Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 9751 ggr
[Wijsa Kaberg]
0

Hästtransporter?

Nu ska vi snart köpa hästtransport (eller ja, mamma och pappa såklart), så tänkte att man kunde skriva om sitt släp (märke, årsmodel, om den har sadelkammare, om man är nöjd osv)

Ps. Lägg gärna in en bild också Cool

[Wijsa Kaberg]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi ska åka och kolla på ett sånt här släp:

Zahara
1

Boj är bra och stabila släp som oftast är ljusa och rimliga :) Dock dyra men har man råd så! Själv gillar jag dörrar bak istället för bara bommar men det är en smak och vanesak.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

[Wijsa Kaberg]
1

#2: Ja, har hört från flera att den ska vara bra! Vi vill helst köpa ett "lite bättre" släp eller dyrare eller vad man ska säga, man vill ju inte att det ska gå hål i golvet efter 1 vecka ;)

WornOut
1

Hehe… Har man föräldrar som slänger ut pengarna så… Obestämd

Em--ma
1

Jag köpte en VV Scandinavia årsmodell -07 Golvet är redan bytt (gjort år -10) Så då ser man ganska snabbt kvalitén på släpet.. Är öppningsbara fönster, ventelations lucka i taket, boggie Beklämmande på transporten har Gett upp Och vi måste lyfta upp den med sopborste ( skall dock lagas) Har inte hört så bra saker om VV så rekommenderar inte Det märket. Köpte transporten för 35 så är ganska missnöjd "/

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Annette
1

Ett Boj-släp skulle jag absolut köpa om jag hade de pengarna att lägga på ett släp.

[Wijsa Kaberg]
2

#4: Men asså, det är ju inte att "slänga ut" pengar Obestämd

Så fort man får nått / ens föräldrar köper nått så är man tydligen bortskämd?

majaliten
2

Jag vi har också kollat på boj men mina föräldrar avstod eftersom de inte tillverkas längre och reservdelar kommer va svårt att få tag på så den enda anledningen . Annars är de dem bästa släpen #4 avundsjuk kanske ?

[exotic]
0

Jag skulle nog kunna tänka mig de flesta märkena,
utom Värmlandsvagnen.
Jag hade tittat på vad som finns för det jag kan betala och jämfört skick,årsmodell mm.

Peppe
2

Jag har en Boj bravo 216 S 2010 som vi köpte ny. Den har sadelkammare, delad skötardörr, mjuk mellanvägg, dörrar bak, ett specialfäste så man kan åka brett samt annordning så man kan stänga dörrarna även när man åker brett. Och bäst av allt, den är utrustad med kamera. Fick med krubbor också men dom använder jag inte. Det finns även en vinsch man kan använda när man ska koppla på släpet ensam men den har jag aldrig använt.

Är både nöjd och missnöjd. Den är rymlig och bra men efter bara några månader började golvlimmet släppa så den fick lämnas in på lagning (garanti) men det har varit bra sedan dess. Sedan lossnar klistermärkesloggan på höger sida så det måste vi byta till sommaren.

Men den går bra på vägen, lämmen blir inte hal, den blir aldrig varm på sommaren och min häst lastar sig själv i den vilket är ett gott betyg från honom!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
0

Jag har en Valeryds Favorid -88 köpt för 2-3 år sedan för 8000:-. Totalvikt på 1500kg som lastar nästan 1000kg (kör båda mina hästar på vanligt B-kort lagligt efter min V70). Är supernöjd. Har aldrig kört/åkt i ett stabilare släp, trots sina år på nacken. Går mjukt och följsamt med bra väghållning. Hästarna går villigt på och det är bra ventilerat. Har inte sadelkammare, men dom flesta sadelkammare är ändå för små till westernsadlar och jag vill inte ha något stort, nytt, dyrt släp. Är jättenöjd med mitt gamla som jag renoverat själv för en billig peng =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Wijsa Kaberg]
0

#8: Ja, tror hon är det. Hur orkar man ens sitta och kommentera negativt?Obestämd

