Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1446 ggr
MidnightLight
0

vad gör man?

Hur gör man för att få hästen att stanna i hagen?

vi har fyra hästar i stallet (2ston)(2valacker)

Och en av valackerna gillar inte den andra. Vi har gjort två hagar och ställt ett sto hos dom var vilket inte fungerade då min grabb rev sin hage och bröt sig in till den andra valacken för att ha ihjäl honom så den hästen fick kasta sig ut ur hagen för att klara sig..

Och vi har försökt att ha min grabb med ston och den andra valacken ensam men det fungerar inte heller, då blir det samma visa ändå!

Vet inte vad han har emot den andra valacken men han är riktigt elak mot honom det är som att "ondskan" far i honom och han har blivit helt totalförändradi pysket sen den hästen flyttade in.. han ger sig verkligen efter honom.

Någon som har något tips på vad man kan göra för att få honom att hålla sig inne i hagen?

Brollan1
0

Ta bort stona, hingstiga vallackar konkurerar om stona, när dom är borta så blir det lunga gatan med 2 grabbar som är med varandra i hagen, ja dom måste väll göra upp först.

Går det att separera dom så att stona inte är i närheten av dom eller tom utom synhåll från dom så brukar det fungera.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Stallmima
0

Vad har du för staket??

WornOut
2

Har ni provat att släppa ihop dom allihopa?

Dom brukar ju lösa det rätt fort själva.

[RC1393]
0

Håller med #1, valacker kan vara bästa vänner tills ett sto kommer in i bilden, då kan det bli kaos. Samma sak tvärtom, försvinner stona blir de oftast bästa vänner istället.

MidnightLight
0

det finns ingen möjlighet att "gömma bort" stona

#3 Vi släppte ihop alla från början och gav det några veckor men det funkade inte alls han slutade aldrig att jaga unghästen utan han pressar honom och försöker verkligen ha ihjäl honom så unghästen är tvungen att försöka hoppa ut ur hagen för att klara sig = han river stängslet och alla hästarna kom lös och min häst fortsätter jaga unghästen ute så dom har varit ute på ordentliga långturer..

Vilket inte funkar då det är en fara för båda hästarna och andra människor och billister att möta 4skenande hästar.. och att behöva fara och leta dom flera gånger per dag funkar inte med ett heltidsjobb..

han gör i princip vad som helst för att få bort honom..

[exotic]
1

Finns det någon möjlighet att ha hagarna så de inte ser varann?
Vad har du för staket?
Har du el? Isf är du helt säker på att det är el i staketet? 
Har han varit så här tidigare?
Har han ont?
Är han understimulerad?

MidnightLight
0

Nej det finns ingen möjlighet att göra hagarna så att det inte ser varandra.

Ja det är trådar med strömar går med strömprovaren var och varannan dag för att kolla så det fungerar då jag får bygga upp hagen hela tiden. Så strömmen är det inget fel på och han har inga täcken  på sig ute heller!

Han har inte varit så här tidigare eller visst har det hänt att han rymt om man glömt att slå på strömmen på sommaren då gräset alltid verkar godare på andra sidan :p men då står han bara brevid hagen och äter.

Han har inte ont någonstans nyligen kollad av vetrinär då han gick omkull under senaste rymmningen

Han rids 7dagar i veckan så understimulerad skulle jag inte tro att han är!

[exotic]
0

Det låter inte lätt.  Är han likadan i stallet också?
Hur är han om ni är ute och går/rider ihop med dom?
Har han hö i hagen?
Jag har nog inga bra ideer men hoppas ni får någon lösning för sånt är ju jättejobbigt.

MidnightLight
0

Nej istallet är han snäll som ett lamm :) Unghäst står som i en egen del i stallet så han inte ser honom :)

Har inte testat det och har ingen lust att göra det då jag inte vill utsätta ägaren för någon fara och att hästen knappt är inriden! När jag sägar att han blir elak så menar jag riktigt elak inget står ivägen för honom han skulle absolut inte bry sig att det står en liten människa ivägen för honom..

Ja han har fri tillgång på hö!

[Loca Diaz]
2

Sälj/flytta den ena valacken om inget hjälper. Inte hälsosamt för en häst att leva så :)

[Carolinia]
0

Är hästen ranghög? Är den andra valacken det?

Om jag förstod rätt så var din valack där före den andra kom dit? Hur träffades dom från första början? Har dom ordentligt under uppsikt hälsat på varandra?

Det är ju så synd om det blir så att man måste sälja! Hur är dom om ni två med rep och grimma går med hästarna utanför hagen? Gör han likadant när han är "fasthållen" eller är det bara när han går fritt?

MidnightLight
0

Min häst är högst i rang och väldigt hingstig av sig. Den andra är en unghäst som inte alls är hög i rang. Första veckorna gick det inte att ta ut min häst ur hagen för han slet sig varje gång och skulle te unghästen.. Nu går det bra att ta ut honom om man går förbi den andra hästen snabbt så an inte hinner få för sig något ;)

[Moa-]
0

Det låter som om du måste visa att du är ledare för din häst, oavsett vad ni gör, och vilka andra som finns i närheten. Att inte alltid vara högst i rang kan underlätta problemet med unghästen, framför allt om du spenderar tid i hagen och tydligt visar att detta ej är ett acceptabelt beteende, efter att du verkligen befäst din roll som ledare. Detta är inget som på något sätt en säker lösning på problemet, dock skulle det göra din hantering av hästen mer säker i allmänhet.

Anna4077
0

Kan man inte dela upp så att när ena killen är i hagen är den andra i stallet och sen bytas om? Inte optimalt men man slipper ju iaf springa efter hästar och utsätta andra för fara. Det låter som situationen är farligt

Anna och taxen Max