Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 5678 ggr
[Rosarosor]
0

Broddar

Är lite skraj över att rida ute nu när det är snö och säkerligen is under snön. Jag gillar uteritter och skritter henne varje dag men vet inte om jag vågar mig på trav eller galopp, från tanken att hon skulle kunna halka och ramla. Jag broddar henne på alla fyra med två brodd per sko. Är det tillräckligt eller är det bättre att fyrbrodda henne?

Även paddockridingen blir ett dilemma då ägaren inte saltar eller dylikt. Hon halkar till på den hårda snön och jag har försökt att skritta runt flera varv för att trampa ner ett spår som man sedan kan rida i men hon halkar till hela tiden och då är det bara i skritt. Det är så dyrt att åka ner till manegen hela tiden.

Hur stor är risken för att en häst ska halka omkull egentligen? Samt är två broddar per sko tillräckligt? Vad har ni?

Kan tillägga att hon har lite problem med sina bakben. Hon har varit travare. När hon var under omskolning sa dressyrtränaren att det är som om min häst tror att kroppen slutar vid sadeln. Hon tar små ojämna steg med bakbenen och har ingen kontroll över dom över huvud taget.

Emshify
0

Jag skulle nog vara väldigt försiktig… Det behövs bara att en häst halkar till lite så kan den sträcka sig och bli tvungen att stå, det behövs inte att den går omkull. :/

Hur som helst skulle jag satsa på att ha fyrbrodd om du rider ute ofta. Det blir stor skillnad mot att ha två broddar per sko.

Och sen angående om du vågar trava och galoppera - känn efter! Man brukar märka på hästarna om de tycker att det är lite halt. Annars får du helt enkelt sitta av och känna på underlaget. Jag brukar alltid ta det säkra före det osäkra. Så jäkla tråkigt om det blir skador. :/

Kristall
0

Min häst skos med både tå- och traktbrodd, jag tycker inte att enbart traktbrodd ger tillräckligt bra grepp på vintern (sen har jag aldrig hört om någon som skulle skott med enbart traktbrodd här..). Beror kanske på var man bor också, men om hästen halkar som du skriver så är det nog bäst att ha tåbrodd också. Fläkskador är inte kul.

Ang bakbenen, är hästen kollad av ET, massör? Låter som att den kan ha låsningar i bakdelen.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Rosarosor]
0

#1 Känner med att jag vill ta det säkra före det osäkra. Men tycker att det är lite synd att hon inte får ordentligt med motion. Mina uteritter ligger på runt 2 timmar med det är enbart skritt som gäller då. Går till manegen en gång i veckan och då blir det lite hårdträning. Om jag ska köra på fyrbroddat så kommer jag att behöva sko om henne helt eftersom det endast finns hål för två broddar per sko. Det får isf. vänta tills nästa månad då jag ska sko om henne.

#2 Vad är traktbrodd? Min häst har två brodd per sko längst ner på hoven på varsinn sida. Är det de som är traktbrodd? Hon har endast brodd bak vid ridning, i hagen tar jag av dom så hon endast är skodd fram pga. skaderisken.

Japp hon är totalt uppkollad och har inget fel. Hon trippar på bakhovarna och dom slits upp så jäkla mycket, får sko bakhovarna varje månad…

Emshify
0

#3 Ja, det låter ju som att hon behöver extra mycket rörelse om hon har problem med bakbenen. Jag skulle ha skott om med fyrbrodd, försökt rida varje dag men skritta om det inte går att trava och galoppera och jobba henne ordentligt i skritten (och gärna länge) så att hon får mycket motion ändå.

Sarah
0

Jag rider inte utan 4 brodd. Känner mig oftast ok att trava och galoppera lite då.

viktoria91
0

#3 Traktbrodd sitter längst ner på skorna vid "spetsarna", tåbrodd sitter vid tån. Jag kör alltid med 4 broddar och snösulor så är vvi beredda på allt! ;)

[Loca Diaz]
0

Min häst har fyra broddar på alla hovar. Alltid haft så på alla mina hästar. Jag rider BARA ut. Nästan varje dag, om det inte skulle typ töa/regna och sen frysa och det blir is exakt överallt, isf skrittar jag bara på de plogade och ev. sandade vägarna. Jag rider ut i ca 40-60 min själv och ca 1.5-2 timmar med sällskap.

Jag rider ut i alla gångarter nästan varje gång, ibland bara skritt och trav beroende på vart jag rider. Hur ser dina ridvägar ut? Vi har väldigt många och varierande.

Det finns vägar där det är lite mer osäkert, ex. lite snö, mer is eller hårt som asfalt där skrittar jag bara, likaså i skogen där det är djupsnö. Men på de vägar där det är lite mer packat snö på sidorna vid plogkanten (där inte bilen har nött ut med däcken) där travar jag, men ibland väljer hästen att trava bredvid just där bilarna åkt och där är det mer is, det går bra ändå även om jag försöker styra in han mot kanten på snön. Jag galopperar på de mindre grusvägarna som är plogade men packade med snö :) går jätte bra. Även de två som jag rider ut med gör så. Aldrig halkat.

