Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3900 ggr
ebengtssson
0

Karprygg

sitter och läser lite om karprygg, ju mer jag läser ju mer nyfiken blir jag! I den del sidor står det att det enbart kan vara medfött, i andra står det att det inte kan vara medfött utan beror på något (omusklad eller att det beror på ett medfött fel som gjort att karpen uppstått.) Någon som kan hjälpa mig reda ut detta?

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Spiritinthesky
0

Har bara fått höra att det är medfött, eller som du säger ett medfött fel som gjort att karpen uppstått. 

Av ren nyfikenhet, varför läser du om det? :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

ebengtssson
0

Vi pratade om det på jobbet :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Gronstedt
0

Tja, medryttarpålle är "karpryggad" med det varierar hur mycket det syns. Han enligt ägaren haft det sedan födseln och han blir aldrig perfekt rak i ryggen, men om han inte rids rätt med en bra sadel, och inte  stretchas och masseras regelbundet, så blir "karpen" med framträdande. Han verkar alltså ha ett litet grundläggande skelettfel som inte går att få bort, men muskelspänningar gör det mer framträdande.

CelsiusT
0

Vad är karprygg? Tror inte jag har hört det förut…

Medarbetare på westernridning.ifokus