Första hästen! (Försäkring)
Hej!
Nu är det så att jag äntligen kommer att köpa min allra första häst!
Eftersom att detta är min första häst är jag lite ute och cyklar med försäkringar osv, har försökt att titta lite på google och letat och sökt mn inte riktigt fått någon klarhet i det hela. Vad har du för försäkring till din häst, vad täcker den och hur mycket kostar den per månad/år? Vart försäkrar du din häst? 
Oerhört tacksam för svar!
Kram Emelie och djuren!<3
Dom flesta bolagen har så att du kan beräkna försäkringen online. Vissa bolag har inte möjligheten att erbjuda online-beräkning men då kan man enkelt ringa upp och fråga så gör dom en beräkning åt dig. DU behöver veta hästens ras, ålder och det livbelopp du vill ha (tex köpesumman eller lägre). Vad vi andra betalar för våra försäkringar spelar ju egentligen inte så stor roll för dig, för det beror på vilken ras du försäkrar och vilket livbelopp du väljer.
Jag har If. Tycker dom är ganska bra, dom var överlägset bäst när jag försäkrade mina pållar, men nu har dom gjort sina försäkringar lite sämre och ligger på ungefär samma nivå som alla andra bolag. Sveland är en bra försäkring för häst, men något dyrare än If (iaf för mina två hästar av olika raser), Agria har dålig täckning för häst (väldigt lågt tak).
Både Sveland och If ger möjlighet att välja fast (orörlig) självrisk, Sveland har på sin "extra"-försäkring och If på sin låga.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Min ponny är försäkrad iAgria. 20 000 i liv och användbarhet, och tror dte är 110 000 eller 120 000 i vetvård, maxad där iaf. Sen har jag tilläggsförsäkringen som täcker medicin biten. Är jättenöjd med dem! Har aldrig varit något tjafs med dem och ersatt allt som behövts. Har Agria til våra 3 katter också och är väldigt nöjd ddär med. Kostar för ponnyn ca 5000 kr/år. Min har täckt allt från hältutredningar, röntgen, ul, ledbehandling, kolikanfall till buköppning där ponny behövde magsårsmedicin för ca 10 000 kr.
Agria verkar ha en del klagomål och kan få för sig saker som reservationer för minsta lilla. Har dock haft dom på en gammal häst som alltid haft dom (gick inte att byta) eftersom hästen var gammal och med lågt värde kosta det bara ca 1000 per år. Han fick en operation betald för att ta bort ögat pga en spark :) Jag har Folksam de brukar betala ut utan att krångla. 10000 liv (på en häst värd 30000 men jag köpte han nyss då hade han det värdet för det sägs att man sällan får ut det ändå?) Plus 50000 veterinär han har varit frisk i 14 år så jag hoppas det håller i sig. :) Kostar ca 2300 per år. Varierar från ras också. Har du en allmänt frisk ras blir det billigare än raser där det vanligt förekommer sjukdomar.
Jag har min häst försökrad på sveland å hade min förra där med då jag är så supernöjd med hur dom hjälpte mig när den hästen blev väldigt dålig å när jag fick avliva den osv.. så de blev de på denna med.. å fick ut hela livförsäkringen å allting.. inget krångel nånstans med sveland.
100 000:- i veterinrförsäkring.
1900:- +20% rörligt i självrisk
25000:- i liv.
så tror de ligger runt 3300:- om året..

#3 har jag aldrig hört eller varit med om, då har ändå min ponny en rätt diger skadehistorik.

Jag har agria till mina två;
Russ, fyra år - ca 1800 kr/år = 12.000 i liv och 60.000 i veterinär.
Fjording, två år - ca 1200 kr/år = 10.000 i liv och 60.000 i veterinär.
Jag är nöjd så här långt :)
Carpe diem!

Agria på unghästen, 30000 liv/ användbarhet och 120000 veterinär. Foderhästen är försäkrad till lägre belopp via ägaren.
En hästförsäkring är uppdelad i veterinärförsäkring och livförsäkring. Livförsäkringen brukar man välja det belopp man köpte hästen för (och höja den om hästen stiuger mkt i värde förstås). För veterinärdelen varierar det, men man bör ha minst 50 000 på den.
Jag har min häst försäkrad i Folksam. Tycker att dom har varit jättebra, hade dem även på förra hästen som avlivades akut. Även då gick allt smidigt. Dessutom är dom ganska billiga. Vet inte riktigt vad vi betalar per år, men tror att det är runt 1900:-.