Igår skritta jag mitt i skogen ca 15 min. Snön var helt orörd, inga skoterled, ingen traktor hade åkt där, helt oplogat. Plumsa på som vanligt ;) hästen blev svettig kan jag säga. Sen galopperade vi för en plogad uppförsbacke där skogstraktorer hade åkt för att ta ner träd. Det var jämnt och packat med snö och travade på plogad mindre trafikerad grusväg (alltså inte lika nött som på de större vägarna, så lite snö var packad över hela vägen)

Tusen
0

#3 Livsfarligt att släppa ut en skodd obroddad häst i en vinterhage. Risken för att hästen ska fläka upp sig och få stora bestående skador är större än att hästen gör sig illa på brodden.

Vi har 7 hästar i samma hage med 4-6 brodd runt om på alla hovar. Ingen har någonsin på 14 år fått en enda broddskada. Däremot har två hästar fläkt sig då de har gått med enbart skor då vi inte har hunnit vintersko dem. Dock har det gått hyffsat bra trots fläkningen. de hade problem i ett halvår innan de vart helt friska. Det kunde ha gått så mycket värre.

Zaphix
0

Kör med fyra brodd på alla skor och snösulor, enda underlaget som är problem är om det är ett lite tjockare lager med kall snö ovanpå blankis. Då kommer inte broddarna åt isen utan han glider ovanpå, får inga styltor pga. snösulorna, men ändå blir det för tjockt med snö under skorna,

Men sällan det är sånt underlag.

I övrigt så travar vi och galopperar på i ett friskt tempo på anna underlag, om det inte är för hårt såklart.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

WornOut
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kör på helt som vanligt med mina. Allra bäst är det om det blir isgata :)

Tränar intervaller och allt som vanligt med travaren och rejsar och busar med den andra :)

Så länge dom har minst 2 brodd, gärna 4 eller 6, är det ingen fara. Så vida det inte är snö, då behöver du ju förmodligen snösulor för att broddarna ska funka.

[Rosarosor]
0

#4 Ja hon är ju i behov av motion och uppmuskling! Jag fortsätter skritta henne men kan säga att tempot inte är så snabbt då våra vägar inte är saltade eller sandade! Jag har sandat vägen ner till hagen men sen kommer de osandade vägarna! Det är sånna där små lantvägar där bilar kan köra men underlaget är ju iufs grusväg av något slag men snön har lagt sig som ett täcke över och det är säkerligen is speciellt på sidorna men jag försöker hålla mig i mitten på vägen! Det finns en liten skogsslinga på ca 15 min som man kan rida där det bara är snö och har inte märkt någon is då jag promenerar min häst där ibland men den slingan tar som sagt bara 15 min sen är den klar! Jag som vill ha lång motion får rida på lantvägarna men dom är som sagt hala och även jag halkar till på dom ibland!

Det är ett tag tills hovslagaren kommer hit igen så kan inte fyrbrodda henne än!

#8 Jag får tyvär inte ha henne broddad i hagen då ägaren är rädd om sina hästar! Min häst skadar ingen men får tyvär inte det ändå. Hon ville egentligen inte att min häst skulle vara broddad fram heller men jag insisterade att hon skulle det. Dock kom jag till stallet en dag och såg min häst rusa runt i hagen utan brodd! Ägaren stog i hagen och försökte fånga henne men hon sprang runt som bara den och såg ut som bambi på hal is! Om jag ska ha henne broddad i hagen kommer hon att få stå i en egen hage utan sina hästkompisar! Och hagarna ligger inte direkt bredvid varandra heller utan varsinn sida av stallet

[Rosarosor]
0

#10 Hur är dina broddade samt rider du i djupsnön som på bilden eller vägar där det kan vara halt?

[Loca Diaz]
1

#11 jag skulle hellre låta min häst stå ensam i en hage med brodd än obroddad med kompisar - förutsatt att hästen klarar av att vara ensam, ett plus är väl om de åtminstone kan se varandra. Min häst går med en kompis och i hagen bredvid går det två oskodda föl och en broddad häst - går de två och två och inte fler brukar risken för sparkar vara minimala. Vi har aldrig haft sparkar på våra hästar och där jag står nu finns bara valacker så det är jätte lugnt. När det stod ston blev det dock mer vilt och sparkar kunde förekomma.