#10: Åh! Jag och mamma bestämde oss direkt för att vi ville ha sadelkammare, men den vi kollade på hade tyvärr inte det. Men den hade Aliminiumgolv och det är väl bra? Skrattande

Linnea
1

Det tillverkas fortfarande reservdelar till boj. Några fd anställda på boj fortsatte tillverkningen av släp, baserade på boj, men de får inte kallas boj. Det är enda skillnaden.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Wijsa Kaberg]
7

Någon som vet om dem här är bra? Glad

(Star Trailer XR 3000, thule)

majaliten
2

Ja men reservdelar utlovas att fortsätta tillverkar några år framöver det brukar va så med alla konkurs bolag. Men det är ju inte förevigat och vi vill kunna ha vårt släpp lång tid. Så häller ett som finns en ett som gott o konkurs

WornOut
2

#7,8 Jag tycker att man är bortskämd om man säger: Mamma, jag vill ha en transport. -Visst, ta något av dom dyraste o köp.

Har ALDRIG fått något av mina färldrar som har med hästar att göra! Har köpt mina ponnyer/hästar för egna pengar, betalat stallhyran/hovslagare/foder mm själv, köpt bil själv, köpt transport för egna pengar…

Ni ska vara jävligt glada att ni har föräldrar som är så "hängvivna" (?) erat intressse, så att ni får allt serverat :)

majaliten
6

#16 Men det låter ju lite som att du är avundsjuk. Du känner väl ingen av oss och vet inte hur vi är eller hur? Vem sa att vi inte va tacksamma? Och glada så typiskt häst människor att klanka mer på alla andra. Egentligen så bör man ha en stor plånbok i hästvärden för att kunna sköta ett så dyrt djur . Har sätt alt för många som köper häst men inte har råd att betala tex vet besök och då kan inte ta ansvar låter den stå och rida visare och säga att den alltid vart så när någon frågar och ta Hand om djuret. De är allt för många felaktiga personer som fått tag på häst krakarna nu menar jag inte okunnig och dum utan dessa utan kapital som tillåter sig att sköta en häst om olyckan skulle va framme inte har råd att betala det. Och alt ska va så jäkla billigt billigaste det billigaste andra jag är så spy tröt på detta biliga. Kalla fall när något säger att jag är bortskämd för att jag vill lägga ned pengar på bättre kvalité och saker jag tycket är snygga till mig och hästen. Och när man har föräldrar eller själv har god kapital så blir man nerklankad på för att va bortskämd med massa pengar. Det är väl bra att ha pengar dessa stora djur kostar en hel del . Enligt mig går det inte att ha en häst alvhjärtat som många människor har just för att de inte har råd . Hästen ska ha det bästa och skulle olyckan a framme ska man ha råd att betalt en halv miljon för en operation. Nu säger jag inte att de kostar så mycket men kan . Förstår mig rätt nu. Bara för att man ha föräldrar som har råd så blir man värsta bortskämda ungen. Inte vet du vad jag för för att få detta ? Och varför inte köpa något som är bra i längden är det mycket billigare och hållbarare i längden ,så tänker bår familj. Och bara för att ens föräldrar har råd är Man bortskämd gnällig unge hur vet ni att vi är det utan att känna oss.

[Wijsa Kaberg]
2

#16: Tycker faktiskt att det låter som du är avundsjuk. Håller med #17.

Min mamma är också hästintresserad och rider, och jag skulle inte direkt kalla oss "fattiga". Men man måste ju faktiskt ha lite reserv pengar om olyckan skulle vara framme, har man inte råd kanske man kan låna en häst istället eller dela med någon så det inte blir så dyrt. Och jag bryr mig inte om du kallar mig bortskämd, tar inte det som något negativt då JAG vet att jag inte är värsta snobbungen. Även om jag är lite "bortskämd" / mina föräldrar bryr sig och erbjuder sig att betala alla tusentals kronor, så är jag inte värsta snobbungen för det!!

