Normala hästar?
Jag har alltid undrat, finns det "normala" hästar? Jag menar hästar som du bara kan ta från hagen sätta dig upp på och rida iväg utan problem, även om du inte vore beknat med hästen.
Börja bara tänka på det då vi hade bekanta till oss idag vars ungar såklart ville rida. Till och med med ett litet barn på ryggen började finnen bråka. Syrran hatar finnhästen efter att hon första gången red på henne, ja ingen riktigt gillar henne, förutom matte då!
Kan ni låta andra människor rida ut på era hästar ensam? Eller kan ni själva rida ut utan problem, också ensam? Jag tycker att de flesta hästar har problem på detta område. Jag vill ha snälla, okomplicerade hästar!!

Min dotters ponny är helt problemfri när det gäller att ta från hagen och rida ut på. Oavsett om hon ska ridas ensam eller med sällskap. Hon är kol lugn i alla väder. Och vem som helst kan sitta upp på henne, hon står snällt och väntar. Och trilskads inte.
Men då har hon ju sitt mindre trevliga sätt i stallet i stället. Så vad gör man. Helt okomplicerad är hon således inte. Men vem som helst kan ta hand om henne egentligen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
gorm är helt problemfri när det gäller det mesta.. förutom att han är lite fjantig ute men han är så himla snäll.

Athena är ingen nybörjarhäst, men det är inga problem att rida henne vare sig ute eller i paddocken. Helt nybörjare sätter ja inte upp på henne utan att jag själv leder men kan man rida lite så är det inte några problem med henne.
Dom två andra är ju unghästar och inte inridna så där går det ju inte att säga så mycket om hur dom är att rida men Kiara kan vem som hälst gå ut och gå med i skogen och Ametist låter jag ingen annan en mig själv jobba med då han är hingst.
klart det finns! min tova är rätt problemfri. men vissa dagar kan hon vara lite busig, så man får först kolla vilken dag hon är på.. har hon en vanlig dag så kan jag slänga upp vem som helst… i princip alla ridskolehästar är ju åxå problemfria…

-Men visst är det härligt att hästarna har personlighet och inte maskiner?
-Alla mina hästar har sin egen personlighet, är ganska lätt/välridna bara rätt ryttare rider;)
-Men visst är det skönt att hålla på med hästar som det inte bara är en kamp runt och där man skapar sig en massa konstiga rutiner kring bara för att vardagen med hästen ska fungera.
Efter att haft så mkt unghästar har jag lärt mig att tycka att hästen gärna får ha mkt personlighet men ändå lätthanterlig för att man ska trivas ihop.
mvh Linda

Pimmen är lättare att få att lyssna när man rider ut med honom själv, annars är han så koncentrerad på den andra hästen hela tiden.
Vad det gäller att sätta andra på min häst gör jag inte så länge jag inte vet att människan i fråga ridit honom innan och hanterar honom. Han är inte svårt så sätt utan har mer sina dumheter vissa dagar och testar alltid nya ryttare. Är man inte riktigt bestämd mot honom när han börjar med sina dumheter så tror jag att det kan gå ganska illa. Jag var rädd själv för honom i början, men nu har han fattat att han inte kan skrämma mig längre. Jag började markträna honom och fick han att börja lyssna så sätt. Inte glad över huvudtaget att sätta någon på min häst om jag inte är närvarande. Har svårt att lita på att folk är som jag vill med hästen.
hmmm… Wieta skulle jag inte sätta upp ngn på själv då hon inte gillar att gå ensam… Hon har lunkat runt med min son på ryggen men hon är inte hundra om ni förstår vad jag menar?
Wanilj är ju inte inriden men hon är helt okomplicerad att ha ensam faktiskt, för att vara så lite hanterad, att gå på promenad så skiter hon fullständigt i om morsan springer och gapar i hagen brevid vägen där vi går*skönt*!
Men det gäller ju att du får tag i henne först!!!
I hanteringen är hon mkt bra och har full koll men hon är än så länge "beredd" hela tiden och jag litar inte på att hon inte skulle kunna springa omkull ngn i blotta förskäckelsen.. Men är allt lugnt och städat så går hon inte in i ditt område.. Men hon är en "vänlig" häst som inte vill utmana ngn..
våran shettis är en bra nybörjarhäst då hon är väldigt snäll att både sköta och rida. sitter ett mindre barn på henne går hon så försiktigt
men när min dotter rider henne vet hon att hon kan vara mer pigg
fast hn skulle aldrig dra iväg med någon 
min arab är också en bra nybörjarhäst i paddocken, men vid uteritter är han ganska pigg, så honom lånar jag ej ut till nån, inte ens dottern får rida ut med honom.(fast jag tror hon skulle klara det) det är bara jag som är lite larvig….
men som sagt .. i paddocken är han en ängel!!
Det är just det som är problem med finnen att hon vill inte ridas ut ensam. En tid gick det bra men nu när hon stått mera under vintern har hon blivit nervös när hon ska ut ensam. Det skulle vara så skönt om man bara skulle kunna hoppa upp på hästen och rida iväg på en skön avslappnande ridtur istället för att måsta bråka hela vägen. Men det är just det med henne att det ska testas på alla nya ryttare. Tidigare tyckte jag det var ganska skoj att det bara var jag som kunde rida på henne men nu är det inte lika roligt längre..
Tacka vet jag isisen! På henne kan man slappa och fast hon skulle börja trilskas så känner jag henne ut o in så det är lungt, jag vet alla hennes små knep som inte fungerar för henne mera ;) På henne vågar jag också låta andra människor rida, int helt ensamma för hon vet när hon får övertag och då gör hon som hon vill. Men jag upplever det mera som bus från hennes håll, med finnen är det mera allvar.

jag har inga problem om nån vill rida min häst ute om personen bara rider som jag säger….
Shettisen jag hade när jag var liten var perfekt, han gick med på vad som helst och kunde sätta upp vilken unge som helst och skicka ut honom i skogen, ungefär… Han tog hand om den :)
Senaste sköthästen jag hade, chicken, är lite likadan. Hon som rider honom nu, hennes sambo som har varit livrädd för hästar har suttit på honom några gånger och travat. Det känns härligt att veta att det är lite mitt jobb att han är så säker :D
Sure, betalar du flygresan så är jag ledig i september NÄSTA år, som tidigast :P Har fullt schema tills dess…
Hmm, min tidschema är också ganska stram för i sept i sept detta år så finns hon inte mera.
Nej, det är väl bara att ta tjuren vid hornen och börja jobba på det snarast. "Själver är bästa dräng", heter det ju.
Japp, och om inte annat lär man sig mycket på kuppen ;)