WornOut
0

#12 Just nu går båda med 4 i varje. Araben brukar dock gå med två. Rider i djupsnö, på isgata, packad snö.. you name it :)

[Rosarosor]
0

#11 Mja tanken har ju slått mig men vet inte riktigt vad jag ska göra! Jag bor ju inte på gården och kan ej ha total uppsyn över henne utan det får denna ägaren ha. Jag är inte heller i stallet varje dag nu då jag har så mycket jobb och kurser som tar all min tid! Är kanske i stallet 4 dagar per vecka

Har en medryttare som rider henne dom dagarna men hon hobbyrider bara och är ganska ung! Vet inte om jag vågar släppa henne själv i en hage, det finns totalt fyra hagar på gården och den ena är en superliten rasthage där hon absolut inte kan gå, den andra är också en liten numera lerig rasthage och den tredje är en medelstor men den ligger avskilt från dom andra sen är det denna stora hagen där dom går nu. Grejen är att min häst har en syster (samma mamma) i samma stall och dom har samma hage och trivs så bra med varandra men så obra utan varandra! Oklippt navelsträng mellan dom två alltså. Så dom bråkar aldrig men min häst är ranghög sen går det en valack i samma hage också (fråga inte…) och han är också rätt ranghög. Det kan bli bråk och att riskera en broddspark är inget jag vill vara med om! Sen att låta henne stå helt ensamt avskilt från dom andra är hjärtkrossande för mig…

Det har även börjat dyka upp ytterligare ett problem för mig som jag skulle behöva hjälp med om det finns någon som kan tänkas. Det är ju snö och is ute nu, även i hagarna. Idag kom jag till hagen och ropade på henne och hon kom gåendes så försiktigt och smög verkligen fram och halkade runt. Jag lyfter på hennes framhovar och ser HUR mycket is som helst! Stenhård is inne i hela hoven och som är mycket längre än själva hoven alltså hon går på isen som är i skon om ni förstår vad jag menar. Gud så synd jag tyckte om henne och det tog en halvtimme att hacka bort isen. O detta kommer upp hela tiden på henne det räckte att jag gick till paddocken sen var isbergen där igen under hovarna! Valde att inte rida henne. Funderar på snösulor är det något som kan förebygga detta?? Det händer inte på de andra hästarna som har precis samma skor och ej snösulor…

viktoria91
0

Min ponny har heltäckande sulor och dte kan ibland bli snö som fylls upp i skon, ca 1 cm då sen släpper det, händer bara om hon står still ett tag så att packas i. Rör hon sig blir det aldrig styltor. Absolut att rekommendera!

[Rosarosor]
0

Vad kostar heltäckande snösulor?

Brollan1
0

Finns det heltäckande snösulor?

Hade heltäckande sulor på i början på vintern pga sår och det var inge bra för det packade hemskt med snö under dom. Vanliga snösulor och broddat funkar hela vintern. Om du har 2 eller flera per sko hänger ihop med hur du rider sen finns det olika längder på dom, dom kortaste 7mm är minst risk för att skada sig med om man ser till att byta dom när dom blir spetsiga. 11mm eller 13mm är säkrare att rida med då dom ger riktigt fäste i is men kan vara luriga på asfalt om man bara har 2 i varje sko, hoven tippar rejält framåt då brodden inte går ner i asfalten.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

viktoria91
0

Finns såna sulor på hööks, kpstar ca femtio kronor paret.

yadhayezibas
0

Vi har 2 brodd i varje dojja och det funkar kanon. Kan rida i alla gångarter utan problem så länge det inte är blank is såklart. Glad

Men jag vet att hovslagare oftast rekomenderar 4 brodd i varje dojja för att man ska vara helt säker på att hästen inte halkar.

Vi hade en travare för ett tag sen och han var tvungen att ha 4 broddar för att han skulle gå fram ordentligt. Glad

CelsiusT
0

Nu vet jag ju inte hur väglaget ser ut hos dig. Men vi har -15 grader här och då är det inte särskilt halt. Inte ens isen är särskilt hal för den blir så sträv när det är så kallt.

Om det ser ut hos dig som det gör här hos mig så skulle jag absolut vågat mig på att iaf PROVA att rida med 2 brodd. Jag menar, man ser ju ganska snart om hästen bara halkar omkring eller om den känns stadig på foten (kanske du ser det redan då du leder hästen till o från hagen). Att hästen kan råka halka som en blixt från klar himmel kan ju hända även på sommaren, men där får man väl känna själv hur stor risken är i det väglaget du har hos dig. Kanske ta en promenad själv först och se hur vägen är? Är du osäker på någon passage sedan då du rider så hoppa av och led hästen. Tänk också på att i skogen och på sidan av vägar/diken är det sällan is om det inte runnit vatten. Det är just där bilarna kört och plattat till snön och sedan lite dagsmeja på det, då kan det bli snorigt halt (men som sagt, vid så kallt som det är nu så blir isen mer sträv).