Silenos
2

#16 Tråden handlar inte om att vara bortskämd eller inte, utan om tips och råd om släp.

Jag har haft lite olika släp. Har inte haft några problem med Värmlandsvagnen.

Jag har små ponnyer , så behoven kan ju se lite olika ut.

Jag gillade Umesläpet, där det var lätt att anpassa bommarna för de små.

Nu har jag ett Christ Cosac -04, och jag är helnöjd ! Rymligt och praktiskt. Ligger väldigt bra efter bilen och känns lätt att dra.

Bor man i Stockholmsområdet och vill vända sig till en försäljare rekommenderar jag Fodergrossisten i Märsta. BRA service !!!!

[Wijsa Kaberg]
0

#19: Bra skrivet! Märsta ligger i stockholm va? Skulle vara bra om det va så för jag bor i stockholm :)

AmazingS
0

Har ett Fautras som jag är supernöjd med! Ljust och väldigt stabilt med livstidsgaranti på golvet och aidsystem som gör att jag kan öppna och stänga bakbommen framme vid hästen vilket underlättar när man lastar/lastar ur själv.

Har sadelskåp vilket kostar lite extra men är smidigt!

Åker långt till tävlingar(30 mil enkelresa är inte ovanligt)och hästen åker som en prins och vilar igen i släpet:)

Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se

Silenos
0

www.fodergrossisten.nu   Märsta ligger ett par mil norr om Stockholm ( Arlanda )

[Wijsa Kaberg]
0

#21: Har du någon bild? Är det ett sånt där skåp man sätter på skötardörren?

#22: Aha! Tack :)

Gramilah
0

Har en Thule Star Safir -09. Är väldigt nöjd med den! Rymlig med sadelskåp med plats för två sadlar. Väldigt ljus. Frontutlastning. Har inte haft några bekymmer med den, kan rekommenderas! :)

WornOut
0

Ja, jag har iaf inte sagt att ni inte är tacksamma och att ni är gnälliga ungar? Det hittade du nog på själv :)
Du tycker alltså att hästsport är enbart för överklassen och vi med "mindre" pengar än er ska inte få hålla på med hästar och än mindre äga någon häst? Det är ju tydligt att du är född in i en blå värld, där "fattigare" människor inte har samma rättigheter som ER. Sorgligt.
Vart drog du förresten slutsatsen om att jag har dåligt med pengar? Och vad har veterinärkostnader med saken att göra?

Förstår fortfarande inte vartifrån det kommer att jag inte har råd med häst? Ni blir upprörda pga att jag har s k förutfattade meningar om er, vad är då inte detta ni har om mig? Och jag har aldrig påstått att du är någon snobbunge, även om du numera framstår som det i mina ögon.

Hoppas era föräldrar fortsätter "sponsra" er även i framtiden, annars kan det nog bli tufft att klara sig själv när man är van att glida runt på ett bananskal.

yadhayezibas
1

Jag har en Thule Prestige- 2012 utan sadelkammare. Jag rider western o min sadel är oftast för stor för sadelhängaren ändå så jag har sadeln bak i bilen istället. Glad Suverän är den, väger väldigt lite (vilket gör att man kan köra en tyngre häst på vanligt körkort) Den har alla bekvämligheter man kan tänka sig och går stadigt på vägen. Vi har även åkt i den för att kolla ljudstyrkan i den och det är helt ok i 80 km. Och den håller ett väldigt bra pris när man jämför med andra märken. Glad

laganponny
2

Jag har ett Cheval Liberte som jag är jätte nöjd med. Där kan du köpa ett nytt och bestämma helt vad du vill ha för golv och så.

Finns även sadelkammar till! Kört både ponnyer och stor häst i!

Nitro
1

Jag har ett christ concorde som är till salu. skitbra släp men jag var i behov av ÄNNU större och har köpt ett nytt redan!

