Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1223 ggr
Gronstedt
0

Pannband

Är det någon som vet var man kan få tag i ett pannband som är som en tung, mjuk metallänk, som formar sig efter hästens panna och hänger ned i en snygg båge? Har sett på en häst en gång, men hittar inte i någon butik. Eller är det någon som vet hur man tillverkar ett?

Kan man ha en kedja som pannband, typ en bred smyckekedja?

Aribigga
0

Jag har en sån, funderar på vilket märke det var på den när jag köpte den…

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
0

Menar du en sån här?

Börjes verkar ha något sånt om det är det här du menar?

Kanske även hööks har någon?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
0

#2: Ingen av dem var riktigt som jag tänkt mig.

Är det jobbigt för hästen med pannband som vilar mot pannan? Vanliga läderpannband är ju som en "båge" som inte direkt vilar mot hästens skalle - skulle en tung, följsam kedja kännas jobbig?

Hur funkar det med "hängsmycken" på pannbandet? Kan de bli jobbiga för hästen om den till exempel ruskar på sig?

CelsiusT
0

#3 Tror inte dom flesta hästar skulle bry sig om panbandet ligger av mot pannan så som en kjedja skulle göra (mina pannband ligger inte helt an, men står inte riktigt ut som en båge heller). Även hängsmycken brukar fungera bra, men om det är tungt och slår mycket så kan det såklart störa och det får ju inte vara så att det kan slå till området runt ögat. På westernträns är det inte ovanligt att man har pannband med utsmyckning som hänger ner, inte heller ovanligt att man har stora utsmyckade pannband.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
0

#4: Tack för svar! Då ska jag klura lite på vad jag kan göra med några gamla människohalsband som ligger och dräller …