Utåtpekande tår
Jag har precis fått medryttarhäst och börjat rida igen efter ett ettårigt uppehåll, och skulle vilja ta tag i ett av mina huvudsakliga sitsproblem - nämligen mina ostabila underskänklar och utåtvridna fötter/tår.
Jag har en tendens att vrida hela skänklarna så att tårna pekar utåt och knäna kniper i sadeln, främst i galopp (är inte riktigt lika illa i skritt/trav). Jag antar att det är ett balansproblem då jag "kniper" med benen så pass mycket. Jag har precis återhämtat mig efter en ryggoperation (därav det långa riduppehållet) och saknar alltså ryggmuskler, samt har en stelopererad ryggrad som gör att jag har svårt att vara mjuk och följsam på samma sätt som innan min operation. Det är givetvis bara en vanesak och något jag måste träna upp. Jag har även en diagnos i mina fotleder, lösa brosk- och benbitar, vilket gör dem ostabila. Allt detta gör att tårna pekar utåt och jag hamnar i obalans.
Har ni några bra tips på hur jag kan träna fötterna att ligga längs med sidan på hästen istället för att vridas utåt?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Försök tänk på det hela tiden när du rider. påminn dig liksom hela tiden. sen får du nog träna upp musklerna lånsamt och i rätt possition.
Mvh/Ellen<3
Ett tips är att gå till gymmet och sen förklara för en pt vad det är du har för problem i ridningen, vad dina styrkor/svagheter sitter så kan dom hjälpa dig att ta fram ett träningsprogram som passar dig och hjälper dig i ridningen om du inte redan gör det! Sen om man vågar, vill och har en snäll häst så kan man fästa stigbyglarna i sadelgjorden så du har dom i rätt läge och dom inte kan flyga ut när du galopperar.. :)
Rid massor utan stigbyglar är nog mott bästa tips. Försök hela tiden tänka på att slappna av och sjunka djuuupt ner i sadeln, utan att klämma fast med fötterna. Känner du att du tappar balansen håll fast med knäna istället! Men som sagt, viktigast är att slappna av och så kommer det med träning. :)
Skaffa lutande stigbygelplattor, vet att det hjälpte en vän till mig som hade en svag fotled/vrist.
Och en lätt övning att göra är att ställa sig i närmsta trappa med bara tårna på ett trappsteg och trycka sig själv ner och upp om du fattar.
Tack för bra tips! Ska testas :)
Det jag funderar på själv är om det kan hjälpa att länga stigbyglarna och alltså våga släppa ner hela skänklarna och sjunka ner i sadeln mer. Jag är ganska van vid "allroundläder", alltså varesig hopp- eller dressyrläder, men det är dressyr jag ska rida med denna häst och det känns som att om jag kanske bara behöver vänja mig vid att rida med längre läder så faller resten på plats. Ska prova det också och se om det hjälper.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling