Hö
Hur mycket hö/hösilage får din häst per dag? Skriv gärna också om det är en stor häst eller ponny 
(Ni som har fri tillgång kan skriva ungefär hur mycket hö det går åt, om ni har koll på det)
Min häst (164 cm, halvblodstyp) får normalt 12 kg hösilage/dag uppdelat på 4 fodringar, plus 1-2 kg halm till natten. Nu när det är som allra kallast får han 14 kg/dag.
Han har mycket växtlighet i hagen, så sålänge det inte är snö äter han en del av det också.
Det är lite svårt att säga exakt då de delar på hö i hagen men ett stort halvblod, en kräsen islänning och en mellanrund shettis äter upp en storbal på ca två veckor. Då får min shettis kanske runt två-tre kg hö inne i boxen och resten i hagen.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Fri tillgång vilket är ca 15-20 kg var för en D-ponny och en storhäst.
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Russ, c-ponny, 7 kilo och 8 kilo om det är under -10.
Skynda långsamt så går det fortare.
Vi har lösdrift med fri tillgång på hö. Det går åt c:a 75-80 kg om dagen till 7 ponnysar, tre vuxna russ, två vuxna shettisar och två russföl. Det blir drygt 10-11 kg per ponny och dag.
Wiktor får 5 kg hö/dag varav 1 kg är ute i hagen till lunch, resten i nät inne i boxen. Vet dock inte om han äter upp all lunchen själv. Bengan får 2,5 kg högvarv 1 kg är lunch ute i hagen. Mycket möjligt att han äter upp delar av Wiktors lunch också. Bengan har fri tillgång till halm, men behoven täcks av höt. Båda är shettisar.
MVH
Sofie

Har en d-ponny som får 10-15 kg hö + 3-5 kg halm. Han har fri tillgång både inne och ute, men med nät inne.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Coda får 7,5 kg om dagen delat 2,5 1,5 3,5. Han är en stor b. Till sommaren får han 2,5 2,5 2,5.
travare 29 år, så mycket hon orkar (ca 16 kilo)
hbld 6 år, 12 kilo
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Gud vad vissa hästar får lite . Min Häst tränas för att tävla får 20 kg hö och är ett halvblod
#10 häst tränas att gå på 20 halvblod?
MVH
Sofie
Ja :)
Halvblod 166 cm 9 år 12 kg/dag, Halvblod 174 cm 5 år - 13 kg/dag, halvblod 162 cm 3 år - 17 kg/dag D-ponny 9 år - 8 kg/dag C-ponny 12 år - 7 kg/dag
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#12 Såg att du ändrat meningen i inlägget. Nu förstår jag vad du ville ha sagt från början. :)
MVH
Sofie

#10 Alla hästar kan inte få så mycket hö. En del blir lätt feta och det beror ju på vad för hö man har. Alla kan inte hitta det perfekta höet. Och vissa hästar orkar inte äta mer.
Skynda långsamt så går det fortare.
#10 Om din häst får så pass mycket hö behöver den säkert det. Du tränar den förmodligen mycket hårdare än de flesta andra. 
Jo ni har absolut rätt men i bland när man hör att tävlingshästarna går på 9 kg blir man lite fundersam när ens häst går på 20 kg. Alla är individer och kan inte äta mycket mer men jag brukar va varsam med magen också och motverka magsår och en frustrerad häst efter träning ,under träning det är en diva om hon inte är mätt och då går det inte att arbeta . Så Hö måste finns till hands.
min häst får 9Kg på 3 måltider… han är en kalblodskorsning på 8 år.. å kan tyvärr inte gå på mer då han står still nu.. men äter med SMHN
#17 Ja, hellre en något för rund häst med bra mage än en slimmad häst med magsår.
#19 absolut helt rätt så tycker jg med .
Min ponny får 7 kg hö per dag + fri tillgång på halm inne ( ca 1 kg /dag)
ute får hon ca 1 kg halm vid varje fodring ( morgon + lunch )
men vi ska ändra snart så det blir fri tillgång ute också på halm (:
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !