Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1014 ggr
Peppe
0

Havre

Har länge funderat över nåt som jag hörde för många år sedan. De va en som påstod att om man fodrade med havre i en icke balanserad foderstat (inte hade koll på alla mineraler osv) så kunde havre va rent livsfarligt för nåt inre organ. har funderat på om det stämmer?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cilla89
0

Är ju mycket stärkelse i havre, men det kan ju bara bli farligt om man ger i vääldigt stora mängder.. men annars vet jag inte?

gejsa
0

Det kan jag inte tänka mig. Att det skulle bli livsfarligt alltså. Men att hästen inte mår bra av en foderstat som inte passar är en annan sak. Men det är ju mest i psyket då. Att den tex får för mycket energi som den har svårt att göra av med osv.

E_hjo
0

När jag inte ägde Maggan utan bara red henne så fick hon nog det värsta tänkbara foderstaten.
Hon reds nästan ingenting, bara på helgerna då jag red.
Gissa vad hon fick som mat? Jo, 2 LITER havre om dan + betfor… Heeelt otroligt. Ni kan väl tänka er hur hon var då. Stressad, korkad, elak och Ja… Hon var ingen snäll eller underbar häst precis men man fattar ju varför…   =/

gejsa
0

Jo, det förstår man ju verkligen. Suck!

Believer
0

en häst som stog i mitt förra stall fick 5 (!) liter havre och 1 liter betfor om dagen. reds max 4 ggr i veckan (och absolut ingen hårdträning). sen gnällde ägarna på att hästen var tittig när dom red. hmmm..

E_hjo
0

5 Liter??  Uhj…   =|

Believer
0

#6. japp. det sa jag med.

gejsa
0

Varför slutar man aldrig att förvånas???

mazze
0

Varför ska folk fodra på så mycket istället för att ge några kilo hö till? Det gäller ju att hitta balansen, alla hästar kan inte fodras likadant. För mycket av kraftfoder ställer till mer bekymmer även kroppsligt på hästar.

gejsa
0

Jo, men att bara ge ett hö som är dåliga värden i är inte heller bra. En analys behövs för att veta vad man ger.

fridak
0

en häst i stallet får 8(!!!) liter havre om dagen och två liter betfor. men han verkar fungera helt ok på det, fast ibland funderare jag på om de inte kan minska ner det lite, de rider så ojämnt(efter vädret) så nu när det regnat nästan varje dag så har han inte ridits ngt och lär vara rätt (MKT) tittig när de börjar rida igen.

E_hjo
0

8 Liter??? uhj, uhj, uhj….  ; |

gejsa
0

Undrar hur den kvoten blir! Suck igen!

gejsa
0

Undrar hur den kvoten blir! Suck igen!

gejsa
0

trippel

tessa
0

jag har respekt för havre - men ni pratar liter här, hur många liter/dag brukar man ge på ett ungefär till en häst som hobbyrids regelbundet med blandad träning.. *nyfiken*

fridak
0

roger får tre liter om dagen, det kanske är lite mkt? verkar vara rätt lagom på honom iaf. han rids nästan varje dag, men tyvärr kan inte jag rida riktigt så han har det rätt slappt ändå. han är lagom pigg.

Believer
0

#11. och jag som tyckte 5 liter havre var mycket! haha. =P

fridak
0

#18 fast det är mkt det med, fast den pållen jag känner får extremt mkt!

Gyllan
0

Gejsa: vad menar du med kvoten? :) och trippel… hehe kan inte mkt om sånt :O haha

gejsa
0

#20# Trippel skrev jag för att det blev samma skrivet tre ggr. Jag har luftburet bredband genom 3 och det kommer och går. Då blir det att man ibland trycker flera ggr. och när det då kommer tillbaka så blir det fler för datorn minns vad man gjort. :)

Kvot så menar jag när du räknar en foderstat till en häst så delar du smrp med mj. då får du fram en kvot. En kvot ska helst vara minst 6. Sedan för man höja den kvoten om man tex rider hårt eller har en svårfödd häst osv. Eller till digivande sto, unghäst.

mazze
0

#10 Jag utgår ifrån att man har analys =)

Till er som pratar liter så är en liter havre ung ett halvt kilo.

gejsa
0

#22# Om man läser ditt inlägg i 9 så verkar det som man bara ska öka på och ge hö för att det är bättre än kraftfoder.

Du skrev inget om analys då. Men även om man har analys och det är dåliga värden i höet så kan man inte i en del fall bara ge hö och strunta i kraftfodret. Även om man vill det.

mazze
0

#23 Skrev att för mkt av kraftfoder, inte att man ska utesluta det. Dåliga värden får man naturligtvis väga upp med olika tillskottsfoder o kraftfoder. Men jag anser iaf att väldigt många bara fodrar på utan att ha en aning om vad man ger.

gejsa
0

#24# Ja, det är så synd att folk inte förstår vitsen med att ta analys.

gejsa
0

#24# Ja, det är så synd att folk inte förstår vitsen med att ta analys.