Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1123 ggr
elin
0

Faan :*(

En månad efter att jag flyttat till nya stallet.. blev nisse förskyld.
Snorig,hostig o feber, de gick över men hon hostar till ibland nu med när hon busat i hagen, vet ej om de klassas som onormalt(?)
Sedan fick hon dessa knölar vid sadelgjordsläget pga en sadelgjord som var behandlad med ngt. Hon har nu typ tagit de lugnt i 2 veckor (!) pga dessa. ridit barbacka 4 gånger.. mest lunkat runt i skogen. longerats en gång o tömkörts en gång.
Igår när jag tömkörde henne o hade visiterat henne kände jag att knölarna var borta o i princip borta. så de spände jag fast tömkörningsgjorden. De gick jätte bra tills jag börja trava. Då haltar hon. För några dagar sen… Släppte vi in en ny häst i deras hage.. en gammelman, 20 år. Nisse ville bossa över honom, men han tillät inte de o dom sparka på varann. Jag bara kved när jag hörde smällarna :'(
När jag tog in henne sen hade hon 2 broddhål vid hasen o 2 på baken o lite avskavd päls. Jag.. jag tvätta rent såren med jodopax o kände om hon var varm o de var hon inte.. men jag kolla inte om hon va halt .. hur kunde jag göra så? :'( Så hon har varit i hagen med dom andra o dom har kört med henne.. Så hon har fått gå undan. Men sen har hon också racat i hagen..pga denna okrävande ridning de senaste 2 veckorna.. smärttröskeln på denna dam e enorm..
Men idag går hon i en sjukhage sj.. Hon va så lugn o fridfull.. stod o sola.. Blunda o hängde med underläppen..
Känner mey så J-vla hemsk att jag inte kollade om hon var halt..
Det är inte klokt hur mkt jag älskar denna häst.. (L)
Nisälla du e allt. <33Kyss

Som vanligt skriver jag av mey här för jag vet att ni lyssnar..
tack för att ni finns /Elin

/Elin

MiaMaria
0

Hoppas hon bli bättre!

gejsa
0

Konstigt att ingen annan i stallet sa att du skulle kolla det tycker jag. Är hon halt i det benet som hon har blivit sparkad eller i något annat ben? Det är ju väldigt farligt med sparkar som du vet.

Hur många hästar är det i stallet som din häst står? Hur många i samma hage?

E_hjo
0

uch då! du får ta och kolla igenom såren noga!!!! min häst blev sparkad och fick akut lymfangit! och det gick fort vill ja lova! veterinären sa att om hon inte hade fått behandling så hade hon kunnat va död nästa morgon!

elin
0

Sluta!Gråter jag dör…
det är svårt o se.. ett ben bak äre iaf.
hatar mey sj.. va ska jag göra?
Det är 2 broddhål nedanför hasen. Liite liite svullet. Inte varmt.
Inget visar i skritten bara i traven..

vad är lymfangit? :(

/Elin

elin
0

vi e 14 inhyrningar.
3 st. med Nisse i hagen. /elin, sveriges eller väldens oroligaste matte

/Elin

elin
0

Gejsa: du måste hjälpa mey… Gråter

/Elin

gejsa
0

Finns det ingen i stallet som kan hjälpa dig att titta på hästen? Tror nog inte att det är så farligt. Men eftersom det är två veckor sedan sparken och hon fortfarande haltar så kan det vara värt att ta dit veterinär isf. Det är ju jättesvårt att säga hur svårt det är på internet. Men det kan ju t o m vara så illa att det är krosskador som inte syns så bra.

gejsa
0

Min fjording blev ju sparkad av min inackorderingsfjording. Men då blödde hon bak massor. VAr tvungen att ta ut veterinären på en söndag (inte billigt precis) som var tvungen att sy där bak. Men om det inte blödde är det väl mer risk för krosskador. En broddskada är inte att leka med.

elin
0

nej nej.. asså ni har missförstått..
Knölarna vid sadelgjordläget har hon haft i 2 veckor.. hon har varit halt i max 4 dagar.. nya tips?

/Elin

elin
0

ooh no Gråter

/Elin

gejsa
0

Ok det var ju bra att det inte hade gått så länge. Men du ska nog kolla noga ändå. Ta dit veterinär på måndag om hon inte är bättre.

Vad säger dom i stallet då att du ska göra?

elin
0

okey.. då gör jag det .. jag får panik vid sådana här tillfällen..
Asså har inte träffat typ ngn i stallet.. upptäckte de sent igår kväll.. o inte träffat ngn idag när jag var i stallet..  Min tränare är bortrest..
usch.. om de e krosskador .. kan man känna de på ngt sätt?

/Elin

gejsa
0

Jag vet inte det faktist har själv blivit förskonad mot det. Men vet att det kan hända med brodd. Kanske någon annan kan tala om det här.

Men det kanske inte alls är så farligt. Vill inte skrämma dig. Men man ska ju vara försiktig när hästen haltar efter att ha blivit sparkad i hagen. Låt du hästen stå i sjukhage i morgon också. Håll inte på och kolla om hästen haltar utan låt det vara ifred till på måndag så någon duktig kan kolla upp det ev veterinär.

__iE
0

uschusch jaa :S :/

hoppas hon blir bättre :)

E_hjo
0

#4 lymfangit är typ blodförgiftning. akut lymfangit är mycket farligare..

__iE
0

hur är dt med henne nu då, elin ?