Sadelkammare, luftigt och ljust, extra brett och högt, mjuk mellanvägg osv. :)
Snyggt är det oxå.

majaliten
3

#25Ingen sa att du inte har råd med häst . Jag säger bara så fort man har pengar är man bortskämd och mindre pengar är man fattig och där av ska man bli ner klankad i hästvärden av avundsjuka . Det jag men är att man bör ha råd med att läggs ut större summor för en häst ingen sa att underklassen inte har samma rättigheter . Ingen talar om det. Läs själv men man bör kunna betala en häst om olyckan är framme . Det jag säger är att allt för felaktiga personer äger häst det som egentligen inte har råd och få hästen att fara illa pg deras budget hur många hästar har inte avlivats i onödan eller pg att deras ägare inte kan ta sin häst till vet men tur att agria har ett andra chans system . Jag blev bara jäklig förbannad när folk läget ut dessa otroligt onödiga kommentarer som tex förstör en tråd . Min blåa värd går i alla fal inte och klankar ner andra människor . Mina inlägg är relevanta men nu var det min gräns. Jag är tex spy tröt på att när folks skaffat häst ska Spara in på allt ge mindre Hö för att det blir billigare istället för att ge hästen vad som behövs. Eller köpa allt Billigt billigt billigt. Och då menar jag inte köpa bilig utrustning från hööks där handlar jag själv . De jag menar att man skadar häst och inte har råd och far den illa bara för att ska räknas till var endaste öre. Det är jag tröt på ch få maska spydigs kommentarer om att man ska klättra ner från sina höga hästar eftersom de med stor plånbok är sådana .

[Wijsa Kaberg]
2

#25: Varför kommenterade du ens från början? Du vill ju bara illa, så låt bli nästa gång istället är mitt tips.

AmazingS
1

Jag har några bilder utvändigt på den här: http://teamkarlsson.blogg.se/2012/august/vralaket-ar-hamtat.html

Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se

CelsiusT
0

Om jag hade haft massa pengar och skulle köpa en ny transport (antingen helt ny eller nyare årsmodell) så hade det blivit Fautras, helt klart!

Medarbetare på westernridning.ifokus

majaliten
1

Jag vill också ha lite tips på transport som är hög och bred till en grövre häst med hög mankhöjden men också tar på Bredden 😁

Peppe
0

#33 inom många märken finns möjlighet att välja extrahög, och extrabred, kanske även extralång?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

majaliten
0

Ja det vore bra skulle så gärna vilja ha en extra allt men man vet ju aldrig vissa gör inte sådant min bekant pratade Om något märke som i te gjorde det . Nu mins jag inte vilket . Tänkte mig en sådan fast kanske be de. Förs den högre bredare och längre http://www.varmlandsvagnen.se/

majaliten
0

Såg att det inte gick att länka rätt ! Vad tycker folk om denna positivt negativt ? Och denna den är jag sugen på positivt negativt ? http://www.le-transportfordon.se/hasttransporter/7-thule-premium-grand-prix

Linnea
0

#15 Det handlar inte om några år, de har tagit över tillverkningen. Se här.

Jag har aldrig ägt ett eget släp, däremot har jag långtidshyrt två värmlandsvagnar och jag var väldigt nöjd med dom. Det första var av lite äldre modell så inte så spaceat liksom men jag tittade ju på dom nyaste när jag hämtade släp nr 2 och dom såg jättefina ut. Har ju aldrig använt dom så jag kan inte säga så mycket om hur bra dom håller etc. De jag hade funkade bra.

Skynda långsamt så går det fortare.

bell
1

Har inte orkat läsa alla inlägg.

Men kan berätta om mitt lilla släp. Cheval Liberté- GT1 En liten lätt enhästars. Jag valde utan sadelkammare då jag har en "benvevare" till häst ;) Mitt lilla släp som får dras med typ alla bilar nu ioch med de nya B-korts tilläggen.

Är väldigt nöjd med mitt lilla släp & mina hästar åker rymligt och bekvämt. Kombiluckan underlättar mycket när det kommer till lastning & gör den lätt att lasta spånbalar i.

Joro.se som jag handlat av har varit mycket lätta & trevliga att ha och göra med.