Sedan är det såklart tryggare att rida med 4 brodd. Så är det fortfarande snö nästa gång du ska sko så vore det väl smart att välja 4-brodds skor. Men jag skulle inte vara rädd för att prova redan nu. Jag har alltid ridit med två brodd i alla år. Visste knappt om att det fanns 4-broddade skor förän väldigt sent i mitt "häst-liv" och det har aldrig varit några problem, trots snubbliga hästar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Suskiv
0

Jag tycker att det överlag går att få bättre grepp med broddarna ivd trav och galopp jämfört med skritt. Hovarna slår i marken med högra hastighet vilket gör att brodden får bättre grepp. Jämför tex med isdubbar, om du bara håller dem mot isen får du sämre grepp än om du slår dem i isen.

En häst med snösulor och fyrbrodd rider jag i alla gångarter.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Loca Diaz]
0

Jag rider i uppförsbackar med is och har ALDRIG halkat ens litegrann oavsett gångart.

majaliten
0

Kan säga så här 4 eller 2 broddar per hov är enögt mig samma sak . Om inte 4 är värre och blir mer styltor. Kan säga hästen halkat ovs va man väljer för metal blir inte mindre halkit . Då fick jag sko av min primadonna på sommaren första vintern barfota gjorde sukse. Bättre en med skor på men kan säga såhär alla hästar halkar ovs materia under hovarna men allra värst va med skorna på. Man ska inte rida på hal is även om man har broddar och inte på de underlaget där snön är halkig som du beskriver . Då hjälper inte att ha broddar då är barfota bättre i den typen av snö . Jag hade försökt att ta mig ut till någon äng och tömköra långera. Alt för orolig ska man inte va när det gäller halka och strök ungar hästen ska hitta sin egna balans. Min häst släppte jag löst i manegen i lugn tempo så hon fick bekanta sig med underlaget och där av trampa med lite .

Zaphix
0

#24: Brodd hjälper då mig på hal is, han halkar inte alls. Fyra brodd ger för oss bättre fäste, han halkar inte lika lätt när han skjuter ifrån med hoven då, framför allt i uppförsbackar kan det bli ett problem med bara traktbrodd.

Brodd är ju definitivt mindre halkigt än barfota, sett många barfotahästar som halkat runt när det är isgata, men inga hästar med brodd som gjort det. Finns ju en anledning varför många sätter på broddade barfotaboots eller skor sina hästar när det är isigt ute,

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Loca Diaz]
0

Idag var det första gången han halka trots 4 brodd. Det har töat, plusgrader och våtsnö så antagligen lite därför. Såg inte riktigt vart den värsta isen var så han halka som en liten bambi på hal is när vi red NERÅT i sluttning. Hoppade av och ledde ut i fall att. Tills vi kom ner på plan mark. Galopperade och travade på samma väg men uppför och då halkade han inte alls. Halkade även lite när vi skritta på rak plogad väg. Men somsagt det är bara att känna efter och prova.

Gronstedt
0

Olika hästar verkar halka olika mycket också. En i "mitt" stall halkar betydligt värre skodd runt om med traktbrodd än stallkompisen gör med nakna bakhovar, medan 2 andra med traktbrodd inte halkar alls utom på rena isvallar. 17 vet varför, men det har nog att göra med hästens vikt (lätta hästar får sämre fäste) och med hur de sätter ned fötterna - om de trippar på tå får broddarna sämre grepp. Samt förstås med hur bra balans och stadga hästen har i steget och om vikten läggs på rakt uppifrån eller snett.

majaliten
0

25. Jag skulle aldrig i hela mitt liv rida på hal is och aldrig med järnskor häller då kan man lika gärna va barfota . Jag har sätt många halka med broddarar( både alla fyra på varje och trakt brodd) och min häst hon halkade på hal is endå (4 bord i varje) så även om jag hade haft broddar på min häst skulle jag aldrig utsätta mig och hästen för en sådan risk som att rid över den .

viktoria91
0

Kommer ihåg när vi tolkade min ponny,traktbroddad och snösulor. Var snö över is som vi inte visste fanns. Hon drog järnet på åkern och halkade inte dte minsta lilla på isen, min bror på skidorna åkte däremot all världens väg.Flört

[Loca Diaz]
0

Beror nog på hur säker hästen är på foten också. Vissa är väldigt lätta i steget medan andra är mer tunga och stabila om man säger så :)

Agto
0

Hur långa brodd har du? Vi köper 10 mm med hård kärna och våra hästar får bra fäste med dem så de känner sig säkra. Till en av 4 kör/ridhästar använder vi även tåbrodd för när hon tar i med tung vagn så kör hon ner tårna. Men de andra tre körs bara med broddar i trakterna. Vi har även snösulor.

10 mm brodd med kärna brukar vi få köpa direkt från en grossist då vanliga ridsportsbutiker har dem. Kan rekomendera dessa: http://www.teamalutorp.se/