Gillar inte bett?
Min häst verkar ogilla bettet. Eller betten kanske, för jag har ju olika att variera mellan.
När jag köpte honom, för 2 år sedan, stresstuggade han oavbrutet när jag red. Det blev något bättre när jag tog bort nosgrimman, men han slutade inte. Tog ut ET och hon behandlade bl.a. en låsning i överkäken som gjorde att han behövde klappra med tänderna för att lindra besvären vid ridning. Sista behandlingen i höstas. Sedan har vi av andra anledningar inte ridit knappt alls (ömsesidig osäkerhet + behov av relationsövningar) utan jag har lett honom eller tränat från marken eller ridit på volt, mestadels i repgrimma. Nu har träningen gett resultat och vi är redo att börja rida ut igen. Då visar han plötsligt stort obehag av bettet. Han tuggar och grimagerar och lugnar sig inte för än tränset är av. Han protesterar inte mot att bli tränsad, men det är uppenbart att det är obehagligt.
Vi har haft ut tandläkaren och det visade sig att det inte fanns några fysiska anledningar till att hästen ska protestera mot bettet. Inga tandproblem, inget att ågärda, inga tecken på skav eller tryck och han har ju inte heller haft mycket annat än mat i munnen på flera månader.
Betten han använder är ett muffbett (rakt med D-ringar) och ett vanligt tredelat med D-ringar. Han rids mest i skogen och mycket på långa tyglar. Han är inte en häst som ligger på utan han är lätt i handen och känslig.
Om det helt enkelt är allmänt obekvämt för honom, efter en längre tid utan bett, ska jag då byta bett? Kan syntetbett vara mer bekväma? Ska vi byta till sidepull och isf hur svårt kan det bli med ett byte från bett till sidepull för en häst som är van att ridas med bett? Han funkar bra att rida i repgrimma, men det gör jag bara i inhägnad. Min förra häst red jag i sidepull, ett vanligt. Hur är det med de "nya" sorterna där man har rep eller band i kryss under hakan på hästen? Är de tydligare eller bättre?
Pröva Sidepull eller hackamore. Vill du ändå ha bett i munnen så kan du ju pröva med andra matreal, min ena häst kan vara lite orolig i munnen och henne har jag ett rakt apple mouth på. Annars kan ju nova kanske funka? Det är ju bara att pröva svårt att veta vad just din häst trivs med. :) Lycka till.
Jag har samma problem med min häst, han visar tydligt att han INTE tycker om bett. Har också vart hos tandläkare som inte hittat något som skulle förklara det. Jag fick rek att testa novabett iome att det är mjukare material.
Har du testat att rida på stång typ kimblewick? Det fungerar super på min. Jag tror att han inte tycker om när det rör sig så mycket i munnen som det gör med tränsbett, stången ligger ju i princip helt still.
Jag tycker du ska testa dig fram med vilken bettlös variant som passar er bäst (jag rider med en vanlig engelsk nosgrimma som jag satt lite längre ner och hackamore). Om han lyssnar fint på ett bett han inte tycker om lär han ju lyssna ännu bättre med en lösning som han trivs med! Men om du känner dig osäker kan du ju rida i paddock tills du känner att han är med.
Jag har själv inte testat varianten med kors under hakan men ja tycker de verkar bra. Då får du ju även ett litet tryck på motsatt sida (lite som ett ledande tag). Om jag har fattat det rätt :)
Har du tillräckligt smala bett? Så att de inte kläms fast mellan käkarna när han stänger munnen?
Sen är det lite så att man får prova sig fram vad just din häst trivs bäst med att ha i munnen. Jag har t.ex haft en shettis som fungerade allra bäst på ett tjockt tvådelat travbett. Med allt annat vi testade gick han och slog med huvudet men med travbettet var han lugn.
Just nu har jag en shettis som inte alls ville ha tvådelat och rakt var ren katastrof, medan de tredelade fungerade hyfsat - det är en unghäst, så "hyfsat" får anses vara tillräckligt bra tills hon vant sig vid att ha bett i munnen.
Betten ska vara lagom storlek för jag har för säkerhetsskull bett hästarnas tandläkare att mäta och rekommendera sort. Han hade från början ett tvådelat pessoa som var för brett och det funkade ju inte alls.
Lilla ponnyn har ett Novabett och det accepterar hon även om hon, som är ung, tycker att bett är onödigt när man kan stoppa gräs i munnen istället. Ska se om stora hästen föredrar mjuka bett eller vad som kan vara fel.
Prova detta, Sätt in det bett ni normalt använder och släpp ut hästen i hagen alternativt ta på en grimma under huvudlaget och gå ut och gå med hästen utan att ha något kopplat i bettet och med lös eller inga nosremmar. Låt den vara 5-10minuter. Kontrollera om den ser besvärad ut i denna situation.
Om den är besvärad byt bett och testa något annat med samma betod tills du finner något som den accepterar.
Är hästen lugn och obesvärad så är problemet inte bettet.
Kontrollera hur högt upp i munnen bettet sitter, både för högt och för lågt kan få hästen att hysteriskt tugga på bettet.
Lyft på tungan och kontrollera om den har någon irritation under den som man normalt inte ser, vilket ochså gör att dom är oroliga med bett.
Tryck med tummen på kinden längs efter kindtänderna, får du reaktion då så har du (trots tandläkare) ändå något sår som tar ont där.
" AnnaLundin " har en bra tanke med tjockleken på bettet.
Om det blir bättre utan några nosband så kan du använda "curbstraps" dvs en lös rem mellan bettringarna under hakan på hästen, den förhindrar bettet dras igenom munnen på hästen när man inte har nosremmar.
