Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 1492 ggr
kajsaochkayla
0

Byta box?!

Hej , En i vårat stall ska flytta idag och då blir hennes elr hästens box tom ,jag skulle vilja byta box men är fundersam !! Anledningen till att jag vill byta box är att i min rinner det typ hela tiden i allafall 3-4gg i v in vatten i min box ifrån slasket som är precis bredvid min box ,men fördelen med min box är att den är precis bredvid ytterdörren i fall det börjar brinna så är min fina ute med ett kvick !! Och den andra boxen är längst ner i stallet typ 9-10m ifrån ytterdörren ! Men den är typ nästan dubbel så stor än min box jag har nu ! Och långt ifrån vatten slasken! Ve inte vad jag ska göra!!

examynia
0

hade de varit jag så hade jag ändå bytt box.. är ju itne så bra om de ska vara fuktigt hela tiden.. den boxen jag har är åxå längst in..  men de är ju jag de=)

kajsaochkayla
0

Ja jag funderar ju på att göra det , och +om det börjar brinna och brandkåren tar ut min ponny först så är det inte säkert att hon går om hon inte har någon häst framför ? Och jag tror att brandkåren tar ut alla hästar samtidigtdå dom är så pass många i en sådan situation !

examynia
0

ja brjar de brinna gör om ju allt för att få ut alla hästar… dom kanske tom börjar länst bak med tanke på att dom står längst bort? å sen beror de ju på var de brinner nånstans osv.. så de behöver du nog inte oroa dig för=)

Emshify
7

Jag skulle absolut ha bytt box. Man kan ju inte skydda sig från alla olyckor, och jag tror inte att det har så stor betydelse vilken box hon står i om det nu skulle börja brinna. Då är det nog smartare att skydda stallet från brand istället, t.ex. genom att aldrig ha levande ljus i stallet, vara noggrann med att skydda elkablar, lampor och liknande och kontrollera dessa regelbundet, alltid ha flera fungerade brandsläckare, gärna ha någon slags övervakningskamera eller varningslarm installerat, se till att alla vet vad man ska göra i en nödsituation o.s.v. :)

kajsaochkayla
3

Så nu har jag bytt box ! Och det blev så bra så ,i början var kayla (min ponny ) lite förvirrad och titta på mig som , va gör jag här ?;) Men nu trivs hon jätte bra :) Men tack för svaren ,har hjälpt mig jätte mkt !:)

eemiliaa
0

#5 bra val! hade också bytt box, utan tvekan :)

kajsaochkayla
0

Hej tänkte bara säga att ja nu för ett tag sedan bytte tillbaka till hennes gamla box då hon fick kolik av att hon inte drack och blev uttorkad , hon stod bara och tittade på andra hästar och trivdes inte alls , och några dagar efter jag byt box så sa en pers i stallet att hon hela tiden märkte att hon försökte gå in i sin gamla box när dom släppte in henne :/ ja då tänker man ju tack för du sa något innan min häst fick kolik o höll på o dö !!:// men men ..

viktoria91
3

#7 hästar går till det gamla stället ett tag då dem är vanedjur så det är inte lätt att veta om dem går dit för att dem vill eller av vana. Skyll inte på andra, det är ditt ansvar att ha koll på ditt djur.

kajsaochkayla
0

viktoria91. Ne ja vet att jag har ansvar för mitt djur,men jag står i ett privatstall och vi har olika dagar då vi tar in ALLA hästar , jag är oftast hos min ponny istallet från kl 08.00 till kl 16.00,17.00 och släpper ut  VARJE DAG min ponny och dom andra i min ponnys hage då, och tar oftast in dom , jag gör det från mån-fre sen lördag och söndag åker jag hem lite tidigare för att kunna få vila ut mig innan veckan kmr igen , då när jag har tagit in dom så går min ponny EFTER MIG som ett litet lamm ,då jag tränar nh VÄLDIGT MKT med henne!  Så hon har inte gått in där med mig pga av att hon följer mig . Då vi har haft väldigt mkt problem i början så är det att hon inte alltid lyssnar på andra männsikor! och ja sa till dom som tog in -Säg till mig om hon beter sig konstigt ,då jag var väldigt orolig att hon inte skulle trivas i sin nya box. Och dom sa inget ändå! Men jag har lärt mig att jag inte ska lägga ansvar till någon annan om något JAG ÄLSKAR ÖVERALLT ANNAT,och har vart där för mig i ALLA lägen då jag har det väldigt svårt ! Och ja jag vet att jag har mitt ansvar som djurägare att se till att ha koll på mitt djur,men man kanske vill komma hem lite tidigare och sova i två dagar knappt , men alla har sin åsikt så klart .

viktoria91
0

#9 Är du så mky i stallet borde du verkligen ha koll på drickandet ju. Att hon går dit med andra kan helt enkelt vara att testa dem andra, gör min ponny. Inget konstigt om gon plötsligt känner för att stanna när nåfon annan leder henne. Min ponny betyder också allt för mig, därför gav jag henne en chans att läka ut en svår senskada som hon blev utdömd för.

kajsaochkayla
0

ja jag har koll på drickandet ! men märkte lite i smyg att hon inte  hade druckit upp allt ,men såg att hon drack i hagen lite o tänkte att vattnet är kallt på morgonen att hon inte drack,att hon hade annat att titta på ja men jag hade koll på hennes drickande ,  men hon lurade med att jag trodde att hon drack ute i hagen pga av att jag går ut runt 5-10 gånger om dan och känner om vattnet är ljummet så att dom dricker  . Och ja min häst har haft kotinflammation i ett halv år som hon blev frisk förklarad ifrån förra onsdagen ,och hon har haft kolit två gånger på några få månader ,och hon är väldigt lätt för att få kolik, men jag kan inte hälla i henne vattet med våld!! jag gjorde allt jag kunde och som tur klarade hon sig båda gångerna .Men jag trodde jag kunde lita på den pers pga att vi stod varanda  ganska nära ! Och den pers har haft häst hela livet ! Så då borde man förstå om något är lite tokigt? Håller du inte lite med ?

