vilken typ av skydd skulle du ha?
Det är så att jag snart ska sätta igång min häst på allvar.. å de jag ska göra då är ut å skritta i skogen bland stock å sten där inga stigar finns för vill bygga rygg osv men då min häst är lite klantig å inte alltid har med sig hovarna så är jag lite orolig att pinnar osv sticker upp å kanske gör illa honom på benen…
vilken sorts benskydd skulle ni använda?
känns inte som att senskydd å bakstrykkapor skyddar så mycket i detta ändamål..
funderade på nån slags av heltäckande skydd..
men vad tycker ni??
Jag hade faktiskt inte använt skydd alls, jag tycker faktiskt att folk sätte rpå sina hästar skydd i tid och otid och jag ser inte anledningen till det. Personligen tycker jag det bara är bökigt att hålla på med. Ska du ut och skritta i skogen så är största risken att hästen får ett skrapsår. Det lär knappast bli något mer alvarligt och det är inte något jag är särskilt rädd för. Men jag är å andra sidan inte rädd för att få sår på mig själv heller av att var ute i skogen.
Kör du utan skydd så ökar dessutom chansen att hästen lär sig hålla ordning på fötterna, med skydd på så kommer den troligtvis inte ens försöka.
Medarbetare på westernridning.ifokus
jag använder aldrig skydd annars men känns som att när man ska gå där de är en massa skit att de känns som en billig "försäkring" när man medvetet ska gå där de är så..:-S
Ja vill du ha skydd så tror jag inte hästen tar skada av det. Men jag tror knappast att hästen behöver skydd för att gå bland snårig terräng. Jag har aldrig haft skydd för att gå i skogen, och absolut inte för att skritta där. Som sagt, vad är det värsta som kan hända? I skritt är det väl skrapsår som är risken, och det är inte särskilt farligt i mina ögon.
Skydd som billig försäkring brukar man ju prata om för att spara senor och sånt som är svårt/dyrt att laga om det går sönder, men det är ju knappast det du riskerar när du skrittar i skogen.
Faktum är ju att skydd ökar ju bara risken att hsäten ska fastna i snåret och riskerar ju också att få in pinnar under skydden som ligger och skaver (personligen har jag nog så mkt problem med barr och pinnar som hamna runder sadeln när vi är ute så skydd känns änna bara dumt att sätta på). Nää hästar är skapta för att gå i terrängen som dom är. Då lär dom sig dessutom att hålla ordning på fötterna.
Håller med onödigt att skydda vid så liten ansträngning det är ta att lära hästen att va försiktig. När ska då hästen lära sig ? Kan den inte få en chans lär den sig aldrig . Jag är så noga med att mina hästar har kolla på sina ben med tanken på att de ska hålla en längre tid till träning och tävling så att skydda i onödan är för mig ännu farligare. Min höst tränas för att tävla i hög kondition och jag har endast skydd vid hoppning lindar benen när jag åker iväg någonstans . På hemma plan förutom när jag hoppar då har jag nästan alltid skydd är det lågs höjder så hoppar jag utan . Hemma plan ridnig och uterittet mm görs utan onödig utrustning
På Hööks finns det terrängskydd.
Ska du rida i terräng skulle jag köra på de.
Vill du ha skydd kan du ha skydd tycker jag ;-)
#4 #5 tack för era åsikter
men undrade vilka skydd folk skulle använda=) å nu vill jag ha skydd när jag ska rida där ute i skogen för ska ju inte bara skritta längre fram så..som sagt jag har inte skydd annars när jag rider i skogen utan vill ha de nu nä rjag vet att de är massa grenar å stenar som petar upp å är spetsiga tex. just när jag ska göra dessa grejer.. nä rjag rider "vanligt" så har jag ALDRIG skydd på så
#6 kollade på dom på hööks men jag vet inte riktigt.. fanns bara i knallrött.. om vi tänker på samma..
#7 börjes i tingsryd har svarta heltäckande terrängskydd. Heltäckande damasker är ocks ett alternativ och finns på hööks! :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Terrängskydd (som sitter runt hela benet)
Jag rider utan skydd i skogen (boots vid brodd) :)
#7 Aa, det är de jag mena, Minuset är ju att de är knallröda.
#10 hehe okej.. men då vet jag vilja du menar:P

Om du vill ha "heltäckande" skydd mot "rivsår" från pinnar och liknande är det väl bäst att linda samt använda boots.

#7 Hööksskydden finns i svart och blått med, dock inte bakskydden så jag vet inte om dom ska utgå eller nåt för dom finns enbart i rött och i strl L.. framskydden finns i fler storlekar och färger.
Skynda långsamt så går det fortare.