Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1080 ggr
Suskiv
0

Hjälm.

Jag skulle behöva köpa en ridhjälm men inser att det hänt en del på marknaden sen jag senast köpte hjälm. Vad är bra, vad rekommenderar ni. 

Jag har stort runt huvud så hjälmen får inte vara för smal i modellen.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Simlover
0

En billig snygg och skön hjälm är LAMICELL den på hööks använder jag ibland.

CelsiusT
1

Kör något som inte är alltför dyrt, man ska våga använda hjälmen och verkligen byta ut den om man trillat av (en dyr hjälm är lätt att man inte vill byta ut, speciellt inte om man ramlar av första gången man använder den).

Numera så finns det hjälmar med spänne i nacken som ställer in storleken - guld värt!! Helt fantastiskt. Dom hjälmarna brukar dessutom vara liksom en sele i hjälmen som klämmer om huvudet, dels får du perfekt passform oavsett smalt eller runt huvud och dessutom spänner du den varje gång du sätter på dig den så den sitter bra på oavsett vilken frisyr man har och man kan även ha en tunn mössa under.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Pyttelite
0

Har ni nyare tips på val av hjälm ⛑️ för en nybörjare.

Vad ska jag satsa på?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

thistletoe
0

#3 "nya" (den är nu några år) standardcertifieringen heter VG1, så en hjälm med den märkningen som passar ditt huvud är det bästa.

Alla har ju olika preferenser över vikt, utformning, bling vs inte bling med mera så det är lite svårt att säga en viss variant. MIPS är ju att föredra, men då drar hjälmen fort iväg i pris. De vanligaste hjälmarna med MIPS passar inte mitt huvud, så jag har valt bort den teknologin tyvärr.

Folksam har en bra guide där de testat olika hjälmar: https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/ridhjalmar

Folksams tuffa tester visar att det finns en stor spridning av resultaten mellan ridhjälmarna och att det finns potential att göra dem säkrare.
Pyttelite
0

#4: Tack för tips - ska läsa guiden från Folksam.

Känns som att 2-3000 för en hjälm i en sport jag är nybörjare i känns dyrt å andra sidan är det kanske som nybörjare man behöver extra skydd.

Just nu lånar jag på ridskolan men inser att det är bra om jag har en egen.

Lona
0

#5: Det är absolut värt att investera i en egen hjälm även om jag förstår att man kanske inte vill spendera massor på en hobby man är helt ny i.
Men skallskador kan gå riktigt illa när hästar är inblandade och en hjälm tappar en del av sina funktioner efter en rejäl smäll.
Även om ridskolan har koll på sina hjälmar så är det naturligtvis säkrare med en egen som man har "historiken" på. Därför skall man heller aldrig köpa en begagnad hjälm, åtminstone inte av någon man inte känner väl.
(Dessutom är det förstås en hygienfråga, jag tycker att det känns lite ofräscht att dela hjälm med okända.)

Tänk på att hjälmen skall sitta bra och kännas bekväm. En del hjälmar har diverse finesser men om det inte handlar om säkerhet så kan man ju snåla lite, i synnerhet om man inte rider flera gånger i veckan.

Halvt OT men om du har glasögon så se till att glasögonen och hjälmen funkar ihop. De brukar göra det men inte alltid.

Välkommen till hästvärlden! 😃🐴❤️

//Lona som har avverkat ett antal hjälmar och borde ha haft det varje gång hon satt till häst även som fjortis😚

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

thistletoe
0

#5 jo, känns ganska dyrt för mig också som ridit i över 20 år och har två hästar, tredje på gång. Samtidigt är ju huvudet ganska svårt att ersätta…1

Uvex hjälmen var ju inte alltför dyr, har man tur kan man ju hitta den på rea. Min egen hjälm finns för övrigt inte på listan, återstår att se vad som händer när jag åker på en smäll, haha.

Pyttelite
1

Nu har ja köpt en medelbra hjälm fick betyg 3 MIPS och rätt märkning GV1 - nu återstår det att den passar för den köptes online men ska hämtas i affär så det ordnar sig säkert.

#6 Tack Lona - det är både roligt och skrämmande på samma gång.

Fattar inte varför jag skulle envisas med att försöka.

Pyttelite
1

#8: Snabbt expedierat en halvtimme efter beställningen fick jag mail om att den fanns i affär - provade och den satt mycket bra.

