Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 718 ggr
karjapappi
0

Bett fråga

Jag undrar hur ni gör med era hästar som blir väldigt heta och starkare när ni hoppar. Jag har en 10 årig valack som kan bli både het och stark. Visst kan jag hålla honom men får ta i ibland då han blir ännu hetare och starkare. Jag ska iväg och tävla den 26 jan i hoppning med honom och funderar på vad jag ska ha för bett då. Brukar variera mellan hackamore, pelham både med en tygel, delta, två tyglar, vanligt tränsbett och tre delat tränsbett.

När jag har hoppat med honom så har jag använt pelham bettet med en tygel. Två hinder inga problem hemma men när jag igår var i ridhuset och hoppade flera hinder så blev han väldigt het och stark, jag kunde hantera honom men fick kämpa vissa gånger för att han skulle sakta ner.

kajsaochkayla
0

Bara att rida med sätet ,och mkt halvhalter ,och RIDA RIDA men Hela kroppen !! För en häst som är stark och man drar ännu mer i tyglarna gör man bara den starkare på , inte för jag säger att du gör det !!:) så tror det inte spelar så jätte stor roll vad du har för bett men tror inte du ska ha starkare bett :) hoppas detta hjälpe , men du får lycka till på tävlingen !:)

[Loca Diaz]
0

Har du försökt jobba bort det med ex dressyr? Att få han mer lyhörd. Eller träna med hinder som gör att han måste sakta in för att klara sprången (finns exempel på banor på nätet och youtube) :) Att betsla upp tar inte bort problemet