Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1541 ggr
Peppe
0

Pest eller kolera

Tänk er att ni ska ta hem en häst. Situationen är som följer;

Ni har en häst sedan innan i ett stall som är fullt, där ni trivs bra. Den nya hästen ska gå där över sommaren tillsammans med din gamla, från nån gång i april fram till typ oktober eftersom det inte finns stallplats till den. Sedan ska ni eventuellt flytta båda hästarna till ett nytt stall för installning över vintern om det inte råkar dyka upp en plats i gamla stallet för den nya hästen. Er nya häst ska alltså flytta en gång på våren och en gång på hösten. Detta går inte ändra på.

Tänk er nu att den nya hästen bara har sällskap av en häst hos sin nuvarande ägare, men så kommer den sällskapshästen försvinna i mars och er blivande häst blir helt ensam 1-2 månader, utan häst ens inom synhåll och nuvarande ägare tänker låta det vara så, alltså inte skaffa sällskapshäst för den månaden.

Hade ni då;

1. Låtit hästen gå kvar ensam 1-2 månader och sedan tagit hem i april som planerat när vädret tillåter utegång på nätterna.

2. Tagit hem hästen tidigare, till ett stall där det finns plats, men alltså inte det stallet där ni redan har en häst och dit hästen ska gå på sommaren. Med andra ord, låta hästen flytta en gång i mars, en gång i april och en gång i oktober samma år. Tänk även på att eran häst nr 1 står kvar i det andra stallet, så ni har 2 hästar i 2 olika stall. Att flytta båda till detta stall är inget alternativ.

Hur tänker ni?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sarah
0

Jag hade aldrig haft en häst ensam och det är dessutom olagligt :) De lider av att inte ha kompis och stressen att flytta går över fort i jämförelse till att vara själv så länge.

Jag var tvungen att ha min valack ensam några veckor under 2011. Han såg andra hästar på nära håll, men hade ingen hagkompis. Han var miserabel och det ledde till att han inte klarar av att vara själv i hagen alls nu. Innan det här kunde han vara ensam över en dag eller så om det behövdes, men nu spränger han staketet om han blir lämnad.

Peppe
1

#1 nä det är inte olagligt tyvärr

Sarah
0

Det är det väl? Hästar ska ha kontakt med andra hästar. rodde att det ändrades i samma veva som det lagstadgades att de ska kunna röra sig i alla gångarter ute.

Peppe
1

Nä det är bara rekomenderat, inte lag.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/skotsel.4.1cb85c4511eca55276c80002305.html

"Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra"

Sarah
0

Aha, men om det inte finns andra djur heller så har man inte uppfyllt första delen. Så, finnd det inte en ko eller ett får eller get i hagen så är det inte ok :)

Peppe
0

#5 nä det är inte ens så enkelt, det var bara exempel. en människa kan fungera som sällskap om man inte kan bevisa motsatsen.

Hur man än vänder o vrider på det så är alternativen att hästen går ensam 1-2 månader alternativt flyttar 2 ggr på 1-2 månader. Jag tolkar det som att du hellre hade flyttat hästen flera gånger än varit ensam Glad

Sarah
0
Gronstedt
1

Du kan inte erbjuda den nuvarande ägaren att låna din nuvarande häst som sällskapshäst under övergångstiden? Då får du båda på samma ställe, de hinner lära känna varandra och det blir mindre jobbigt för din häst att flytta, eftersom den kommer att komma tillbaka till sitt nuvarande stall.

examynia
1

jag hade nog åxå flyttat hästen flera gånger faktiskt.. men beror väl lite på hur hästen är kanske.. min egen skulle INTE klara av att vara utan en annan häst så honom skulle jag flytta flera gånger i såfall.

tycker att 1-2 månader är rätt lång tid att vara ensam på.

men de är vad jagtycker=)

Peppe
0

#8 nä aldrig i livet, ursäkta. Du vet ju inte hur det är men tanken är förlamande.

Det är 10 mil emellan.

#9 hästen är 20 år och har inga problem med att vara ensam annars Glad

Gronstedt
0

OK Glad

Sarah
1

Som jag skrev innan, även om hästen kunnat vara ensam tidigare så kan en lång tid förstöra mycket. Min valack har tidigare stått i tävlingsstall. Han var inköpt för 1 miljon och då får de sällan gå tillsammans :( Då var han mentalt knäckt och accepterade det, men nu med lite livsvilja tillbaka så blev han helt förstörd.

examynia
0

ja har den inga problem med att vara ensam så kan de ju som sagt vara okej då om den får daglig tillsyn osv av människa=)

CelsiusT
0

Min häst hade inga problem att gå ensam, aldrig några problem att lämna henne i hagen. Så blev hon sjuk och fick stå mycket ensam, hon såg andra hästar men fick inte gå med dom. Hon stod mycket ensam inne i stallet osv. Så skulle hon flyttas och det gick inte att lösa med sällskap på närmare 1 mån så hon blev helt ensam ett litet tag. Hon hade inga problem med det under den tiden, jag kelade mycket med henne och hon hade kossorna i hagen intill. Men jag märkte att hon blev väldigt mycket mer sällskapssjuk än annars, men inget annat märktes.

Nu när hon har kompis igen så blir hon numera orolig av att lämnas. Hon är inte sådan som spränger staket, men hade hon varit lite mer okänslig så tror jag absolut att hon hade gjort det för hon kan bli helt galen när hon lämnas numera. Hade jag gjort om detta igen, eller varit i din sits nu, så hade jag LÄTT tagit beslutet att inte låta hästen gå ensam så länge. Det är värt det lilla extra arbetet för att få en trygg och välmående häst.

Medarbetare på westernridning.ifokus