag tycker att de gjorde en fin investering. På detta sätt slipper de slita ut sig själva och säkert finner de mera nöje än besvär att ha denna ridskola för det är annors mycket jobb med fjorton hästar.

Nja..låter inte som en tingande idè iaf..Har man tid som jag med 6-8 hästar, 2 barn, 1 helttidsjobb med 3timmars resa varje dag!!Sajtvärd och hus, hem.
-Ja då hinner man med 14 hästar oxå, helt klart!
-Fodringen var ju inte helt problemfri som de skrev, tycker att det lät otrevligt att det blev sparkar, slag i början.
-Utfodringen ska ske i lugn och ro.
Ja men det var ju bara under invänjningen som de antagligen gjorde upp sins emellan om hur det skulle gå till, nu går det ju galant.
Egentligen är ju detta aktivstall som ett vanligt lösdriftstall bara att de utfodringen sker automatiskt. Praktiskt, tycker jag!
Nåja, alla har vi olika åsikter om allt, allt annat vore konstigt
Men jag är nyfiken på att söka upp detta stall, de ligger bara en halvtimme från oss. Hmm…

När man fodra och är i stallet de är ju då man ser på hästen hur den mår och hur den mår i gruppen. Tar man bort detta så tar man bort en viktig faktor i hästens skötsel. Jag tror inte att den tid som blir "över" används till hästarna, jag tror det blir mindre mänsklig kontroll av hur dom mår. Om man ser ett litet lösdriftsstall då får ju hästarna fritt med hö och sen kanske man tar in hästen borstar den och ger den kraft foder. Det är den max en halvtimma och häst som kommer att försvinna. Mocka måste man ju göra ändå och fylla på mat i fördelningsskälen. Det som försvinner är människa häst tid, inte det som är trist.

Ja Kiara det var det jag menade på pricken:)

Min sambos kompis har sånt till sina kor. De har halsband på sig som känner av om de blivit mjölkade och om de ätit och sånt. Om nåt inte är som det ska så larmar det till en mobiltelefon. Väldigt smidigt när det gäller kor, men det är ju en annan sak med hästar..