Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 1919 ggr
ebengtssson
2

Täcken ökar risken för fång?

Hittade en tråd på bukefalos där det pratade om halstäcken. Det var en som kommenterade detta

"Jag var på Irland för några månader sedan, köpte då en hästtidning som verkade intressant. Vilket faktiskt fick mig att ändar uppfattning om täcken, och mer "klä av" min häst än "klä på mer".
Det var om fång, och olika forskare, kunniga hästmänniskor och iakttagelser av klimatförändringar och därigenom foderförändringar hästar får (tex att det inte fryser alls över vintern ibland) gjorde att fångfallen ökade dramatiskt.

Ngt som enligt den enligt mig mkt seriösa artikeln visade var att det ökade användandet av täcken och/eller tjockare mer heltäckande täcken, spelade in! För hästar ska naturligt göra av med i allafall en viss mängd energi på att värma upp sin kropp, ngt den inte behöver när det blir varmare och hästen täcks MER. Vilket resulterade i mer fettbildning, och det fanns påvisat enligt dem att redan små mängder överhull på fel ställen av hästen lätt ledde till fång."

Nu är tråden några år (12 år) men kan det ligga något i det? Känns som jag är lätt påverkad men i min värld kan det faktist stämma till viss del. Fången ökar och "påklädningen" av hästar ökar med=kan ha ett samband.

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

WinterPrince
0

Jag tycker också det är logiskt, men nog krävs det att hästen ligger rätt högt i hull från början. Täcket blir kanske det sista som får bägaren att rinna över.

Jag tror inte det är någon större risk på en häst i normal hull.

Jag har själv min häst helt täckeslös, även idag när det är -18 grader.

Annette
0

Fettansamlingar på vissa ställen, tex späcknacke, har länge ansetts öka risken för fång.

Brollan1
0

Kan bara säga att jag håller fullständigt med.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Peppe
0

jag tror de petar i fel ände.

Har hästen rätt foderstat, dvs inte för mycket energi så blir den inte fet även om den har täcke. Det är inte täcket utan fettet som ger fång, och det påverkar man genom foderstaten.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

sofiek90
3

Så om alla vill ha friska hästar ska de slänga alla täcken? Kan inte ägarna försöka få hästarna mindre tjocka istället? Mer motion och mindre energi i maten? Det är väl även skillnad på häst och häst, ponny och ponny.

MVH

Sofie

Tusen
0

Mer motion och mindre socker.Det är sockret som ger fång.

Annette
0

Det finns massor med orsaker till fång. Hormonella rubbningar som tex cushings är en orsak.

Brollan1
0

Bästa sättet att undvika fång är att hålla igång hästen hela tiden och hålla den i normalhull.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

ebengtssson
0

Som sagt, jag hittade denna kommentaren och tyckte det lät lite logiskt i mina öron, det kanske är inte är hela sanningen om fång men kan säkert vara en del av orsaken (tillsammans med mycket socker, lite motion o.s.v) Bara nyfiken, mina hästar har inte fång.

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Birke
1

Fång i mitt huvud är ett mysterium.

Kärnfrisk 14åring (dock frisk nu) fick fång mitt i vinter-12, utan täcke, med samma kraft (betfor, mineraler, morötter), hö och motionsvanor som hon haft hela livet. Förlorat 2 ponnier tidigare i fång, usch för den sjukdommen.

sofiek90
0

#10 Min lilleman fick också fång mitt i vintern förra året. Bästa konditionen på flera år, slank och fin i kroppen då det var i stort sett bara muskler. Aldrig haft några tendenser till fång innan. Men det kom ändå. Han är frisk nu och har inte haft några tecken på återfall, peppar peppar.

MVH

Sofie

Brollan1
0

Tusen
0

En av våra fick också fång förra vintern då hon var dräktig. Inget var annorlunda mot tidigare. Troligtvis var det mögelsporer i höet som orsakade hennes fång för vi hade ett par dåliga balar förra året. Veterinärerna gissade på allt möjligt men fann ingen direkt orsak. De tyckte det var väldigt konstigt och det är det som är det luriga med fång. Hästar kan få fång av allt möjligt, tydligen. Det som nämns i artikel (#12) är de vanligaste orsakerna.