Saltstens val
Jag tänkte köpa en saltstens kloss och hänga upp i hagen men velar över om jag ska köpa en ren salt sten eller om jag ska köpa en även innehållande mineraler…vad tror ni?
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

köp en av varje vet ja ;)

jag kör alltid rent salt. är väl inte så bra om dom får i sig för mycket mineraler? är det varmt och dom behöver mycket salt så slinker ju mineraler med varesej dom vill eller inte. detta är bara nån idé jag själv har men det känns bättre att bara ha salt av den anledningen 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#1 Skulle vara en möljighet men kostar för mycket att köpa 2 stora fyrkants klossar ;o)
#2 Jo salt behöver de ju nu när det är så varmt,men anledningen till min fråga var att jag såg MIrabil stå och slicka i sig jord och tänkte då att han kanske har lite mineralbrist.

#2 men hästar äter ju inte salt/mineraler för att det är gott, dom äter för att dom behöver det, så det är nog ingen risk att hästen får i sig för mkt mineraler. =)
#3 Köp en lite mindre mineralsten i stället för lika stor som saltstenen. =)
Mineraler har det med att bli med ut med avföringen igjen av det som kroppen själv inte behöver vet jag :) Medan vitaminer på andra sidan är det lite värre om dom får i sig för mycket
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

*putt*

Fler funderingar? Jag är oxå intresserad av denna frågan.=)

hästar vet när de behöver både salt och mineraler, så köp en av varje, så får dem slicka i sig hur mkt de vill vettja ;9

#8 Håller me!! =)
Vi brukar ha samma storlek inne som ute, för den sitter på en vägg… Oftast har vi en av varje, men just nu är det bara den där gula saltstenen med mineraler i…
Ska snart åka o köpa en till. : P

#8 Jo det kan man ju göra…jag kan ju köpa en stor fyrkantig kloss med salt och en liten vanlig sten med mineraler.
Vi la ut en saltsten i vanlig storlek för ca en vecka sedan och den är det inte mycket kvar av nu…men sen såg jag ju som sagt MIrabil slicka jord och blev fundersam om han saknar mineraler.

Min häst slickade i sig jord när han stod uppstallad på praktiken, men jag tror det var för han hade tråkigt i hagen, det var bara en liten grusad rasthage på 10*10 meter.. Men fick ju miniraler/vitaminer som vanligt..
haha, jango hade ingen saltsten i hagen, så en gång stog jag och höll den i handen medans hon bet och slickade. såg kul ut :)

Här hos mig är det numera omöjligt att få tag i den saltstenen som är med enbart salt. Bara de gulfärgade med mineraler i som går att få tag på.
Har således kört med sådana och de försvinner i ett naffs här hemma.
Hade för mig att det inte skulle vara skadligt för dem. Och hoppas jag har rätt. Någon som vet säkert?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
det är de gröna pluttarna som är mineraler va ?
nää, varför skulle det vara skadligt ?

#15: haha, jag vet inte. Blev bara tveksam då det skrevs funderingar om det i den här tråden. Jag själv hade inte haft en tanke på att det skulle vara skadligt innan. ;-)
Audiatur et altera pars
nää, det tror jag inte att det är, dom äter ju så mycket som dom vill ha. väl ? :P
jag har kört med en salt sten med mineraler i.dom går åt.

Vanlig saltsten och en mineral balja kanske?
#19 precis vad jag tänkte föreslå 
mina hästar gillar inte saltstenen med mineraler i…
så jag har en saltsten plus en mineralbalja istället så kan de välja som de vill

ja det är ju det absolut lättaste. men det är ju lite dyrare. en balja går väl på runt en 100lapp?
jag ha en stor bumling av varje och mineralbumligen går åt!!! Innan stod stoet och pulade i marken därför köpte vi även mineraler..Men de ska tydligen kunna avväga själva hur mycket de behöver pållarna..
Dock har jag hört att man ska vara försiktig med smaksatta mineralstenar ( typ vitlök) då de smakar gott och hästarna därför äter för mycket! Vet inte om det stämmer eller bara är en "skröna"…

Va! Finns det saltstenar med vitlök i? Det har jag inte sett. Men å ena sidan är ju inte vitlök bra heller så.
Har faktist aldrig köpt en mineralsaltsten. Bara gett mineraler i maten och vanlig salsten på väggen. Nu kommer mina in varje natt så dom behöver inget i hagen heller.
nej inte i saltsten (tror jag) men i mineralsten finns det!
Min gubbe slickar aldring på sin saltsten inne, har provat både Krafft salsten och mineralsten. Bara på sommarbetet duger den.
Salt i maten går ej, då matvägrar han.
Ska prova med Himalaya-salt, kanske den passar kräsne herrn.

