lösdrift hjälp
har funderingar på att bygga lösdrift.
läste på någon sida om regler för lösdrift men fattade ingenting.
tänkte om någon här kanske kunde hjälpa mig?
hur stor ska en lösdrift vara för 3 stora hästar?
Minst 80% av en boxstorlek per häst.
Fast vill du fodra där inne skall det vara 100 % boxyta.
Skulle jag göra en ny byggnad skulle jag gärna göra lite större än vad som är minimått.
Om det var jag som skulle bygga skulle jag ha minst 30 kvadrat, bra att ta i
men tror man behöver minst det som #1 säger och #2 om det skall fodras i vindskyddet
Ja fast frågan är om det är så bra att ta i så mycket extra vid måtten? Det beror ju på vilken typ av ligghall man bygger. Ska det vara en som är öppen (tex överst mellan vägg och tak så dom kan spana) och kanske helöppen sida så spelar det kanske inte så stor roll. Men ska man bygga som ett litet hus/stall som dom kan gå in och värma sig i så är det ju bättre att det är lagom stort, för då får dom upp värmen av att stå där inne (som i ett kallstall). Är det väldigt mycket större så kan dom ju inte få den värmen av det på samma sätt, men det beror ju på vilken typ av ligghall man bygger, vad den ska ha för funktion.
Annars tycker jag också att det är bra om den är stor såklart. För då är det större chans att alla hästarna känner sig trygga med att stå ihop där inne så ingen blir undanskuffad.
Medarbetare på westernridning.ifokus
lånar tråden lite och hoppas TS tycker det är okej.
Hur stort behövs det för tre shettisar? Dom funderar på att göra om till lösdrift i stallet, så shettisarna kan gå ute hela dygnet. Mina två är 90 och 94 cm i mkh, den tredje vet jag inte hur hög den är.
MVH
Sofie
Medarbetare på westernridning.ifokus
tack för svar! får se hur de blir men ska klura lite på det ett tag till :)
#5 I ditt fall är minimimåtten 3x 3,6 kvadratmeter dvs. 10, 8 kvadratmeter. Detta är alltså det allra MINST mått som är godkänt.
Då det gäller att hålla värmen i en lösdrift (som #4 skriver om) tror jag man har missat poängen med lösdrift. Hästar söker inte efter värme. De söker efter skydd från vind och regn samt SOL (vilket många glömmer bort).
Så om man har en öppen sida eller inte handlar mer om ifall man kan skydda hästarna från blåst eller inte beroenda av vart man har öppningen.
Öppen sida är att föredra (som #4 skriver om) just för att de inte känner sig instängda.
Sen ska man komma ihåg att om man inte fodrar i ligghallen, så är det mycket sällan som alla hästar står där inne om man har en större flock. Är det en mindre flock på 2-4 individer är storleken på ligghallen av större betydelse eftersom de då hellre vill vara inne samtidigt än då man har större flockar.
Så har man få individer i flocken tycker jag gått man kan ta i lite extra på ytan medans vid större flockar är 80 % av full yta tillräckligt.
Två dörröppningar är ju att föredra om man inte lämnar en hel sida öppen, så finns det i regel en ledig dörr ut.
Finns det bara plats för 3 hästar på hagytan? Om inte så tänk framåt utifall du skulle vilja få plats för ytterligare någon mer häst i framtiden.
#8 tack! Då vet jag vad jag ska säga till dom om dom ändå ska bygga om till lösdrift för de minsta. Det är annat som ska lösas också ;)
MVH
Sofie