Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1920 ggr
jen
0

vaccinera mot botulism

jag ska ju börja ge mina hästar hösilage i höst, och undrar hur botulism-vaccinet är?

hur många sprutor ger man? och med hur många veckors mellanrum?

tänkte att detär väl dags att förbereda sig nu….

Peppe
0

3 sprutor, minns inte intervallerna med typ 4 veckor mellan 1 och 2 ,och 6 veckor mellan 2 och 3 eller nåt. sen en spruta varje år. är mycket dyra sprutor om man inte är flera för vaccinet måste användas direkt när det öppnas, så veterinären kan inte spara på en öppnad flaska så man får betala hela den. gick på 800-900kr/spruta för Peppe

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jen
0

kanske en flaska är lagom till 2 hästar?

Peppe
0

tror det var 4, 6 eller 8 doser i en flaska. eh många alternativ där XD men mer än 2 iaf

DojoKelder
0

ingen aning då jag totalvägrar at vaccinera mot botulism. Har hört att det är större risk att de blir sjuka av själva vaccinet än att de får sjukdomen..

davidia
0

jag ska inte ge mina hästar rundbalar iår då dom varnat för att mördarsniglarna går in i dom och hästarna typ dör

pippa__
0

#4 jasså? hur kan det komma sej att sprutan är så farlig?

DojoKelder
0

#6 jag vet faktiskt inte men har frågat flera vet. som sagt att risken är större att de blir sjuka av vaccinet än att de får sjukdomen.. då själva sjukdomen tydligen är så pass ovanlig..

jen
0

#5 men dör de fast de har vaccinerat?

DojoKelder
0

#8 sniglarna har nog inte med botulismen att göra i den utsträckningen.. det va något annat har jag för mig som gjorde att de va så giftiga..

Peppe
0

i år har dom ju problem med mördarsniglar så botulism lär ju bli vanligare i balarna i år.

#8 ja det kan dom men dom blir mer resistenta mot botulism efter vaccinering. Peppe reagerade inget alls på sprutorna

DojoKelder
0

#10 så det va bara botulismen då? jag hade för mig att sniglarna i sig va giftig på nått annat sätt.. *allmänt förvirrad kanske*

Peppe
0

#11 nej sniglarna är inte giftiga. men dom dör ju när dom plastas in och då bildas botulism-grejset

AliceL
0

botulism är ju en bakterie som skapas i balarna för att det har kommit in bakterier med döa djur (typ råttor), vad jag har hört.. :P

Haffi
0

det är inte dumt att läsa denna sajten/diskutionen   så ser ni själva vad hot botulism är

http://svensknatur.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=6df84167-5277-41cb-a3ec-d78d28d06676

Mördarsniglar kann döda hästar men det är inte dokumenterad.

davidia
0

nej kanske inte dokumenterat men jag skulle inte chansa det vet jag så det får bli vanliga balar för mina hästars del!

Peppe
0

det är ju sniglarnas döda kroppar som det blir botulismbakterier i /av, en häst får inte botulism av att äta en levande snigel (som om en häst skulle komma på tanken). problemet nu är ju att så många sniglar hamnar i balarna = bildas botulism

gejsa
0

Peppe har rätt!

Men även sprutorna mot botulism har gjort hästar sjuka och även tydligen dödat hästar.

Dom är inte till 100 % fullt säkra heller fast dom fått sprutorna.

Peppe
0

#17 har hästarna fått botulism då av sprutorna eller nåt annat?

gejsa
0

Vad menar du, dom som inte är till 100 % säkra?

Isf så menar jag dom ja. Dom kan ändå bli sjuka har jag hört.

Peppe
0

alltså, har hästarna utvecklat botulism när dom vaccinerats av sprutorna?

har oxå hört att dom ändå kan bli sjuka

gejsa
0

Det kom ju inte av sig själv. Utan dom blev väl sjuka när dom åt av hösilaget som var dåligt isf.

Haffi
0

Mercks veterinär manual rekomenderar at hästar max får 60% av silasj i sin dagliga rantion. 4-5 dagar efter att en boll är öppnad så ökar riskerna för sämre kvalite.

Hö är det allra bästa.

Cilla89
0

vi har ju hö inplastad i rundbalar, kan dem få botulism av det? eller det är bara hösilage/ensilage?

Peppe
0

gejsa jag tror du missförstår mig. hästarna kan ju bli sjuka på grund av sprutan, är det botulism dom får då av sprutorna?

Peppe
0

#23 dom kan få botulism av vanligt hö oxå som inte är inplastat, så ja inplastat hö kan det oxå finnas botulism i.

reddie
0

Det är väl inte att de får boutolism av sprutan, utan att de reagerar på vaccinet i sig.

gejsa
0

#24# Ja, det  har jag ingen aning om. Har bara läst att dom kan bli sjuka och en del har dött av sprutan. Vad dom får då, det vet jag inte. Är inte alls insatt i sånt där. Eftersom jag inte ger hösilage längre. Har sett så många hästar bli dåliga i magen av hösilage. Veterinären sa också att det börjar bli fler och fler som blir det. När vi var där med Sorro pga diarren.

Lyrik
0

Lyrik tål ej hösilage, ska bara äta hö (även om stallägarna ger honom det). Så han är inte vaccinerad. Om han tålde hösilage och åt det, skulle jag spruta honom mot botulism.

[slo]
0

Alltså, botulismvaccinet är ju som dom flesta andra vaccin (även för oss människor) en liten dos av inaktiverat virus bara för att lära imunförsvaret hur det ska handskas med viruset… Så att hästar som är överkänsliga mot viruset reagerar på sprutorna är inte så konstigt. Jag vet inte riktigt vart jag ska ha hästen till hösten, så får väl se om det är läge att vaccinera… Som det är nu har jag ingen större lust att betala flera tusen för något som kanske är helt meningslöst.