Sprickor i hovar
Hur får hästar sprickor i hovarna? Och finns det något man kan göra för att förhindra det? Man måste ju vara noga med skoning och verkning, men något mer?
Mvh //Loa

Dom kan få sprickor av olika orsaker. Mest för torkan ute nu. För långa hovar så dom går sönder. Dåligt med mineraler så att dom inte blir starka nog.
Jag skulle kontakta min hovslagare, frågat varför och vad man kan göra, samt vad han gör för att motverka det. Sånt ska en bra hovslagare kunna.
Har erfart sprickor - tok av sko och avvärka - lot hästen gå utan sko i 3-4 månder (maj- september)- blev kanonbra ( ble riden maks 1 timme på fint underlag(relativt mjukt- grus etc) i denna period)

det beror ju på hur pass stor, lång o grov spricka hästen har, är det bara nå litet så kan man ha på lite hovfett, för att förebygga, hoven växer ju hela tiden så sprickan växer bort, är den stor så får hovslagaren komma och plasta…

om hästen har lite ömtåligare hovar kan dom ju även "slå av" små flisor mot stenar och så.
Min gubbe får torra hovar, då spricker de och fläks upp från skokanten. Jag raspar bort det lösa och sedan masserar jag in gröngröt i alla sprickor och kronranden, oljar sedan in hela hovarna. Har nu boots dygnet runt bak i hagen pga trasig hov. Äter oxå kiselgur och Enzion.