bättre att fråga om man är osäker?
De är så att jag köpte ett par benskydd billigt å rent impulsivt.. skulle itne köpt egentligen men ja så blir de ibland..
å testade dom idag.. å tyckte att de såg konstigt ut men kunde inte komma på vad felet var.. så då frågade jag andra om dom skulle sitta så.. men då känns de som att man blir påhoppad att man hade satt dom bakåfram å varför jag köper skydd som jag inte vet hur dom ska sitta osv..
men är de inte bättre att man frågar innan man använder nåt så de itne kan komma att skada hästen? de tycker jag iaf å då är de ju tråkigt om man ska bli påhoppad för de..
skulle aldrig använda nåt om jag inte var säker på hur de tex skulle sitta osv..
men man blir lite ledsen över att man ska bli påhoppad om man frågar..:S bara för att man hållt på med hästar ett antal år så kan man väl inte allt om allt?
Såna är tyvärr en del! Jättetråkigt! Jag tycker att du ska låta de påhoppen rinna av bara, du gör HELT RÄTT i att fråga hur de ska sitta innan du använder de! Det finns ju de som gissar o rider med dom ändå och sen upptäcker att nja, dom satt nog åt fel håll - provar andra hållet nästa gång och DÄR har du de som påhoppen isåfall skulle riktas emot.
Om jag köper nya benskydd med är osäker på hur de ska sitta, ja givetvis frågar man ju någon som förhoppningsvis kan! Det är väl så man lär sig?
tack känns bra att du säger så.. jag vet att man bara ska låta de rinna av men jag tar åt mig så dant å mår så dåligt över påhopp:/ men soms agt vill ju hellre fråga om de är rätt än att riskera att skada hästen.. å som sagt även om jag har hållt på med hästar i 16 år snart så har jag ingen stor erfarenhet av skydd å då känns de bättre att fråga å nu visade de sig att jag gjort fel.. ja men då var de ju tur att jag inte red med dom fel.. men ja de är som sagt så man lär sig.. genom att fråga..
samam sak om nån frågar mig inte hoppar jah på den då utan jag hjälper ju givetvis om jag kan..
Självklart ska man kunna fråga utan att bli påhoppad! Och så många benskyddstyper som det finns vore det väl konstigt om man var expert på alla! Mycket bättre att fråga än att rida med dem när man är osäker.
Fråga utan påhopp, självklart!
Däremot, varför köper du skydd om du ej vet vad du har för avsikt med dem? Många människor har enligt mig allt för mycket utrustning, mest för sakens skull…
#4 klart jag vet va de är för avsikt med dom. men dom var så liksidiga så jag kunde ärligt talat inte se skillnad på hur dom skulle sitta:S först när jag jämförde med bild bredvid så insåg jag att de skulle vara tvärtom.. å sen var de så att jag köpte dom impulsivt på tradera :-O blir så ibland.. å jag var ute efter ett mer heltäckande benskydd å det var detta.. men som sargt man ska ju inte bli påhoppad förde.. man kan ju tala om å fråga i en vänlig ton anser jag..
Okej, så länge du har en tydlig plan med varför du skall nyttja dem och vad de skall skydda! =) Jag har varit med om människor som satt bakbensskydd på frambenen och tvärt om, samt vänt dem åt fel håll så att skyddet sitter på baksidan istället för framsida och dylikt, i de fallen undrar jag instinktivt över syftet och nödvändigheten med skydden.
Vilket om är höger och vänster är en annan sak, dock en bra tumregel att du skall knäppa/stänga på utsidan och bakåt, "remsor" och dylikt skall alltså peka/ha öppningen bakåt.

Klart man ska kunna fråga! Dock asgarvade jag åt min sambo som satt både benskydden upp och ner och bak och fram och sadlen på fel håll. ;)
#6 nä har inte saker bara för att de ska va utan jag vet precis varför jag ska ha dom;) jo jag vet att man itne ska dra åt så att senorna blir dragna men fö rmig på dessa skydd såg de inte ut som att de skulel bli draget då de bara såg konstigt ut:P men som sagt har rett ut de:P å jag anser som sagt hellre fråga så de blir rätt än att inte våga eller att tro man gjort rätt å de visar sig att de är fel å de skadat hästen=)
#7 ja men de är inte så lätt alal gånger:P
Absolut, men vad jag menar är att om du vet att du skall ha ett par skydd för att skydda mot övertramp så ser man logiskt hur de skall sitta snabbt, på samma sätt skydd som används vid hoppning och dylikt, ofta, men inte alltid blir det självklart hur de skall sitta. Annars kan man fundera en vänta till om man faktiskt behöver de extra "hjälpmedlen" och vad man skall ha dem till.

#8 Haha nej, han var jättestolt så kmr jag och skrattar så jag inte kan stå upp. xd