torv/spån pris?
Hej! tänkte bara höra vad ni betalar för underlaget i boxen och hur mycket som går åt i månaden :)
Samt vad ni föredrar för underlag 
jag har nu kutterspån å trivs bra med de.. hade innan sågsån men tål inte den själv så de var jobbigt att mocka i.. men jag gör av med ungefär 2,5 klossar i månaden.. ibalnd mindre.. men dom kostar ca 72:- styck.. vi beställde från vida.. så 180:- i månden på strö
Jag föredrar torv. Jag betalar 86:-/bal eftersom jag köper en hel pall åt gången (15 balar=1290:-), annars kostar dom 90:-/bal (99:-/bal på granngården). Till min ena häst lägger jag in en halv i vackan och till den andra lägger jag in en halv till en hel i veckan. Så den ena gör av med 2 balar/mån, den andra 2-4 balar/mån. Men när jag lägger bädden på hösten (efter att ha tömt och spolat hela stallet) så går det ju åt 4-5 balar för att täcka upp boxen och bygga bädden (till box på 12kvm).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag betalar 80kr/balen/säcken. Lite olika beroende på tillgång om det är sågspån eller kutterspån. Använder ca 2 balar/månad = 160kr. Själv föredrar jag sågspånet.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Har funderat på att prova värmepellets, det ska ju vara ruggigt billgit att använda. Blir som sågspån när dom trampat på det och det har en jäkla bra uppsugningsförmåga. På jobbet så har dom torv i botten och sedan strör dom på med värmepellets eftersom det suger så bra så blir bädden väldigt stabil av det. Har även hört dom som bara använder värmepellets som det är och är nöjda med det.
Tack för alla snabba svar!
Har någon provat torvmix från granngården? Där får man 34 kg torvmix för 99 kr, och då undrar jag hur många kg det går åt i veckan?
#6 Det blir isf billigare att köpa en bal med torv och en bal med kutter, det blir samma sak.
Åtgången varierar beroende på vad det är för häst. Men det går åt ungefär samma som med torv eller kutter gör. Torvmix-balarna är lika stora som torv och kutterbalar är.
#6 Om du ändå vill blanda så skulle jag istället rekomendera att köra torv i grunden och sedan strö med värmepellets så som vi gör på jobbet, supersmidigt och väldigt billigt.

jag har sågspån som vi hämtar på sågverk i sopsäckar.
Kostar 15-18 kr per säck och jag använder 1 säck i veckan, så ca 70 kr i månaden kostar det och är väldigt lättmockat. Det tråkigaste är bara att behöva åka och hämta det 
Är lite sugen på att blanda i torv.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Köper Vida spån för 69kr/balen på Ekohallen ;-)

Köper stabens kutterspån. Köper en pall åt gången, 18 st blir ca 1200 kr (inkl moms)
En kub räcker fyra dagar till tre boxar.
Carpe diem!
Någon som provat spånpellets? Hört att det ska vara riktigt billigt och lättmockat 
#12 Ja, det är ju det jag skrivit om i #5 och #8…
Jaha, förlåt. Fattade inte att värmepellets och spånpellets var samma sak..
#14 Vet inte om spånpellets säljs särskilt till häst, men om det gör det så lär det vara mycket dyrare och ändå detsamma som värmepellets. Anledningen till att det blir billigt är för att man köper något som inte säljs 'till häst', såfort det riktar sig till hästägare så stiger prislappen. Dom som kör med spånpellets, som jag känner till (bla ridskolan där jag jobbar), köper värmepellets (alltså pelletrerat träspån). Köper man det i pall eller silo så blir det såklart billigare, men även styckvis så är säckarna billigare än att köpa torv eller spån på pall. Praktiskt också är att det inte tar så mycket plats, det är ju så kompakt som det kan bli och påsarna är små och lätthanterliga, när pelletsen blir blöta så blir dom fantastiskt mycket större.
Antingen vattnar man på pelletsen så sväller den direkt och blir vanligt spån. Eller, kanske det bästa, så låter man den vara som den är så kommer hästen att trampa sönder den och den har dessutom en fantastiskt sugförmåga i pelletsform vilket gör att bädden blir väldigt stabil och sällan blöt även när hästen precis har kissat.
Jag har torv som kostar 75 kr/bal.
Tycker väldigt mycket om torv men skulle gärna ha i liiite kutterspån för att ljusa upp torven lite.
På jobbet har dem nämligen rejäl torvbädd och sen torv blandat med spån överst, dölätt att mocka i! :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#16 Vad är det som gör det så lätt att mocka? Är det för att det är ljusare och lättare att se eller gör det någon skillnad på kiss o bajs?
Jag har provat att lägga in rent spån till mina o jag tyckte faktiskt det blev svårare att mocka. Bajsarna torkade ut och föll isär. Samma problem har jag haft när jag mockat i rena kutterspån-boxar. Kanske jag har för torrt spån?
#17 tycker det blir lite luftigare. Men man ska inte ha mycket spån tycker jag iallafall :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Spån från min killes jobb (sågverk). Det ingår i hyran och jag får ta hur mycket jag vill. Det går åt ca 1-2 kärror i veckan. Vet att det kostar 10 kr säcken men det blir billigare när man tar släp eller som i vårt fall en hel traktorskopa. Så det är billigt :) Jag har aldrig mockat i torv men kan nog stämma att spånet torkar ut skitarna för det blir mkt smått som stannar kvar/inte tas upp, och gör att det ser skitigare ut. Försöker att få upp det mesta. Men jag tycker inte om att torvet är så mörkt - det ser smutsigt ut! Lika så att jag hatar när spånet blivit så mörkt av smuts, lust att bara tömma boxen och fylla nytt då haha. Så jag fyller på med spån ibland även då det inte riktigt behövs bara för att ljusa upp :) Tre i stallet har bara 2-5 cm, medan jag har ca 5-10 och en annan har 15 cm, jobbigt och tungt att mocka i när de rört om tycker jag! (Bara valacker)