Dressysadel sökes
Jag har så smått börjat leta efter en dressyrsadel till min ponny. Har lite svårt att hitta nån. Det ska vara en 16"-sadel och kosta max 5000 ungefär. Ny eller begagnad spelar ingen roll. Nån som vet nån som säljer eller tillverkar 16" dressyrsadlar?
Skynda långsamt så går det fortare.

sök på 16 dressyr på hästnet så hittar du över 200 st. =) hoppas du hittar någon där som kan passa!
jag har en nesten ny dressy jensen sadel xw och 16 i setet

XM är nog alldeles för brett. Men det är så olika mellan olika sadlar så det är svårt att säga.
Jag har en Stübben Tristan Deluxe, den är iofs 17", eller möjligtvis 16,5", men ganska liten i sitsen. Vet dock inte hur stor bommen är men sånt går ju att kolla upp.
hva er det for bom widde du most ha til din häst?

#4 Behöver en 16" du hästen är liten och jag kan inte sitta i en större sadel för jag bara halkar runt.
#5 Han har haft vid innan men den var för bred men som sagt, det skiljer så mycket mellan olika märken och sadlar.
Det finns ett fåtal Stübben i 16" och man kan hitta fina exemplar begagnat =)
Med vänliga hälsningar
Chess
hm du får ta inn en sadel provar sen det er mycke knepig och få en sadel til och passa noen sadler er svangt noen er rake och en M elelr W sadel kansje inte passa i ett merke men kan i et annat

Jaha, här hittade jag min gamla tråd
.
Kan säga att jag idag har en Maxam-sadel XXW och den är för smal.. Inte för att han är tjock eller så för det är han inte. Nåja, några kilo till övers har han ju (plus vinterpäls just nu) men inte så att sadeln skulle hamna på manken. Har svanskappa på och då funkar det någorlunda.
Har tittat lite på Jensen-sadlarna. Nån som har en sån? Har det funkat bra med att ta mått själv och få sadeln att passa bra?