Fjordingar/Nordsvenskar
Har en liten fråga ! Kan Nordsvenskar och Fjordingar vara ute hela vintern med vintertäcke på ? Klarar de av det ? Tacksam för svar :)
Är hästarna vana vid detta och har yta att röra sig på samt vindskydd så brukar det ej vara någon fara. Många gånger är inte heller täcke nödvändigt, tänk hur många hästar som går på lösdrift året om. Det viktiga är att de grundläggande behoven som mat, vatten och vindskydd är tillfredställda, sedan är det mer naturligt för hästar att få vara ute och röra på sig istället för att stå stilla inomhus.
1# Måste man ha ett vindskydd ?:)
Någon form av vindskydd ja, om det är uppbyggt eller naturligt anser inte jag gör skillnad, dock har lagen krav på att det skall vara en byggnad som hästen kan gå in i och få skydd av. Se nedan.
"Utevistelse på vintern och ligghallar
Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får
hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall.
Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste
hästen vara lämpad för det.
Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden
ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger
hästen skydd mot väder och vind, samt en torr och ren liggplats. En
ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den
öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge. Även terräng,
underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga." Jordbruksverket
Min medryttarfjordis går på lösdrift utan täcke, funkar jättebra(hon ser ut som en isbjörn xD)! Ligghall eller vindskydd måste man ha, precis som #3 säger. Om hästen har god tillgång på grovfoder så äter den sig varm.
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
Tacksam för alla svar :)
Menar du hästar som går på lösdrift? I såna fall så brukar inte ens de mest frusna hästarna behöva täcke på vintern. Jag är ju själv för att ha så lite täcken på hästarna som möjligt, är de installade är det lite annorlunda eftersom det blir onaturliga temperaturskillnader som de inte har möjlighet att vänja sig vid på egen hand. Fri tillgång till mat och en bra halmad ligghall är bättre än täcke i de flesta fallen :)
Har de en bra ligghall/vindskydd och hö dygnet runt (fri tillgång) fryser de inte.
sasha_setter; har du en häst som går ute dygnet runt vintertid utan att få ordentligt med grovfoder? Det låter långt ifrån okej…
Hon får hö dagligen och verkar inte direkt må dåligt av att inte ha fri tillgång på hö, men det är inte min häst så… Vet inte om det spelar någon roll men hon arbetas inget just nu..
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
sasha_setter; ja, men det är skillnad på fri tillgång och på "bara en tuss hö", alla hästar passar ej på fri tillgång. En tuss brukar man ofta säga att man ger samtidigt som man gör i ordning hästen inför en ridtur eller liknade och jag har aldrig sett någon som syftar på en mängd över 1 kg med det begreppet.
Samtliga hästar behöver sin dagliga ransonering, mer hö fordras vintertid då djur förbränner mera när de skall hålla värmen. Hö (eller motsvarande) fordras oavsett om hästen arbetas aktivt eller ej.
Ok, vet inte exakt hur mycket hon får. När vi kommer dit och hon har fått hö finns där kanske 250 g, men hon äter fort ;D Att ha Molly på fri tillgång skulle inte gå. Hon skulle bara äta upp allting på en gång, he..
sasha_setter; det låter märkligt… Men räknar du in det hon får under dagtid när ni är där och skall rida, eller under hela dagen inräknat med både frukost och kvällsmat?
Får hästen inte ordentligt med hö, ej nödvändigtvis fri tillgång, men en normal dagsranson, så är det något som skulle kunna klassas som djurplågeri…
Jag vet inte hur mycket mat hon får under hela dagen, men mat får hon och djurplågeri är inte att snacka om!
Tussen har jag dock bara sett då vi kommit dit dagtid. Det är bara då vi är där.
Så länge hästen får ordentligt med foder är jag mer än nöjd, men när du anger mängden som gram, eller ett kvarts kilo som ovan så blir nog de flesta oroliga…
Jag vet inte om det är "lite och tugga på tills du får resten" hö, men förmodligen. Hon mår hur bra som helst!