#24# Ja, men ändå. Det är ju farligt med för mycket vitlök i.
jag menade att man ska ha sten utan vitlök… inte med

Jag ger Schess salt i maten, han har aldrig rört sin saltsten i boxen under 2 år :O Och eftersom han blir ganska svettig vid ridpass speciellt vår/sommar/höst innan han är klippt så får han salten i maten..

Idag for jag iväg till Granngården och köpte en 10 kg saltstens klump (40:-) som jag ska hänga upp i ett träd och i morgon åker jag dit igen och köper en mineralbalja (120kr) som jag ska ställa i ett bildäck jag tiggde till mig från en däckverkstad.
Så så får det bli :oD
# 29.. så bra! har han "flyttat in" på nya stället?

#30 Han accepterade det från första dagen…ingen oro, ingenting :o)
Han tyckte det var såååå skönt med en egen box att få sova i hur ycket han vill…jag tror han sov konstant under 2 veckors tid!
Så fort han kom in på em så åt han sen sov han tills nästa måltid och så höll han på mellan varje måltid :o)
Han har blivit superpolare med andalusier hingsten han bla går med nu. Men den hingsten har svårare att vara utan Mirabil än vad MIrabil har…han bryr sig inte nämnvärt om han blir ensam en stund i stallet eller i hagen, vilket är jätte bra tycker jag.
#30 Synd att stallet ligger för långt för mig, annars hade vi kanske kommit dit.
#31 va skööönt!!

#32 Ja du vet ju vart vi finns om du ångrar dig när du fått körkort ;o)
#33 Super skönt…han är ingen liten fölunge med hängbuk längre, han är en vacker hingst med fina muskler och glimt i ögat :o)
Nu känner jag att jag kan åka och visa honom i aug. och sep, jag tvekade lite i vintras för han såg så ämlig ut och hade inget riktigt sting…nu showar han när vi tränar inför utställning :o)

#28 jag skulle aldrig ge hästen salt i maten, då kan hästen få i sig för mkt, det kan vara farligt, dem kan bli stela, få dåligt hjärta osv, precis som med männsikor, därför ska hästen ha fri tillgång, när hästen har svettats mkt så vet den att den behöver salt, varför din häst inte rört saltstenen på 2 år är för att den får så mkt redan, sluta ge den så den inte får i sig skadliga mängder, bara ett tips ! Jejje

#3. På Lantmännen kostar ju stora saltstenar bara 40 kr/st. 80 kr kan du väl avvara för dina hästar? =P

#36 Jag hade fått för mig att dom stora 10 kg klossarna kostade mycket mer…men som du ser i #29 så blev det en stor saltkloss + en mineralbalja ;o)

jo jag såg det nu när jag läste igenom allt lite noggrannare hehe. =P

Jag kommer nog göra som dig CBA när det är dax för nästa resa till Granngården. Känns som om de här små stenarna försvinner på nolltid. Så det är bättre att köpa på sig några stora, så slipper man få klippkort på Granngården för att man far där så ofta ;-)
Audiatur et altera pars
Jag har lagt ut 2 gamla stenar i Lyriks hage, en krafft och en mineralsten, de små. Men det verkar som inte varken Lyrik eller Sagge har rört dem.
Hängde in en Himalaya-sten i Lyriks box för en vecka sedan - orörd.

Den där mineralbaljan jag köpte på 10 kg…den tog slut på 3 dagar 
Det stod på den att den skulle räcka i 2 MÅNADER till 2 hästar…den här gick åt på 3 DAGAR på tre hästar.
Har dom total mineralbrist då eller ???!
Jag vet inte vem av dom som åt mest på baljan men gott var det.

Det sägs att dom äter så där först sedan lugnar dom ner sig. Antagligen behövde dom äta det eller också var det så gott.

#40 tycker nog du kan avvakta ett tag till. en vecka är ingen tid alls, vänta en månad till eller nåt
#41 vi köpte en sån förra året till Peppe & Sotiz. dom rörde den inte på hela sommaren så vi fick slänga den sen
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#42 Köpte en sådan balja till Lyrik för många år sedan - den blev orörd av honom. Däremot var den kul att sparka på, tyckte hans hagkompisar…
Mineralstenar tycker jag är onödigt att köpa, då ger jag hellre mineraler i fodret. Däremot funderar jag på att köpa en sten med obehandlat salt - sk Himalayasalt. Det är salt i sin naturliga form så som vi är skapta att äta salt. Innehåller alla de ämnen i salt som vi (och hästar) behöver. Jag tror att det är mer hälsosamt för djurenm och dessutom ett mer komplett tillskott för dem.
ren saltsten - gi mineraler i foderet om det är nødvendigt.
för mycket mineraler är inte bra det hellre
#41 jösses då! då blir det dyrt! Har ingen aning om det är bra att det äter så mycket.. Men vårt hbl äter en del hon med men inte shettisplutten.. Du får nog höra med ngn!
ska bli hemskt kul att få följa hur det går för er!!

#47 Jo det blir dyrt…men jag tänker inte köpa fler sådana baljor, inte med den åtgången.
Dom som äger gården har selen stenar som vi ska lägga ut tillsammans med den rena saltklossen…det blir nog bättre.
Sen fick jag veta igår oxå att anledningen till att den gick åt så fort var att knäpp hästarna stog och stampade och skrapade med framhovarna i baljan så mineralklumpen gick sönder sen trampade de ner smulorna i marken *suck*
Jag ska anmäla oss till två amatörutställningar så fort propparna kommer ut :o)
Spännande och pirrigt…men jag ser det mest osm miljöträning och som en rolig grej för oss båda.
Salt och mineraler låter ganska "två flugor i en smäll" så jag skulle absolut köpt med mineraler.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
#48… gud va spännande! Då MÅSTE du ha ngn som fotar lite så vi här ute får lov att "vara med"!!!
Det kommer säkerligen gå jätte bra!
Har märkt att vårt lille bus också står och stampar och trampar… han välter även ut vattnet och drar iväg med en hundraliters tunna ut i hagen!:O)
#48 Var igår på Gg för att köpa Miner Grön till Lyrik och köpa ut en salsten till min kompis häst Besten (har fått magsår nu
).
Köpte en stor saltbumling 10 kg för 40 kr. Hon ville även ha mineralbaljan, men de fanns inte på Gg i Uppsala.

#50 Jag kommer få med mig en liiiten fan club så jag ska nog sätta en kamera i var hand på dom :oD
#51 Du få åka till Gg i Vidbo ;o)
#52 Nä, hon får åka dit själv, inte jag som ska ha den.
Lyrik gillar visst sin Himalaya-sten - syns gnagmärken på den. Saltstenen (kraft) helt orörd.

#53 Funderar på att köpa en sådan Himalaya sten att hänga in i Mirabils box i höst.
#54 Finns på www.stallboden.se
Betalade 98 kr för min, plus frakt, men jag passade på att shoppa annat oxå.
Men jag läste på Buke att himalayastenar ska inte vara så bra.

#55 Varför inte det?

Varför är dom inte bra då?
#55 Det var mkt tjafs om den, kommer inte ihåg vad. En lång tråd på Foder.

#48 det är därför du ska lägga den i ett däck..
tror ni inte det är bluff o båg med alla olika sorters saltstenar? bara för att få sälja?

#59 Mineralbaljan låg i ett däck men de stampade på den ändå *mutter*

#51 Har besten fått magsår?! Trist! Hälsa Arianne och krama från mig och Mangis.

#60 jasså? vad störigt. jag vet ngn på shetland som hade en jättefinurlig sak med tak över till saltstenar och mineralbaljor… kommer inte ihåg vem bara. :S
#61 Ja, igen! Han fick magsår i höstas med. Blev då inlagd på Ultuna flera dagar eftersom han slutade äta. Fick äta dyr magsårsmedicin *2.
Nu slutade han äta hösilage igen, de var inne på Ultuna igen för att titta hur det såg ut i magen - magsår. Fick en kur magsårsmedicin igen. Går på bete nu i Västeråker (förra stallet) eftersom hennes vanliga stall inte har dygnet-runt-bete, bara dagbete. Hon vet inte hur länge han kan klara sig, har dåliga luftrör oxå.
#59 Stod om dem i nyaste Ridsport. Om att det är dyrt att importera stenar när det finns saltsten redan i Sverige.

vi har en 10kg saltsten (en 4kantig) sen har vi en vanlig mineralsten, så hästarna kan välja vad dem vill ha
Jag har köpt en saltsten (kloss) och en minerallburk så dom tar vad dom vill. Kan säga så här saltet går åt iaf när det e varmt. Tycker synd om alla som struntar i saltsten i hagen, nu har jag vart o köpt småsaltstenar (såna man har inne) som jag tar med mig till en som inte har saltstenar i hagen o går å dumpar några här å där. Då mår jag bättre när jag vet att dom behöver det. Rätt skojj å visa dom vad man har med sig dom blir så glada å en åt som upp som en sockerbit så det blidde 3 i den hagen så dom skulle ha iaf nån dag. Så nu får jag köpa nya igen ska snart upp dit å hälsa på hästarna igen å dumpa av lite salt.
Det är bara Sagge som slickar på stenarna i hagen (1 krafft salt, 1 mineral, min gubbe rör dem ej.
Sagge leker med dem!
Kan det vara farligt att en häst nästan aldrig slickar på saltsten/mineralsten, äter inte salt i maten?