Om det är en travare så kan den ha erfarenheter av tungrem och då blir det problem med bett.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Vi bytte från bett till sidepull på våra hästar.
Häst nr 1 ville gärna bita i bettet och bli stark. Eftersom det var första hästen så vågade vi inte riktigt lita på sidepullen utan tränsade med bett och nackstycke under sidepullen, så hade vi ju bettet om det skulle bli obehagligt när vi red längs vägen och så testade vi sidepullen mer i skogen. Tygeln från bettet fick hänga över halsen när vi inte hade den (en KORT tygel). Men vi märkte snart att bettet inte behövdes, det var mest vi som var sjåpiga, pålle lyssnade tom bättre på sidepullen.
Häst nr två bytte vi för att han faktiskt hade gamla slitskador efter bett, så där bytte vi från dag ett och det funkade jättebra.
Häst nr 3 var som häst nr 1, obekväm med bettet och ville gärna bli stark så dottern vågade inte riktigt byta, men gjorde det när vi red i skogen. Hon tyckte inte riktigt att han förstod det bettlösa (alltså "svängmässigt"), så vi prövade bitless ett tag och sedan bytte hon bara till sidepullen.
Det var egentligen inga problem att byta på någon häst, bara min häst som tyckte det var bekvämt att hänga i den mjuka sidepullen (jag VET, jag borde byta till det andra som är mer "westernlikt", men… ;D )
#5 - Tandläkaren klämde längs tandköttet och undersökte där vargtänderna en gång suttit så att inga gamla tandrester kunde sitta kvar under köttet. Han kollade även tungan efter bitsår eller skav, men hittade inget. Jag ringde ut honom just för att jag fick en sådan reaktion med bettet och ville vara säker på att det inte fanns nåt som gjorde ont.
Jag har inte bytt bett på ett tag och har inte heller flyttat på bettets höjd, men det är ju helt klart värt att kolla. Det var det 3-delade som han reagerade på och det är lite tjockare än muffbettet. Ska ta det andra och kolla och se vad som händer. Han reds på långa tyglar så det kan inte var tygeltagen som var obehagliga.
Han är ingen travare.
Tack för tips! 
Du kan ju alltid prova nått bett löst? Typ hackamore :)
Jag säger samma sak som anna, har du testat ett smalt bett. Alltså tjockleken på det.
Jag hade en häst förr som helt enkelt inte hade plats för ett bett i munnen. Där var det samma sak, inget bett fungerade, och trots att de som hade henne före provat att lämna henne med bett i boxen flera timmar blev det aldrig bättre.
Prova ett smalt bridongbett som är tredelat, eller ett smalt muffbett (rakt oledat bett). De flesta muffbett som säljs är relativt tjocka, så man får leta lite… Själv har jag ett rakt bett som är 8 mm till min lilla B-ponny, annars brukar de smalare bridongbetten vara ca 9-10 mm, vanliga bett ca 15 mm.
Men du kan ju prova med att stoppa in fingret lite försiktigt i munnen och känna hur mycket utrymme det verkar vara mellan lanerna när munnen är stängd. Så får du ju en liten uppfattning om hur rymligt det är!
Hakuna matata!
Hej jag har (fast det blir mkt bättre för varje dag!) samma problem som dig , när jag provred min ponny för första gången frågade jag vrf hon går och "hackar" med munnen, alltså släpper bettet hela tiden ,hördes och såg verkilgen ut som pratade haha.. Och dom sa att det berode på att hon inte hade musklera och orkade inte bära sig .
Men vi köpte henne och problemet kvartstod, så vi åkte till ATG och titta tänderna och hon hade jätte fina tänder förutom att det var någon tand som behövdes raspas ner lite för det påverkade lite när hon åt men det var inte stor grej, hon hade oxå fått sår där bettet ligger pga att jag hade haft ett alldeles för stort bett ;( Men dom sa att hon inte fick ha bett i mun på 2 veckor så såren skulle läka så jag red i grimma :) och sen efter 2 veckor skulle jag rida med ett passande nova bett och bettringar .
Red med nova bettet och bettringar etthalvår innan hon fick kotinflammation och vi gick promenader och tränade MKT nh i ett halvårungefär .
Så nu för några veckor sedan började jag rida henne men jag tyckte att något verkade fel i munnen för hon var värre än vanligt ,så vi skulle åka till ATG för att titta om kotinflammationen var borta (och det var den!) så vi tittade munnen när vi ändå var där ,inget fel nu heller förutom att det var ena sidan som var lite vas så vi raspa ner den sidan , men det ar integet det heller som påverkade ridningen , så ja och mamma pratde och kom fram till att jag skulle byta bett så mkt som möjligt så jag ridet tex : månad-vanligt tredelat tränsbett Tisdag: novbett Onsdag: tvådelat appelmouthbett Torsdag: bettlöst , sen börjat jag om! Och hon trivs mkt bättre med att byta bett så mkt som möjligt !
Och när man har en sådan häst/ponny som inte gillar bett är ofta väldigt osäkra av sig och vågar inte lita på bettet om han/hon inte litar på dig så en sådan häst/ponny är bara RIDA med hela kroppen, ha en stadig hand ,vet att man gör rätt , va stolt och våga ja det är inte lätt och det kommer inte gå på ett ridpass ! jag ser verkiligen skillnaden på min ponny då hon har börjat suga tag i bettet mkt mera,börjat skumma väldigt mkt och börja söka sig ner i form !
Men jag hoppas verkiligen att detta hjälpte ?
Och lycka till!:)