Hon är jättetjock(!) men har fri tillgång på halm som grovfoder. Hö har hon ca 1kg om dan (under den tiden jag och Sasha är där). Håller med om att det låter hemskt lite med ett kvarts kg hö men hon har fri tillgång på ett annat grovfoder.
Oj, glömde att nämna halmen… He, klantigt av mig!
Halm är ej ett bra grundfoder foder, halm saknar bland annat protein…
"För att hästen ska må bra behöver den utfodras med minst 1 kg torrsubstans per 100 kg kroppsvikt och dygn. En häst som väger 500 kg ska ges minst fem kg torrsubstans varje dygn, men gärna mer. Fem kg torrsubstans motsvaras av 6 kg hö, eller av 8,5 kg hösilage med 60 procent ts-halt. Allt beror på hur mycket vatten grovfodret innehåller och hur mycket av det du minst måste fodra. Observera att grovfoderregeln talar om hur mycket grovfoder hästen MINST måste ha, det är i de allra flesta fall bättre att ge hästen mer grovfoder än den minst behöver. Så här räknar du ut mängden torrsubstans:
Kan tillägga att hon går på lösdrift och hon har ca 2 hektar att beta på och att det vi ser(ca 1 kg) inte inkluderar morgon och kvällsfoder.
Hästar kan ej beta på vintern när det är is och snö, utan förbränner istället mer energi på att hålla värmen, därav diskussionen…
Förhoppningsvis saknar ni endast insikt i den aktuella personens fullständiga foderstat, dock viktigt att påpeka för TS att lösdrift fordrar ordentlig tillgång på foder för djuren.
#8 Hästen på bilden ser bukig ut och saknar muskler, hon ser inte tjock ut ett dugg.
Finns såååå många personer som tror att man kan fodra sin häst med enbart/mest halm. Visst kan man ge det som tidsfördriv om dagarna men hästen behöver sitt hö för att må bra.
Som svar på frågan som TS ställde- alla hästar oavsett ras kan vara ute dygnet runt året runt
De är gjorda för att röra på sig och att leta mat så de mår bara bra av det.
Hästen i #8 ser absolut inte tjock ut, nej … Men det kanske är perspektivet i bilden.
#24 Det är perspektivet!;)

Dålig bild och mycket päls men hästen ser snarare muskelfattig ut och med lite bukmage.
Inga muskler + mycket fett + mycket päls = Molly Dock ska musklerna jobbas upp och magen ner!;) Jag lovar hon mår bra!
sasha_setter; jag säger som alla andra i denna tråd, hästen ser inte ett dugg fet eller ens överviktig ut, däremot omusklad…
Molly har klacefierats som "överfet" av veterinär, men som sagt skall hon börja jobbas nu.
#23 Jag ger mest halm, till Bengan. Han får 2,5 kg hö/dygn och resten halm. Det är för att han inte ska gå utan mat för länge och nu finns det alltid halm att pyssla med i hage och box. Jag gissar att det är likadant med hästen på bilden. Jag tror också att den hästen får mer mat än min shettis :)
MVH
Sofie
sofiek90; halm innehåller ej allt en häst behöver, du måste för att hästen skall må bra komplettera det fodret. För mig är halm ett strö, ett boxunderlag och kommer aldrig att bli ett foder…
#31 Och jag anser inte att betfor är ett grovfoder. Men halm är ett grovfoder och kan mycket väl komplettera annat grovfoder för att öka tuggtiden. Min shettis får allt han behöver och lite till på 2,5 kg hö + ½dl mineraler. Men han måste tugga på något annat än på min jacka och mina fingrar… Vet du vad fjordingen på bilden får för mat genom att titta på en bild? Kanske är grovfodret såpass näringsrikt och har för höga värden för att en lättfödd fjording ska kunna få 20 kg + av det varje dag? Då är halm ett bra komplement.
