Ny lag
Är det någon som har hört hela "ryktet" om att de ska ändra lagen för B-körkort och köra transport ?
Jag har hört delar här och där men inget direkt konkret !
Av vad jag hört så ska de ändra lagen så att man får dra tyngre på enbart B-kort….4300kg eller nått sånt!?
Någon som vet mer säkert ?
Det ska ha stått i både tidningar och sagts på tv men jag har missat allt :o(
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Hej! Kolla på vägverkets hemsida. http://www.vv.se
Ett enhetligt europeiskt körkort införs (060328)
Hämtat från Vägverkets hemsida 
Flera nyheter för svensk del
För svensk del innebär direktivet flera nyheter. Det kommer att bli möjligt att med B-körkort dra fordonskombinationer upp till 4250 kilo. Idag är gränsen 3500 kilo. Vidare kommer två nya körkortsbehörigheter att införas. C1 för lastbilar max 7500 kilo och D1 för bussar för max 16 passagerare.
Viktgräns höjs
- Det är glädjande att vi lyckats fatta beslut om körkortsdirektivet som också EU-parlamentet ställer sig bakom, kommenterar Ulrica Messing det nya direktivet. För svensk del är det särskilt glädjande att vi fått gehör för vår fråga att höja viktgränsen till 4250 kilo för dragbil och släpfordon som dras med B-körkort.

Införs detta 060328 (idag) eller när….det kommer inte riktigt fram i texten på vv sida heller 
Mvh CBA
Låter ju hemskt bra då det blir "säkrare". Man kan ju då ha en större och starkare bil att dra med.. frågan är.. kan man kanske tom kunna köra två i boogie!!!!!

Ja precis !
Jag och Neywaz jublade när vi hörde detta då vi kommer åka iväg tillsammans med två hästar en del :o)
Nu i lördags var vi till Waxholm på en ordnad träningsritt på ca 18km, jätte roligt…men jag har fått en liten föraning om hur det kommer bli den 9/4, Nasse blev lite pigg men lugnade sig efter halva sträckan ;o)
Mvh CBA