Lastningsträning
Hej! Min häst är extramt svår vid lastning och jag letar nu efter någon som håller på med Natural Horsemanchip och som erbjuder lastningshjälp/träning i Skåne (södra skåne).
Min häst slänger sig, stegrar, fryser fast, vägrar gå mot transporten…ja hon har testat alla varianter faktiskt. Jag har läst en del och försökt börja lastningsträna henne själv och det kom så långt att hon faktiskt var med halva kroppen inne i transporten (då hade jag och en vän suttit inne i transporten och pratat i 20 min ca och då och då smackat på henne, som stod utanför, och erbjudit henne godis) men sen var det precis som att hon kom på sig själv och backade snabbt ut igen.
Känner ni till någon tränare, eller kanske är själv, så berätta gärna! Eller om ni har egna erfarenheter och har tips på hur man kan träna :) Tacksam för ALLA svar! :)
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
Hej,
Jag hade också problem med att lasta min häst men fick hjälp av min NH-tränare och idag kan jag lasta honom i frihet (utan grimma), jag pekar på transporten så går han in. Han har helt enkelt lärt sig förknippa transporten med något positivt (vila och godis). Jag var väldigt konsekvent i början, lastade honom varje dag i en vecka och sen dess så lasttränar jag bara då och då för att kolla av, och för att jag tycker det är kul att utveckla det. Det är kul med lastning!
Det är viktigt att du vet varför din häst inte vill gå in, om hon är rädd eller dominant. Troligtvis är hon rädd och då fungerar det inte att locka med godis. Du kan självfallet använda godis som positiv förstärkning men inte som lockbete. Kolla på natural horsemanship iFokus, där finns en tränarlista och där kan du förhoppningsvis hitta någon som kan hjälpa dig!
Lycka till