Att medryttare inte har 100% koll på vad hästen får för mat är väl ingenting konstigt om de inte behöver fixa någon mat?
MVH
Sofie
sofiek90; hur kom betfor ens in i diskussionen?
Det jag vet om fodringen är det de i tråden angivit, ej genom att kolla på en bild. Har du ens läst tråden?
#33 Du sa att halm för dig inte var foder utan strö - jag skrev att betfor är för mig inget grovfoder som kan ersätta hö. Jag har läst hela tråden, har du? Det som stör mig är att flera skrivit att medryttarna inte tar hand om hästen - det är hästägarens ansvar att se till så hästen mår bra. Medryttare kan säga till om något är heltokigt, men det är ändå ägaren som har huvudansvaret. Att säga att medryttare som träffar hästen regelbundet, på riktigt, har fel tycker jag inte är rätt. Hästen får halm, so what? Många hästar och ponnyer får halm. Min ena ponny är ett exempel, han får mer halm än hö och klarar sig ypperligt på det. Att hästen får 0,25 kg (250gram) foder när medryttare är där är inte heller konstigt - Bengn får 0,3 kg hö (300gram) på morgonen. Fjordingar är, av min erfarenhet i alla fall, lättfödda och om hästen får i sig vad den behöver genom hö/hösilage så är det väl inget fel att komplettera med halm?! Hästen har fortfarande ett tuggbehov på 16-18 timmar/dygn.
MVH
Sofie
Sofiek90; jag har inte skrivit ett ord om betfor… Jag förstår inte hur det är intressant i diskussionen om hö/halm som grundfoder? (När du endast konstaterar att du ej ger det.)
Ingen har skrivit att hästen ej får äta halm, däremot att halm ej kan ersätta hö rakt av. (Det jag skrev är att mina hästar aldrig fått äta halm, de som äter av den, får spån i boxen istället.)
#35 Läs dina inlägg, så kanske du förstår mina svar. Du skrev: "För mig är halm ett strö, ett boxunderlag och kommer aldrig att bli ett foder…" Då svarade jag med att jämföra med betor, eftersom det för mig inte är något grovfoder som kan ersätta hö, halm, lucern, hösilage eller gräs. Jag har Inte skrivit att jag inte ger betor?! Jag har skrivit att jag inte tycker det är ett grovfoder. Precis som du skrev att du inte tycker halm är ett grovfoder. Det var en jämförelse eftersom betfor är grovfoder likväl som halm. Jag föreslår att du läser igenom alla inlägg och sedan svarar.
MVH
Sofie
sofiek90; men det är ju inte logiskt? Ingen har påstått att betfor är ett bra foder, däremot har halm diskuterats. Sedan har jag aldrig sett någon som använt betfor som strö i en box/spilta/utebox.
Läser du mitt inlägg så skriver jag att halm enligt mig är ett foder i inlägg nummer 31, grovfoder är inte ens med i det sammanhanget.
Denna diskussion ger inget, utan det handlar endast om dumma kommentarer som inte har med ämnet att göra.
Sammanfattningsvis: Det är ej hälsosamt att fodra en häst med endast halm då det ej innehåller protein och det en häst behöver, lagen kräver vindskydd i hagen om du skall ha hästar på lösdrift. Det är viktigt med riklig tillgång på grovfoder och vatten framför allt om du skall ha en häst på lösdrift vintertid.
Fast om halm inte är ett foder så är det inte heller ett grovfoder. Och det är ju just det det är - ett grovfoder. Att du inte låter dina hästar äta halm är en sak, men säg inte att andra gör fel för att deras hästar äter mer halm än hö eller hösilage. Fjordingen kan mycket väl få i sig allt den behöver genom att äta mer halm än hö/hösilage om det är såpass mycket energi, protein och mineraler i att tuggbehehovet inte tillgodoses med endast hö/hösilage.
MVH
Sofie