Jag skulle aldrig vilja ha för under 110/12000 på vetdelen då jag varit med om buköppning vilket kostar en hel del! Hade aldrig kunnat förlåta mig själv om jag behövt avliva min älskade ponny för att jag snålat in på det.
#9 Ja runt 100' är önskvärt. Men det måste man ju få välja själv. :)

#8 priset beror på vad man har för häst, ser ut som ett kallblod på din bild? De är billiga att försäkra, ett fullblod däremot är jättedyrt osv.

#10 Jo absolut men jag skulle inte rekommendera nån att göra annat än fullförsäkra. ;)
Jag har fått lära mig att inte byta försäkringsbolag på en häst som redan har en försäkring. Då kan det nya försäkringsbolaget komma och säga att skadan uppstod innan tecknandet av försäkringen. (Gäller väl främst förslitningsskador).
Jag har Sveland. Hästen försäkrad i liv: 25 000 och veterinärvård: 100 000. Även hästambulansbidrag och drulleförsäkrad. Betalar ca 3300kr/år. Detta för en Welsh Cob.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#13 Jo om du tar över en försäkring så funkar det. Alltså att man inte säger upp försäkringen och sedan skaffar en ny, utan att man ringer det nya försäkringsbolaget och ber dom kontakta det gamla och "ta över" försäkringen. Då ska det inte vara några problem. Samma som man ska göra när man köper en häst.

har sveland och tyvärr bara 50 000 veterinärvård. Hade tänkt ringa å andra detta, men så ändrade dom vid årsskiftet så det finns ej fast självrisk i kombination med 100 000 vet.vård längre så genast blev det lite mindre roligt.
Ska se över det hela ändå, betalar 4800 kr om året vilket är mycket tycker jag med tanke på den låga vet.vården.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#11 Absolut. Men när vi har tecknat försäkring har folksam varit billiga i jämförelse med andra f-bolag för samma häst. Hade vbl-travare innan, nuvarande är nordsvensk bruks. :) Men iof hade båda låga livförsäkringar och det kanske påverkar. Travaren hade 10' och nordsvensken har 25'.
#15 Men oj, dom hade ju förut bara fast självrisk på det höga beloppen (100 000), men har ju gjort om allting nu, dessutom höjt den fasta självrisken.. Jag som funderat på att byta till Sveland, tur man itne gjorde det. Men nu såg jag även det att mitt bolag If tagit bort det här med enbart fast självrisk öht (fast tydligen inte på mina befintliga försäkringar). Dom har bara att välja på fast+20% rörlig. Hmm.. lite trött på att alla bolagen försämrar försäkringarna så hela tiden. Känns som man borde se över det där varje år ju, man måste iaf läsa villkoren vaje år innan man betalar, för rätt som det är så har dom ändrat villkoren igen (även för befintliga försäkringar).

#17 hade jag hunnit ändra innan nyår så tror jag att jag fått ha kvar 100 000 vetvård och fast självrisk, dom ändrar nog inte en befintlig. men det är inte längre möjligt att byta till den varianten
blir så sur på mig själv att jag inte ringde snabbare.
Hade jag haft möjlighet så skulle jag lagt undan 100 000 själv istället för att betala på försäkringar 

#18 Jag hade också lagt undan en massa pengar om jag haft, tyvärr blir man inre rik på att rida i skogen. ;)
#18 Okej. Fast dom kan ju ändra på befintliga försäkringar också så det är ju ingen garanti. Om det inte ändrades på befintliga försäkringar detta årsskifte så kanske det ändå hade kommit till nästa årsskifte. Det vet man aldrig.

#20 nä visst, men den risken finns ju bland alla försäkringar, inte bara sveland fast självrisk och vetvård 100 000 
#21 Det är ju det jag menar… Det var inte att klaga på Sveland, det var ett klagomål på hästförsäkringar i största allmänhet. Har följt flertalet försäkringsbolag nu under 3-4 års tid och jesus vad dom har ändrats mycket till det sämre i det sista. Både i villkoren för nytecknande och för befintliga försäkringar.