Kommer inte svara nu mera på dina frågor elr svar. För jag vet hur allting gick till !

viktoria91
2

Jag kollar inte om dem andra hästarna i stallet dricker, det är ägarens ansvar. Min ponny var tvungen att buköppnas av okänd anledning, svår att få att dricka inne så gon erbjöds vatten ute 6/ggr dagen och päronsaft i vattnet inne.

CelsiusT
3

Jag hade nog inte heller sagt till för att hästen tittat in/velat gå in i sin gamla box när jag tagit in hästen. Ser det som ett helt normalt beteende och bara för att du bett om att dom ska säga till om det är något konstigt så ser jag det inte alls som fel att personen inte sagt att din häst velat gå dit. Det känns som ett helt naturligt beteende.

Det som inte känns helt naturligt är dels att du är i stallet så många timmar (om det inte är hemma hos dig), har du inget att göra om dagarna, hur får du pengar till att ha häst? Och att du känner på vattnet 10 ggr om dagen, det innebär minst en gång i timmen på den tiden du är där. Ännu konstigare att du, om du nu är där så mycket och undersöker allt så noga, dessutom lyckats missa att din häst inte dricker och att hästen är nedstämd/saknar boxen. För även om hästen dricker i hagen så bör det gå minst 10-20L inne om natten, iaf om hästen får större del av sin grovfodergiva inne.

Men till sist… trots att man gör allt man kan så kan hästen bli sjuk, så är det bara. Man kan inte skylla på andra och absolut inte på att en människa inte sagt att hästen velat gå dit. Du kan ju fråga dig, vad hade du gjort om du fått informationen? Hade du flyttat tillbaka hästen? Om jag var i din situation så had ejag inte flyttat tillbaka hästen av att den tittat dit, hästar är vanedjur och det tar ett tag att bryta gamla mönster, så det är inte ens säkert att just det tipset hade hjälpt din häst undan koliken.

Näää, skyll inte på andra (o inte allt för hårt på dig själv) och var nu glad att det gick bra istället.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Loca Diaz]
0

Min häst står också längst ut närmast porten men det finns en vanlig smal dörr i mitten av stallet åh. Den är "mittemellan stor" finns någon större och någon mindre. Jag ska ev byta till den minsta boxen näst längst in i sommar för min häst är minst i stallet. :/ jag som trivs så bra i den jag har nu ! Haha

kajsaochkayla
1

Celsius . Varför jag är Istallet så mkt är på Grund av att jag har adhd och ångestdiagnos och mkt socialfobi så jag kan inte gå in på vilka affärer som helst så jag går inte i skolan ,och min mamma och pappa betalar hästen pga att jag bara är 14 år ! Men visst du får tycka att det är onormalt att jag är så mkt i stallet men det är det ända stället jag kan va på och känna mig normal,lugn ,trygg och inte få panik ! Men Som sagt alla lever olika liv och jag lever MITT liv såhär ! Och min häst betyder väldigt mkt för mig då hon funnits i allalägen då jag mådde så dåligt att jag skärde mig och vill bara inte leva längre!! Så tänkt lite innan du skriver att någon är onormal ,för du vet inte hur den personen lever och mår?!

kajsaochkayla
0

Loca diaz. Lycka till, det blir säkert bra till slut , men gå på vad du känner är bäst för ponnyn och dig !:)

CelsiusT
0

#15 Jag menar bara att visa på att alla har vi våra anledningar. Något som är normalt för dig kan vara onormalt för någon annan och tvärt om. Därför kan man inte säga att man ska säga till om något är onormalt och sedan bli arg för att personen ifråga inte sagt att hästen tittat mot sin gamla box.

kajsaochkayla
1

Men det första du skrev var att du tyckte att jag var onormal för att jag är så mkt i stallet , och du fråga om jag inte gör något annat om Dagarna , och som sagt allt om detta med box byte hade jag glömt totalt förens igår när jag loggade in och fick se att folk hade skrivit . Och jag vet inte om du skrev det du skrev för att vara dum eller om jag uppfattade det så,men du måste förstå att om det värsta man vet är att bli kallad för onormal för man är som man är och kan inte göra något åt det ser man det som sårande , men jag kmr inte lägga ner tid på folk som bara skriver saker som trycker ner en längre ner än man redan är!

CelsiusT
0

#18 Nej jag sa inte att jag tyckte du var onormal det var absolut inte det jag menade. Jag pratade om naturligt och mindre naturligt beteenden. Som motsats till ditt påhopp mot din vän som i dina ögon betett sig fel (och ditt påhopp är i mina ögon riktigt fult och elakt). Jag ville visa på att naturligt är olika för oss alla, att det inte alls var konstigt att din vän inte reagerade på ett helt naturligt beteende.

kajsaochkayla
0

Hahah NEJJ!! Jag menade inget påhopp på min kompis! Hallo vi är riktigt bra kompisar ska jag säga ! Haha älskar henne ändå ! Och jag är inte ett dugg arg på henne inte det minsta , men Ibland kan bli trött på andra bara ! Men hahahah om det var det att det handlade om att jag var arg på min kompis så trodde jag att det handlade om mig att ni trodde jag var onormal och blabla. Men ahahah ja dör !!;)

CelsiusT
1

#20 Du kanske ska tänka på hur du uttrycker dig om folk och inte lägga skuld på andra (även om dom inte läser här, fast det vet du ju inte heller) i onödan.