Sätta igång 17åring
Hej! Jag har fått hem en 17årig ponny (Felicia VI, många kanske vet vem det är), hon är iallafall en b-ponny som gått Msv B hoppning. Men nu har hennes förra lilla ryttare tröttnat och dom har lånat ut henne till mig så att jag ska rida henne fram till sommaren, eventuellt längre. Hon har stått hela vintern, kanske blivit skrittad ett fåtal gånger av ägaren. Hur bygger jag upp henne på bästa sätt? Hon är ju som sagt 17 år, men relvtivt ung både i kropp och psyke.
Jag hade tänkt lägga upp ett schema
första veckan: skritt på lång tygel i 30 min 3 dagar i veckan och resten gå ut och gå med henne 30 min
andra veckan: öka på skrittpassen till 40-50 min
tredje veckan: jobba henne lite mer i skritten. Böja, ställa, skänkelvikningar, öppnor slutor osv
fjärde veckan: börja lägga in lite trav i arbetet, typ 3 min trav, 6 min skritt
femte veckan: trava henne mer, typ 6 min trav och 3 skritt
sjätte veckan: börja trav mer och mer
sjunde veckan: kunna trava normalt utan att hon tycker att det blir jobbigt
åttonde veckan: lägga in lite galopp i arbetet
nionde veckan: galoppera längre sträckor
Ja, en kort sammanfattning på ett ungefär vad jag tänkt. Låter det bra tycker ni?
-Bättre ökänd än okänd

Jag hade ökat med 2 veckors intervaller. Mycket skritt på asfalt och hårdare mark. Det tar längre tid för senor och leder att tränas upp än kondition.
I och med att hon stått i flera månader bör hon väl sättas igång på den tiden också, alltså lite längre tid än vad du planerat. Annars tycker jag det såg bra ut:)
Om hästen går på lösdrift kan man skippa skrittveckorna. De skrittar tillräckligt i hagen då.
Ett 17-årigt russ räknas inte som gammalt så därför är det ingen skillnad på att sätta igång denna ponny mot en 8 -åring.