Bett
Vilket bett skulle du rekomendera för en väldigt pigg och het D-ponny? :D
hackamore kanske skulle funka
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Hackemore rakt tredelat . Och massa dressyr träning . Är hästen het så har den i gen anledning till att inte lyssna . En häst som är het ska inte få lov att föra som den vill dressyrtränare ofta allt sitter oftast i lydnaden . Min häst kan bli jätte het vid hoppning men den finns ingen anledning till att inte lyssna tack vare min dressyr tränare så lyder häst ovs vad vid ute ritt hoppning. Brukar min häst dumma sig vid vissa tillfälle så som när jag ska hoppa ett hinder och hon drar iväg saktar jag av och gör en skänkelvikning eller något annat vid hindret samma sak vid ute riter .
hur är hästen i munnen? stark? känslig?
Testa, kolla om du kan låna bett av någon. Vad rids den med nu?
Nova är jätte milt och mjukt, det kan hjälpa många hästar även om de är pigg/stark/het för de kanske känner sig obekväm med hårda bett.
Tänk på att bettet måste vara i rätt storlek, särskilt hos rörliga bett, ex. tre och tvådelat för är det för stort kan de klämma i gommen (smärta).
Är den alltid het/pigg eller bara ibland? Annars kan ett bett med två tyglar vara något. Du har en extra tygel att använda som "nödbroms" med starkare effekt men samtidigt rida i ett mildare bett när det fungerar bra.
Alltid så snällt som möjligt! Tredelat, rakt, gummibett, Nova. Lyssnar inte hästen på det så är det dressyrträning som behövs, inte ett starkare bett.
Du ska alltid välja det bett som hästen trivs bäst med att ha i munnen. Vilket det är är individuellt. Om hästen visar tecken på att inte trivas med bettet bör du prova ett annat.
Du ska aldrig välja bett utefter hur stark eller pigg din häst är. Att bli skarp i hästens mun är ingen lösning på problemet att en häst är stark. Det måste ni lösa på annan väg. För inte vill du göra din häst illa.
Skarpa bett är inte tänkta att användas mot en olydig häst, tvärt om! De ska användas på en välriden och känslig häst för att minimera hjälperna till det minsta. Man ska inte bettsla upp innan ridningen fungerar på ett milt bett.
Så ett hederligt tränsbett (tvådelat, tredelat eller rakt) utan hävstång och som hästen tycker om att ha i munnen är att föredra. Eller om du vill ha ett bettlöst alternativ: sidepull eller kapson. INTE hackamore. Det verkar med hävstång.

Alltid så snällt som möjligt säger jag med. Funkar inte det så ta hjälp av tränare.