Använd under dagens ridlektion och tycker framförallt att den hade suverän ventilation.

• Redigerat 2023-03-05 17:46 av Pyttelite
Maleficum
0

#9: Härligt du hitta en hjälm som satt bra :) ventilation är toppen! Önskar min hade bättre för jag blir väldigt lätt och fort varm.

Själv har jag helt fått skippa att tänka på alla nya säkerhets finesser på hjälmar för de sitter inne bra på mig och jag har alltid haft supersvårt att hitta bekväma hjälmar så det får bli vad det blir när jag väl hittar någon.

Hoppas du ska trivas i hästvärlden! Den kan vara helt underbar (men tyvärr ganska dålig också om man har otur att hamna på fel ställe med fel personer).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
0

Jahapp, och där slog jag huvudet i backen. MED hjälm vilket naturligtvis är bra men dags att köpa en ny mao.
@Pyttelite, vilken hjälm köpte du? Jag uppskattar verkligen bra ventilation, i synnerhet på sommaren. (Och förhoppningsvis behöver jag inte köpa en till innan dess!)

Pyttelite
1

#10: Jag är ju verkligen nybörjare och har halkat in på det här lite av konstig anledning.

Man kan ju inte vara stödvärd till käppisar utan att ha någon erfarenhet alls.

Även om jag inte kommer att träna käpphäst än på ett tag så får jag en större förståelse för sporten.

Sen är det balans och hållning jag vill åt.

Det är oxå intressant att vara fullständigt nollställd.

Mycket unga personer får bistå och de är häftigt med omvänt förhållande när ung lär gammal.

Men det är oxå mycket tufft och framförallt högt och kontakt med hästen är också en utmaning.

Vi har en fantastisk nybyggd anläggning med uppemot 60 hästar och typ 700 starter varje vecka men visst finns det ett tvivel om jag kommer att klara det sp ni får ta mina kommentarer för var de är - jag är på upplärning.

• Redigerat 2023-03-09 20:07 av Pyttelite
Maleficum
0

#12: Det härliga med hästar är ju att man nästan aldrig kan bli för gammal för att börja! Min pappa började rida när han gick i pension (innan dess hade han varit med mig i stallet och hjälpt till och varit med på turridning med mig så helt nybörjare var han väl iof inte) och kommer hålla på så länge han orkar och klarar det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pyttelite
0

#11: Aj då hoppas att du mår bra trots landkänningen.

Det blev en VG1 Matrix Mips JH Collection® för det var rejäl nedsättning på priset typ 500kr när jag köpte.

Ridskolans lånehjälmar är av fabrikat CRW, modell okänd men saknar ventilering och har varit ett jättebra nybörjareval för mig.

Själv hör jag inte till dom som köper på mig mycket utrustning bara för att det ska se avancerat ut.

Jag vill hellre känna och förstå skillnaderna än att vara uppklädd till tänderna.

Det framgår ganska snart om man är nybörjare oavsett utstyrsel men jag tycker att hjälmen var ett bra steg framåt.

För mig är ”klargörningen” av hästen mycket stressande - har inte gjort helt rätt någon gång men kratsa och borsta kan jag men redan där rinner svetten.

• Redigerat 2023-03-09 20:08 av Pyttelite
Vixxen
0

#14: Vad roligt att du hittat ridningen!
Det är en utmaning och man blir aldrig fullärd!

Pyttelite
0

#15: Jag vet inte om jag fastnat än det är så mycket nytt att lära.

• Redigerat 2023-03-11 16:36 av Pyttelite
Lona
0

Angående hjälminköp så har Hööks 20% på hjälmar just nu. 👍
(Vid köp över 300:- men där hamnar man ju bara man går in genom dörren. 😉)

Köp ridkläder, hästutrustning och hundtillbehör online eller i butik! Hööks Hästsport är Skandinaviens ledande företag inom hästsport och säljer allt för ryttare, häst och hund.
flocken
0

#17: jag ska in på hööks när jag har vägarna förbi. Även att jag får låna hjälm känns det bra att ha egen.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Lona
0

#18: Ja, egen hjälm är en bra investering! Självklart för säkerheten, att man vet att den inte har slagit i, men även ur hygiensynpunkt. Numera har de flesta hjälmar någon form av liner som går att ta ur och tvätta men det kan man ju inte göra om man lånar olika hjälmar varje gång. 🙂